29 فروردین 1394
شماره خبر: 140435

آموزش های شهروندی در حوزه تفکیک زباله از مبداء موفق نبوده است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

آموزش های شهروندی در حوزه تفکیک زباله از مبداء موفق نبوده است


موضوع تفکیک زباله از مبداء سالهاست که از دغدغه های اصلی مدیریت شهری به شمار می رود اما به دلیل عدم اجرای برنامه های مدون و ایجاد بسترهای مناسب در حوزه آموزش و فرهنگسازی، کلانشهر کرج نتوانسته است در این خصوص چندان موفق عمل نماید.
فرایند تولید زباله به زندگی روزمره انسانها باز می گردد که هر روز بر ابعاد این مسئله افزوده می شود و شاهد گرایش بیشتر انسانها به تولید انواع زباله ها هستیم؛ بحرانی که علاوه بر خرج تراشی برای مسئولان و ایجاد بحران های زیست محیطی، سلامت جسمانی و بهداشت روانی جامعه را نیز با تهدید و مخاطره مواجه کرده است. به هر ترتیب رشد روزافزون جمعیت، افزایش و تنوع محصولات و کالاهای مصرفی، افزایش مصرف ‌گرایی در بین شهروندان، استفاده از الگوهای نامناسب مصرف در جامعه و... باعث شده است تا با معضل جدی و پیچیده‌ زباله روبه ‌رو شویم که سلامت محیط زیست و شهروندان را به خطر انداخته و نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولین شهری و لزوم آموزش و فرهنگ سازی مناسب در بحث تفکیک زباله های خشک و تر از یکدیگر می باشد. از سوی دیگر شهروندان نیز با آگاهی داشتن از اینکه این اتفاق چه نقش مهمی را در زندگی روزمره شان خواهد داشت و با الگو گرفتن از کلانشهرهای دیگر همچون پایتخت و با در نظر گرفتن سلامت خود و آیندگان باید مدیریت شهری را در به ثمر رساندن این مهم یاری نمایند.از این رو، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از سوی سازمان های فرهنگی و مدیریت پسماند شهرداری کرج گامی مهم در افزایش طرح تفکیک زباله از مبداء است؛ با این کار رعایت اصول بهداشتی و سلامت کالاهای تولید شده از مواد بازیافتی تضمین خواهد شد. طی سال گذشته جلسات و برنامه های متعددی در خصوص اجرای برنامه های مدیریت شهری و سازمان پسماند جهت درونی کردن این مهم در بین مردم برگزار گردید اما به لحاظ عدم انجام صحیح برنامه ها هنوز نتوانسته است به اهداف کلان مدیریت شهری در این حوزه دست یابد. عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج با ضروری دانستن این مهم اظهار داشت: تفکیک زباله از مبداء باید جدی گرفته شود که در این حوزه آموزش شهروندی به صورت صحیح انجام نگرفته است. مریم قهرمانی‌صارم افزود: با توجه به اینکه در کرج میزان تولید زباله حجم بالایی دارد و ظرفیت محدود مراکز دفن زباله های ساختمانی، شهر را تهدید می کند، برنامه ریزی هدفمند برای آموزش شهروندان در محیط های مختلف مثل مراکز، مدارس و آموزشگاه ها باید با جدیت تمام آموزش داده شود. وی تاکید کرد: شهروندان اگر بدانند که تفکیک زباله چه کمکی به شهر و شهروندان خواهد داشت، قطعا همکاری بیشتری با مدیریت شهری خواهند داشت.
قهرمانی اذعان داشت: عدم تفکیک زباله در نخستین وجه آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند و این درحالی است که محیط زیست محور اصلی توسعه یک شهر محسوب می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: با تفکیک زباله از مبداء به درآمد زایی و اشتغال دست خواهیم یافت که تاثیرات مثبت آن به خود مردم باز خواهد گشت.
قهرمانی استفاده از روش‌های تشویقی به شهروندان را در موفقیت این طرح ضروری دانست و گفت: تشویق شهروندان به تفکیک زباله‌ها بسیار موثر می باشد، شهروندان فهیم کرجی باید بدانند که با الگو قرار دادن این طرح در زندگی برای آیندگان محیط زیست سالم را به ارمغان خواهند آورد. وی اظهار داشت: انجام هر کاری نیازمند هزینه است، شاید لازم باشد برای تفکیک زباله سالها هزینه کنیم تا با نهادینه شدن آن در جامعه و تبدیل شدن به فرهنگ، سرمایه صرف شده به شهر باز گردد. مریم قهرمانی در پایان با تاکید بر اینکه این چرخه باید جدی گرفته شود، گفت: سازمان مدیریت پسماند باید در این زمینه فعال‌تر عمل کند و با استفاده از دستاوردهای روز در راستای ارتقا سطح مدیریت این سازمان گام های موثری بردارد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود