25 دی 1393
شماره خبر: 135697

موافقت شهردار کرج با تشکیل کمیسیون تخصصی و پژوهشی سرمایه گذاری و مشارکت

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

موافقت شهردار کرج با تشکیل کمیسیون تخصصی و پژوهشی سرمایه گذاری و مشارکت


رئیس اداره امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج از تشکیل کمیسیون تخصصی و پژوهشی سرمایه گذاری و مشارکت در آینده ای نزدیک خبر داد و آن را بستر ساز نهادینه شدن فرهنگ مشارکت با بخش خصوصی در رگه های اقتصاد شهری دانست.
مجید دودانگه با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: یکی از علل عقب ماندگی در کشورهای دارای ذخایر عظیم نفتی، وابستگی به «اقتصاد دولتی» است که امروزه ناکارآمدی آن برای دولتمردان و کارشناسان ثابت شده و به این باور صحیح رسیده اند که سیستم هزینه و درآمد باید به شیر منابع پایداری درآمدی متصل باشد. وی با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد بودجه شهرداریها بر مبنای درآمدهای ناشی از جرایم کمیسیون ماده صد هدفگذاری و جذب می شود، از اداره شهر با پول تراکم فروشی و چوب حراج زدن به سرمایه های مادی و معنوی شهر و شهروندان انتقاد کرد و افزود: وضعیت اقتصاد شهری در ایران به مراتب وخیم تر از اقتصاد دولتی است؛ چرا که بر درآمدهای ناپایدار تکیه دارد و عمدتا از روش هایی جذب میشود که با اصول علمی و معیارهای کارشناسی مغایرت اساسی دارند. این مدیر با تصریح بر اینکه در کشورهای پیشرفته جهان، دولتها به جای تقابل با گروه های سرمایه داری، به مشارکت با آنها روی آورده و از محل دریافت مالیات و انواع عوارض ها از کارخانجات، شرکتها، صنایع و برندهای تجاری و اقتصادی به رتق و فتق امور کشور می پردازند، گفت: در این کشورها، دولت با برون سپاری اکثر وظایف خدماتی و اجرایی خود به بخش خصوصی، شان نظارتی خود را ارتقاء داده و از طریق فعالیت های تحقیقی و پژوهشی و تعامل با قوه قانونگذاری، به رفع موانع اصلی پیش روی توسعه و عمران مضاعف کشور می پردازد.
«فرهنگ مشارکت» در ایران غریب مانده است
مدیر امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج در ادامه با تاکید بر اینکه «فرهنگ مشارکت» در ایران غریب و مظلوم مانده است، بیان داشت: در سایه فقدان نگاه علمی به حوزه مشارکت با بخش خصوصی، بخش های مختلف کشور و مدیریت شهری از منابع سرشار و چشمه جوشان این حوزه محروم مانده اند و از آنجا که به دلیل مشکلات اقتصادی دولت، تزریق اعتبارات طی سالهای خیر به صورت قطره چکانی انجام می شود، تحقق برخی از مطالبات مردم روی زمین مانده است. به گفته دودانگه، کلانشهر دو میلیون نفری کرج یکی از غنی ترین و ثروتمندترین مناطق شهری ایران است که با بهره مندی از اراضی خالی مستعد سرمایه گذاری، جاذبه های گردشگری، برخورداری از جمعیت بالا، نزدیکی به تهران و شاهراههای مواصلاتی، تنوع قومیتی، جغرافیای بکر طبیعی، وجود زیر ساخت های شهری و... در صورت اعلام آمادگی مدیریت شهری، قطعا تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن وجود دارد و از همین، اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. وی اضافه کرد: به دنبال تشکیل هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری کرج که راهگشای برخی مشکلات و رفع بروکراسی اداری بوده است، این بار پیشنهاد تازه ای روی میز قرار گرفته است که خوشبختانه دکتر ترکاشوند نظر موافق خود را برای عملیاتی کردن آن اعلام کرد و این موافقت مسیر را برای نیل به اهداف هموارتر می سازد. این مدیر با تاکید بر اینکه آغوش کمیسیون تخصصی و پژوهشی سرمایه گذاری و مشارکت به روی کارشناسان، نخبگان، دلسوزان و فعالان بخش خصوصی باز است، عنوان کرد: این کمیسیون با برگزاری نشست های تخصصی و از طریق تعامل و انتقال تجربه با دیگر کلانشهرهای کشور، به بررسی نقاط ضعف و قوت سرمایه گذاری در کرج می پردازد و با ارایه راهکارهای کارشناسی و بدون تکیه بر آزمون و خطا، به دنبال تبدیل تهدیدها به فرصت ها برای سازندگی شهر با بازوی توانمند بخش خصوصی خواهد بود. مدیر امور سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری کرج همچنین از مکاتبه با مدیران مناطق جهت معرفی اراضی خالی مستعد سرمایه گذاری با مالکیت خصوصی به منظور معرفی آنها به سرمایه گذاران جهت احداث بناهای فرهنگی، ورزشی، آموزشی، تجاری، درمانی، اداری و... خبر داد و هدف نهایی را جایگزینی منابع پایدار درآمدی با منابع کنونی در اقتصاد شهری اعلام کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود