28 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142190

سازمان قطار شهری به انسجام بیشتری در حوزه اجرا نیاز دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

سازمان قطار شهری به انسجام بیشتری در حوزه اجرا نیاز دارد


نایب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه سازمان قطار شهری به انسجام بیشتری در حوزه برنامه ریزی و اجرا نیاز دارد، گفت: اکنون استراتژی های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی چندان مشخص نیست و پارلمان شهری باید بازنگری اساسی در این حوزه داشته باشد.
مریم قهرمانی با بیان اینکه امروز ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر کرج به مرز بحران رسیده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است، از تسریع در تکمیل پروژه مترو به عنوان مطالبه ای عمومی یاد کرد و ادامه داد: نمود عینی و عملی عملکرد مدیریت شهری از منظر مردم باید ملموس و مشهود باشد و نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید در مقابل پرسشها و دغدغه های افکار عمومی پاسخگو باشند و امروز طولانی شدن بیش از حد زمان بهره برداری از قطار شهری به علامت سوال تبدیل شده است! وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در کلانشهری چون کرج به جای تمرکز بر امور خردی همچون جدولگذاری و آسفالت ریزی معابر باید به دنبال رویکردهای کلانی همچون پیگیری مشکلات پروژه مترو باشد، گفت: این سازمان در گذشته از ورود به حاشیه ها و جریانات سیاسی آسیب دید و در مقطعی به حیات خلوت برخی تبدیل شده بود که بواسطه این موضوعات از حرکت در ریل پیشرفت فیزیکی و بهره برداری باز ماند و اکنون نیز با ایستگاه بهره برداری فاصله زیادی پیش روی می بیند. این عضو شورا با اشاره به اینکه از کلنگ زنی پروژه قطار شهری کرج و حومه حدود 13 سال می گذرد اما با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری های صورت گرفته هنوز به نقطه ایده آل و مطلوبی نرسیده ایم و هر چه از این نهاد به گوش می رسد تقاضای نقدینگی بیشتر و بیشتر است، اذعان داشت: با توجه به ترافیک سنگین در شهر و آلودگی های زیست محیطی راه اندازی این پروژه کلان از دغدغه های اصلی شهروندان می باشد که ضروری است این پروژه تعیین تکلیف و بازنگری در نحوه اجرا داشته باشد. قهرمانی ادامه داد: وضعیت نامشخص این پروژه و نامعلوم بودن استراتژی خاص سازمان قطار شهری باعث شده است که پاسخ مناسبی در خصوص زمان بهره برداری از این پروژه در دسترس نباشد. عضو شورای اسلامی شهر کرج حمل و نقل ریلی را تنها راهگشای معضلات عدیده ترافیکی دانست و تصریح داشت: قطار شهری به عنوان ستون فقرات مباحث ترافیکی شهر کرج می باشد و از این رو می طلبد که بیش از پیش مورد توجه واقع گردد.
این نماینده مردم کرج در پارلمان شهری با اشاره به نوع قرارداد منعقد شده این سازمان با پیمانکار به صورت EPC و تبدیل شدن شرکت مذکور به حق العمل کاری و توزیع کار به پیمانکار دست دوم و همچنین فروش اوراق مشارکت از سوی دیگر را از جمله مسائل مورد بحث عنوان کرد و افزود: در این موارد باید با دقت نظر بیشتری وارد عمل شد؛ چرا که پروژه قطار شهری یک پروژه فراملی می باشد و ستون فقرات حمل و نقل ریلی است. وی تاکید داشت: تملکات املاک واقع در مسیر گالری مترو باید با اولویت بندی و با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب انجام شود تا با بحران مواجه نگردد.
شهروندان نسبت به راه اندازی قطار شهری بی اعتماد شده اند
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه شهروندان نسبت به راه اندازی قطار شهری بی اعتماد شده اند اذعان داشت: پارلمان شهری به عنوان نمایندگان منتخب مردم در شورا باید با شفاف سازی در این حوزه از بی اعتمادی آنها بکاهد چرا که روان سازی حمل و نقل عمومی از انتظارات و نیازهای به حق شهروندان می باشد. مریم قهرمانی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم توسعه و احداث مسیرهای شریانی شهر اظهار داشت: رسالت ذاتی سازمان قطار شهری و اراده مدیریت شهری مبنی بر تسریع در راه اندازی مترو می باشد که پیشنهاد می کنم با ورود پارلمان شهری به صورت تخصصی و ویژه در نحوه ی اجرای این پروژه مسیر راه اندازی مترو هموارتر گردد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود