30 آذر 1394
شماره خبر: 155009

شب یلدا رویدادی فرهنگی در آداب و رسوم ایران است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شب یلدا رویدادی فرهنگی در آداب و رسوم ایران است


قائم مقام سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج با اشاره به فرا رسیدن آخرین شب از فصل پاییز، اظهارداشت: شب یلدا رویدادی فرهنگی در آداب و رسوم ایران است.
محمد رضا قربانی تکریم خانواده، عطوفت خانواده، خاطره گویی، اتصال مفاهیم فرنگی و آموزشی جامعه به نصل جدید، صله رحم و ... را از پیامدهای فرهنگی در شب یلدا دانست و افزود: دور هم بودن در شب یلدا و انجام صله رحم، موجب افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده، رفع کدورتها و در نتیجه ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان می‌شود. این مسئول با اشاره به اینکه شب یلدا فقط دور هم‌نشینی و مرور خاطره‌ها نیست و علاوه بر آداب و رسوم فوق شامل رسوم تغذیه‌ای خاص خود نیز است، به تاریخچه شب یلدا اشاره و بیان کرد: در ایران باستان برای دی ماه چهار جشن وجود داشت که شامل روزهای اول، هشتم، پانزدهم و بیست و سوم این ماه بود. اما امروزه ایرانیان تنها نخستین روز دی ماه، یعنی طولانی ترین شب اول زمستان را که آخرین شب پاییز، پایان قوس و آغاز جدی است، جشن می‌گیرند.
وی اضافه کرد: پیشینیان بر این باور بودند که در شب یلدا فرشته بدی‌ها (اهریمن) با فرشته خوبی‌ها (امشاسپندان) به جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشی، پیروزی روشنایی بر تاریکی آغاز می‌شود. قائم مقام سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج، با اشاره به اینکه واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است، عنوان کرد: ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند. قربانی در پایان سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن شب یلدا به شهروندان کرج و مردم ایران، خاطرات و زمستان خوبی را برای شهروندان آرزو کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود