16 دی 1393
شماره خبر: 135076

هم افزایی دستگاه ها، عامل ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

هم افزایی دستگاه ها، عامل ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی


معاون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج از هم افزایی نهادهای فرهنگی استان به عنوان راهکاری برای شکوفایی فرهنگ شهروندی یاد کرد.
سید علی اکبر میر وکیلی در مراسم گشایش پایگاه «سلامت، ورزش و آموزش شهروندی» که پیش از ظهر امروز در محل تالار اجتماعات شهیدان نژاد برگزار شد، این مطلب را عنوان و تعامل دستگاه ها را در ارائه مطلوب تر خدمات فرهنگی به شهروندان مثبت ارزیابی کرد. این مسئول شهری با تاکید بر اینکه کلانشهر کرج با فقر سرانه های فرهنگی و ورزشی مواجه است و جوانان و نوجوانان خواستار توجه ویژه مسئولان نسبت به افزایش تعداد باشگاه های ورزشی و فرهنگسراها هستند، اظهار داشت: جبران کمبودها و محرومیت ها تنها از توان مدیریت شهری ساخته نیست و بایستی تمامی نهادهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی با تامین اعتبار و فراهم آوردن امکانات لازم قدم به میدان بگذارند و به وظایفی که عمل به آنها در سالهای اخیر مغفول مانده است، عمل کنند. وی ادامه داد: مساجد، هیات مذهبی و حسینیه ها که فعالیت آنها صرفا به ساعات محدودی از شبانه روز معطوف می شود، بهترین اماکن برای اجرای طرح آموزش های شهروندی هستند و می توان با استفاده از این پایگاه های برجسته فرهنگی و مذهبی، فرهنگ شهروندی را ارتقاء بخشید. البته اکنون شاهد استفاده از ظرفیت مدارس برای توسعه آموزش های شهروندی هستیم که قطعا آثار و برکات زیادی را به همراه خواهد داشت. میروکیلی در ادامه به توسعه پایدار و مهمتر از آن به توسعه هوشمند اشاره و تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید نیازمندی‌های زندگی در آرامش و امنیت اجتماعی اتفاق بیافتد بدون اینکه آرامش و آسایش نسل بعدی به خطر بیافتد و برای رسیدن به این مهم باید به توسعه هوشمند توجه کرد. این مسئول اضافه کرد: باید بدون تخریب فضاهای آموزشی و تفریحی نسل بعد، آسایش و آرامش نسل حاضر را تأمین کرد که درحال حاضر دنیا گام اول توسعه پایدار را توسعه هوشمند تعریف کرده و به این سمت پیش می‌رود و نیاز است شهرداری با توجه به گستردگی وظایف همچنین با هماهنگی ارگان‌های دیگر به این مسئله توجه کافی داشته باشد.
انسجام فرهنگی، ضرورت آرامش شهروندان
در ادامه این مراسم، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان البرز اشاعه آموزش مهارت های شهروندی جهت جامعه پذیری و فرهنگ پذیری دانش آموزان و به دنبال آن اولیاء را یکی از رسالت های ذاتی این نهاد برشمرد و عنوان کرد: انسجام فرهنگی لازمه آرامش شهروندان است که این مهم با آگاهی شهروندان از آموزش های مذکور محقق می شود. خسرو ساکی با اشاره به سخنان معاون فرهنگی شهرداری کرج، در کنار هم قرار گرفتن امکانات را موجب ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات در عرصه خدمات رسانی اعلام کرد و افزود: تعامل آموزش و پرورش و شهرداری موجب آرامش و رفاه شهروندان می شود. این مسئول با توجه به تعاریف جامعه شناسان، مهارت های شهروندی را موجب سازگاری مهاجران جدید با فرهنگ رایج در شهر ذکر و اذعان داشت: در کلانشهر کرج به دلیل مهاجرت مردم از شهرهای مختلف نیاز به فرهنگ سازی و ارائه مهارت های شهروندی به شدت احساس می شود.
ساکی تاکید کرد: اگر موضوع سلامت بهداشت روانی جامعه، سلامت جسمی، بهداشت فردی و اجتماعی افراد در کانون های جمعیتی مورد توجه قرار نگیرد، آن جامعه نمی تواند جامعه ای توسعه یافته باشد؛ جامعه توسعه یافته متشکل از انسانهای توسعه یافته است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود