31 تیر 1394
شماره خبر: 145941

امدادرسانی تیم های عملیاتی و امدادی مدیریت شهری به سیل زدگان بی وقفه ادامه دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

امدادرسانی تیم های عملیاتی و امدادی مدیریت شهری به سیل زدگان بی وقفه ادامه دارد


شهردار کلانشهر کرج اظهار داشت: امدادرسانی تیم های امدادی و عملیاتی مدیریت شهری به سیل زدگان جاده چالوس بی وقفه ادامه دارد و تاکنون اقدامات گسترده ای به منظور نجات جان و مال سیل زدگان صورت گرفته است.
یکشنبه مورخ 28 تیر ماه سال جاری بود که به یکباره هوای شهر کرج و روستاهای جاده چالوس تیره و تار شد و بارندگی شدیدی آغاز گردید که در عرض چند ساعت تبدیل به سیلاب در معابر شهر و از همه مهمتر روانه شدن سیل ویرانگر در برخی روستاهای جاده چالوس از جمله سیجان شد. به دنبال وقوع این بلای طبیعی و وارد آمدن خسارت های شدید مالی و جانی به ساکنین روستاهای جاده چالوس بویژه سیجان و زیارتگاه، بسیاری از نهادهای خدمت رسان و امدادی به منظور امدادرسانی سریعا خود را به محل حادثه رساندند که در این بین، معاونت خدمات شهری و سازمان های آتش نشانی و خدمات موتوری شهرداری کرج حضور متفاوتی را رقم زدند و در صحنه کمک به همنوعان خویش سنگ تمام گذاشتند. شهردار کلانشهر کرج در زمره مدیرانی بود که دقایقی پس از وقوع حادثه سیل در جاده چالوس، قرار نگرفتن این محدوده در حوزه خدماتی شهر را مد نظر قرار نداد و سریعا دستورات لازم را برای اعزام تجهیزات و تیم های امدادی و عملیاتی به محدوده روستای سیجان صادر کرد. بر این اساس، در دقایق اولیه وقوع سیلاب در روستای سیجان، معاونت خدمات شهری و سازمان های آتش نشانی و خدمات موتوری با اعزام تیم های مجهز عملیاتی و امدادی به محل حادثه، نسبت به انتقال مصدومان به مراکز درمانی اطراف و همچنین تخلیه سریع گل و لای از مسیر حرکت خودروها و عابرین پیاده اقدام کردند و در کمترین زمان بحران به وجود آمده در این محور پرتردد را مدیریت نمودند تا وضعیت سفید در جاده همیشه سرسبز و آرام چالوس تا حدود زیادی حکمفرما شود. علی ترکاشوند در این رابطه عنوان کرد: با توجه به اینکه روستای سیجان و جاده چالوس در محدوده استحفاظی کرج قرار ندارند اما به دلیل مباحث انسان دوستانه و نقش محوری شهرداری کرج در ستاد مدیریت بحران استان، نیروهای عملیاتی و امدادی برای امداد رسانی به سیل زدگان و تخلیه سریع آب و آوار از محل زندگی مردم، روانه این محور شدند و تا پایان عملیات امداد، کمک رسانی کردند. شهردار کرج اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرهای کشور در حدود 70 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده اند بیشترین آسیب پذیری را در زمان وقوع هر حوادث و سوانح دارند؛ لذا وقوع حوادث طبیعی علاوه بر بروز تلفات انسانی، موجب آسیب و خسارت های سنگین بر ساخت و سازهای شهری، تأسیسات زیربنائی، اماکن مسکونی و تجاری و کارخانجات می شود و همچنین امنیت روحی، روانی و اقتصادی مردم را نیز به خطر می اندازد. ترکاشوند افزود: بنابراین به نظر می رسد نقش شهرداریها در این زمینه باید برجسته تر گردد و در کلانشهرها محور اصلی مدیریت بحران و اقدامات مرتبط با کاهش بلایا باید شهرداریها باشند. این مسئول ارشد شهری بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر مدیریت بحران و ایمن سازی شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مدیریت شهری کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها منسجم تر و کارآتر از گذشته عمل نماید و روش های مدیریت و فناوری های مرتبط با ایمن سازی خدمات تأسیسات و ساختمانهای شهر را دائماٌ بهبود بخشد و به روز نماید. وی گفت: در این راستا، در طرح های توسعه شهری باید کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی قرار دارند لحاظ شود و برای توسعه پایدار، نخست شهرها باید در جهت بقای سالم خود بکوشند.
ترکاشوند یادآور شد: با همین دیدگاه است که باید شهرها و شهروندان را با شیوه های ارتقای آمادگی از جمله مانورهای مقابله با بحران در مقابل بلایای طبیعی و حوادث و ارائه آموزشهای کاربردی به خانواده ها به ویژه زنان و جوانان، توانمند و استوار نمود تا بتوانند به حیات و رشدشان ادامه دهند. این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: از سوی دیگر، افزایش آگاهی مردم در مورد خطرات ناشی از بلایای طبیعی و ایجاد تغییرات در رفتار مردم ضرورت دارد و شهروندان باید اعتقاد پیدا کنند که با فراگیری آموزش های مناسب، می توانند خود را طوری سازماندهی نمایند که در مقابل بلایای طبیعی،پیش گیری و خود امدادی نمایند. شهردار کلانشهر کرج تصریح کرد: همچنین برای ایمن سازی شهرها در مقابل بلایای طبیعی، فرهنگ ایمن سازی شهرها باید گسترش یابد که بدیهی است در اجرای سیاست های ایمن سازی شهرها، مردم، مدیران شهری و مسئولان دولتی نیز باید مشارکت و تعهد کافی داشته و همچنین دانش لازم را کسب نمایند. ترکاشوند در پایان از حضور به موقع تمامی مسئولان ارشد استانی و شهری در مناطق سیل‌زده قدردانی کرد و گفت: این امر سبب ایجاد روحیه امید و نشاط در بین مردم شد و رضایت آنها را فراهم کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود