23 آبان 1394
شماره خبر: 152799

فرصت تجمیع ایده های نوین شهروندان برای هدفمندسازی تفکرات مدیریت شهری فراهم شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

فرصت تجمیع ایده های نوین شهروندان برای هدفمندسازی تفکرات مدیریت شهری فراهم شد


شهردار کرج با اشاره به اقدام مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر کرج در راه اندازی بانک ایده، عنوان کرد: ایجاد این دسترسی در سایت مرکز پژوهشهای شورای شهر، فرصت را برای تجمیع و سازماندهی ایده های نوین شهروندان به منظور هدفمندسازی تفکرات مدیریت شهری در اجرای اقدامات خرد و کلان شهری فراهم آورد.
علی ترکاشوند از این کلانشهر به عنوان جامعه شهری بزرگ با دارا بودن مجموعه پتانسیلهای بالقوه فراوان یاد کرد و با تاکید بر اینکه این ظرفیتها باید با تفکراتی که مبنای علمی دارند تقویت و بالفعل شوند، عنوان کرد: شهر برای پویایی نیاز به مولفه هایی دارد که نوین گرایی و بهره گیری از ایده های خلاق از جمله این مولفه ها می باشد؛ بی شک برای داشتن ایده های نوین تنها نباید به نظرات صرفا کارشناسی شده از سوی کارشناسان متکی بود؛ زیرا بسیاری از ایده ها و نظرات مفید و سازنده ای وجود دارد که مبنای ارائه آن تجربه افراد می باشد. وی، ادامه داد: با توجه به آنچه مطرح شد، بهره گیری از ایده هایی که اساس و پایه آن تفکر و تجربه شهروندان است، مسئولیتی مهم است که در صورت برداشت صحیح و منطقی می تواند برای رسیدن به اهداف خرد و کلان شهری بسیار کارآمد و یاری رسان مسئولان و مدیران شهری در تصمیم گیریهای بزرگ باشد. ترکاشوند با بیان اینکه مدیریت شهری بر تبدیل ایده ها و تفکرات نوین و خلاق به اقدامات عملی تاکید و اصرار دارد؛ اظهارداشت: راه اندازی بانک ایده پتانسیل بسیار مطلوبی برای تحقق این هدف مدیریت شهری است؛ این فضای مجازی زمینه را برای ارتباط منطقی و حداکثری مجموعه شهرداری و شورای شهر به عنوان دو نهاد مردمی با شهروندان، کارشناسان، نخبگان و... که انتفاع و آبادانی کلانشهر کرج از دغدغه های جدی آنها است، فراهم می آورد. وی به وظیفه شهروندان در قبال "توسعه شهر" اشاره کرد و با عنوان اینکه " فکر کردن" به این موضوع و دستیابی به راهکارهای تحقق آن از رسالتها و تعهدات شهروندان در یک جامعه شهری نظامند و قانونمند است، افزود: داشتن شهری پویا مستلزم بهره گیری از ایده های خلاق است؛ مدیریت شهری کرج نیز در راستای ساختن شهری آباد و پویا از ایده های جدید و نو بهره خواهد گرفت تا از این طریق بتواند مشارکت شهروندان در امور مدیریتی شهر را به نحوی موثر فراهم کند.
ترکاشوند در ادامه از " احساس تعلق شهروندان به شهر" به عنوان موضوع مهم در جامعه شهری سخن گفت و افزود: در صورتی که شهروندان خود را در انجام امور مختلف شهری سهیم بدانند، احساس تعلق در آنها ایجاد می شود که این موضوع خود سهم مهمی در صیانت از افکار مدیریت شهری دارد؛ با نهادیه شدن این مهم شهروندان خود را از آن شهر و در کنار مسئولان و صاحبان کرسی خدمت رسانی می بینند و بدون هیچ فاصله معنا داری سعی در یاری رساندن به مجموعه دستگاه های فعال شهری خواهند داشت تا از این طریق آبادانی شهری که خود ساکن آن هستند را، رقم بزنند.
اساس فعالیت بانک ایده بهره گیری از نظرات مردمی در زمینه مدیریت شهری است
شهردار کرج به فعالیت سایت مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر کرج به آدرس الکترونیکی krcc.ir و ایجاد امکانی برای ثبت نظرات و ایده های شهروندان، کارشناسان، نخبگان و دانشگاهیان اشاره و عنوان کرد: طبق آنچه مطرح است، اساس فعالیت بانک ایده، بهره گیری از نظرات مردمی در همه زمینه های مدیریت شهری است. با ثبت ایده های مردمی در واقع مرکز پژوهش ها در مسیر " تولید فکر " گام برمی دارد؛ افکار و تفکرات نوین ثبت شده با بررسی کارشناسان پژوهشگر پردازش و در صورت داشتن قابلیتهای علمی و توجیهات منطقی به صورت طرح و برنامه قابل اجرا، ارائه خواهد شد. ترکاشوند به موضوعات مختلف شهری اشاره کرد و با عنوان اینکه برای سازماندهی همه بخش های مرتبط با مدیریت شهری نیاز به فکری نو و ایده آل داریم، افزود: ایجاد زیرساختها و اماکن شهری، ارائه طرح های کارآمد عمرانی، ترافیکی و توسعه پایدار شهری، پیشنهاد راهکارهایی برای اجرای پروژه های شهری، توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای پایدار از جمله مباحثی است که همه شهروندان اعم از کارشناسان و دیگر مردم می توانند در خصوص آن و از طریق بانک ایده ارائه دیدگاه و نظر کنند. وی، گفت: بانک ایده زمینه ساز افزایش مشارکت شهروندان و نخبگان در تصمیم گیری های مدیریت شهری است که از طریق آن شاهد تقویت و توسعه نوآوری در شهر خواهیم بود، ضمن آنکه با بهره گیری از خروجی های این دسترسی علمی ‌خلاقیت در میان شهروندان ترویج و حس تعلق در آنها به نحوی کارآمد ایجاد می شود.
ترکاشوند از دیگر مزایای و کارکردهای بانک ایده را شناخت، جمع آوری و به کارگیری ایده ها و راهکارهای نوین حل مسائل شهری، تقویت هویت شهری ،تبدیل ایده ها و افکار اولیه در یک فرآیند مدون به پروژه های اجرایی و کاربردی ذکر کرد و گفت: محصول تحقیق و پژوهش در مورد یک ایده در بر دارنده توجیهات اقتصادی، فنی، اجتماعی، فرهنگی و ... می باشد که در نهایت پس از امکان سنجی، راه حلی مستدل و مفصل برای اجرای اهداف کلان در حوزه های شهری است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود