3 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140838

زباله و نخاله های ساختمانی نفس سلامت عمومی جامعه را به شماره انداخته است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

زباله و نخاله های ساختمانی نفس سلامت عمومی جامعه را به شماره انداخته است


عضو شورای اسلامی شهر کرج با انتقاد شدید از تخلیه و رهاسازی نخاله های ساختمانی و زباله ها در اراضی شهری و مناطق مسکونی، آن را عامل تهدید زیبایی بصری و سلامت عمومی جامعه دانست و بر برخورد قاطع و قانونی با متخلفین تاکید کرد.
نشستی با موضوع تصمیم گیری پیرامون «تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی در اراضی شهری و مناطق مسکونی» با حضور نمایندگی از پلیس راهور، اتحادیه کامیونداران، سازمان مدیریت پسماند، شورای اسلامی شهر، معاونت خدمات شهری شهرداری کرج و... در محل ساختمان منطقه 6 این کلانشهر برگزار شد و طی آن هر از یک حاضرین به بیان دیدگاه های کارشناسی خود درباره تهدیدهای آشکار و پنهان زباله ها و نخاله های ساختمانی و تاثیر منفی آنها بر بهداشت روانی شهروندان و ساختار زیبایی شناسی شهر پرداختند و خواستار افزایش هماهنگی ها به منظور رفع این دغدغه مهم شدند. این نشست اضطراری به دنبال وقوع سیل و سیلاب های اخیر که خسارت های سنگینی را به زیر ساختهای استان و برخی محورهای مواصلاتی وارد کرد، برگزار شد و طی آن عزیز صدرنژاد مدیر منطقه 6 شهرداری کرج با انتقاد شدید از بی توجهی برخی سازندگان بناهای ساختمانی نسبت به مکان تخلیه نخاله های ساختمانی و ضایعات که در مواردی موجب مسدود شدن مسیر آب های سطحی و گرفتگی کانالها، جوی ها، جدولها و... شده است، گفت که در صورت تداوم این فعل غیر قانونی، شاهد وقوع سیلاب های خطرناک در محدوده نهر دلمبر و باغستان غربی خواهیم بود. حاضرین در این جلسه خواستار نصب سیستم هوشمند مکان یاب (GPS) بر روی کامیونهای فعال زیر نظر اتحادیه کامیونداران شهرستان کرج شدند تا در صورتی که هر یک از رانندگان کامیون های حامل نخاله های ساختمانی، زباله یا ضایعات جهت تخلیه بار به مکانی جز حلقه دره یا حصار مراجعه کردند، ضمن برخورد شدید با آنها، اقدامات قانونی و ثانویه صورت پذیرد. گرچه نماینده اتحادیه کامیونداران شهرستان کرج با اشاره به مفاد قانونی و شرح وظایف این اتحادیه، الزام کامیونداران به نصب جی پی اس (GPS) را غیر ممکن و همچنین هزینه های نصب سیستم هوشمند مکان یاب را نیز با توجه به بضاعت اندک مالی این قشر سنگین دانست اما دیگر مسئولان حاضر در جلسه بر اینکه این پیشنهاد با همکاری ویژه پلیس راهور شدنی است، تاکید کردند.
نخاله های ساختمانی؛ عامل شیوع بسیاری از بیماریها و آلودگی ها
عضو شورای اسلامی شهر کرج در حاشیه برگزاری این جلسه به خبرنگار ما گفت: بحث تخلیه غیر قانونی نخاله های ساختمانی در مناطق مسکونی و زمین های خالی سطح شهر از سالهای دور به یکی از دغدغه های جدی مردم و مدیریت شهری تبدیل شده و زمان آن رسیده است که مانع از تهدید سلامت عمومی جامعه از جانب کسانی گردیم که برای منافع مالی و کسب سود بیشتر حاضر به زشت کردن چهره شهر و به مخاطره انداختن سلامتی همنوعان خود هستند! فاطمه آجرلو با بیان اینکه خاک و نخاله های ساختمانی عامل شیوع بسیاری از بیماریها و آلودگی ها هستند و از سوی دیگر اقدامات سازمان زیباسازی به منظور مقابله با اغتشاشات بصری را زیر سوال می برند، اظهار داشت: محصور کردن زمین های خالی سطح شهر با اعمال ماده 110 قانون شهرداریها یکی از راهکارهای مناسب برای پیشگیری از تخلیه غیر مجاز زباله، ضایعات و نخاله های ساختمانی در مناطق مسکونی است و می تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه های شهروندان را مرتفع سازد؛ چرا که دپوی زباله ها و نخاله های ساختمانی موجب تجمع افراد معتاد و کارتن خواب در حاشیه آن نیز می شود و تهدید امنیت عمومی جامعه را نیز به دنبال دارد. عضو پارلمان شهری کرج با استقبال از پیشنهاد نصب سیستم هوشمند مکان یاب (GPS) بر روی کامیونها با همکاری پلیس راهور و اتحادیه کامیونداران شهرستان، خواستار اجرای آن در اسرع وقت شد و خاطر نشان کرد: با نصب سیستم هوشمند مذکور مسیر حرکت کامیونداران به منظور تخلیه نخاله های ساختمانی مشخص می گردد و چنانچه آنها قصد تخلیه بار در مناطق مسکونی و محدوده های غیر مجاز را داشته باشند، آنگاه شهرداری از طریق اتحادیه مذکور اعلام شکایت کرده و نسبت به دریافت خسارت از متخلفین اقدام می نماید. همچنین سازندگان بناهای ساختمانی طی جلساتی نسبت به استفاده الزامی از کامیونداران تحت پوشش اتحادیه کامیونداران شهرستان جهت تخلیه نخاله های ساختمانی توجیه می شوند.
احدی فرصت عرض اندام در دایره «حقوق شهروندی» همشهریان را ندارد!
وی از معاونت خدمات شهری، سازمان های مدیریت پسماند و زیباسازی شهرداری کرج درخواست کرد؛ با شناسایی عوامل تهدید کننده سیما و منظر شهری و همچنین سلامت جسمانی و بهداشت روانی شهروندان، نسبت به رفع آنها و انجام اقدامات لازم برنامه ریزی های لازم را داشته باشند و از اینکه احدی فرصت قدم زدن و عرض اندام در دایره حقوق شهروندی همشهریان را پیدا کند، به شدت جلوگیری کنند. چرا که صیانت از حقوق مادی و معنوی شهر و شهروندان اعتماد متقابل مردم به مدیریت شهری را به دنبال خواهد داشت و آنان نیز در اجرای پروژه های عمرانی، پرداخت به موقع عوارض شهری، پرهیز از ساخت و سازهای غیر مجاز و... مساعدت های لازم را مبذول می کنند. وی در پایان از مدیر منطقه 6 شهرداری کرج به منظور توجه به موضوع مهم تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی در اراضی شهری و مناطق مسکونی تقدیر و تشکر کرد و برای به نتیجه رسیدن پیگیری های موجود ابراز امیدواری کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود