11 دی 1393
شماره خبر: 134710

مجوز انتشار فاز نخست اوراق مشارکت خط 2 متروی کرج صادر شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مجوز انتشار فاز نخست اوراق مشارکت خط 2 متروی کرج صادر شد


عضو شورای اسلامی شهر کرج از صدور مجوز انتشار فاز نخست اوراق مشارکت خط 2 متروی کرج به مبلغ یکهزار میلیارد ریال از سوی بانک مرکزی کشور خبر داد.
فاطمه آجرلو با اعلام این خبر اظهار داشت: به دنبال موافقت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با انتشار 3 مرحله اوراق مشارکت جمعا به ارزش 3 هزار میلیارد ریال و ارجاع موضوع به بانک مرکزی، مدیریت شهری ادامه پیگیری های خود را از کانال بانک مرکزی به جریان انداخت که خوشبختانه به ثمر نشست و طی روزهای اخیر شاهد صدور مجوز کتبی برای انجام فاز نخست انتشار این اوراق بودیم. وی با بیان اینکه به احتمال قوی بانک انصار کارگزاری انتشار اوراق مشارکت متروی کرج را بر عهده خواهد داشت، گفت: بر اساس تعاریف بانک مرکزی، «اوراق مشارکت» یکی از اسناد مالی است که گویای مالکیت دارنده آن نسبت به بخشی از یک دارایی حقیقی متعلق به دولت، شرکت های تعاونی یا خصوصی است و تا سررسید اوراق، هر نوع تغییر قیمت دارایی متوجه صاحب اوراق مشارکت می باشد و برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌های سودآور تولیدی و خدماتی (به استثنای امور بازرگانی) در چارچوب عقد مشارکت مدنی منتشر می‌شود. به گفته عضو ناظر پارلمان شهری کرج بر عملکرد سازمان قطار شهری، درآمدهای حاصل از انتشار اوراق مشارکت مشمول قانون معافیت های مالیاتی است و پرداخت سود مشارکت از اولین دوره اعم از ماهانه، فصلی، شش ماهه یا سالانه پس از انتشار اوراق آغاز شده و دوره تنفس ندارد.
آلودگی هوا به مرز بحران رسیده؛ مردم به کمک بیایند
آجرلو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید آلودگی هوا و کاهش چشمگیر تعداد روزهای سالم در کلانشهرها بویژه کرج و تهران، بخش قابل توجهی از این تهدیدها را متوجه تردد خودروهای شخصی دانست و از ورود گازهای سمی ناشی از احتراق ناقص سوخت های فسیلی به جو به عنوان قاتل نامرئی یاد کرد. نماینده مردم کرج در شورای شهر اضافه کرد: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بویژه خط ریلی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی نقش بسزایی ایفا می کند و از طریق کاهشِ ترافیک به فروکش کردن مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا کمک می کند؛ از این رو، از مردم نه به خاطر بهره مندی از عواید مالی، که در راه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی برای نسل های آینده تقاضای مشارکت جدی در خریداری اوراق مشارکت را دارم تا با تزریق منابع مالی حاصله به پروژه قطار شهری، در آینده ای نزدیک شاهد حرکت قطارها بر روی ریل بهره برداری باشیم. وی، محدودیت منابع مالی دولت که حتی دستِ پروژه های مهمتر از قطار شهری کرج را از دیوار اعتبارات دولتی کوتاه کرده است، یادآور شد و بیان کرد: دیگر زمانی برای آزمون و خطا باقی نمانده است و باید با استفاده از توانمندی های بخش خصوصی که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهور از بخش های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور نیز هست، مشکلات مالی کنونی را مرتفع کنیم و همچنین با تزریق اعتبار حمایتی از سوی مدیریت شهری، بتوانیم پروژه کلان قطار شهری را به سرمنزل مقصود برسانیم. به گفته این مسئول شهری، علاوه بر تزریق 3 مرحله اوراق مشارکت به متروی کرج مجموعا تا سقف 3 هزار میلیارد ریال، مذاکره با شرکت چینی بین المللی (سیتیک) برای جذب 10 هزار میلیارد ریال فاینانس و تزریق 10 هزار میلیارد ریال از محل فروش املاک و اراضی سرمایه ای شهرداری کرج در 2 مرحله به عنوان گزینه های روی میز مطرح هستند که نشان از عزم جدی نمایندگان مردم برای به ثمر رسیدن این پروژه ملی دارد. آجرلو در پایان اعلام زمان دقیق انتشار اوراق مشارکت را منوط به برگزاری جلسات مشترک با بانک عامل و دیگر ارکان این پروسه کرد اما در عین حال گفت که تلاش می کنیم مشمول مرور زمان نشود و در آینده ای نزدیک محقق گردد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود