1 دی 1394
شماره خبر: 155078

عزم جدی برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در محمدشهر

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

عزم جدی برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در محمدشهر


شهردار محمدشهر گفت: مدیریت شهری در این منطقه، عزم جدی برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز دارد.
محمدرضا ناصرخاکی در یک نشست خبری پاسخگوی اصحاب رسانه بود. وی در این نشست به مهمترین مشکلات محمدشهر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در بحث مدیریت ترافیک است.
وی افزود: متأسفانه زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم نشده است، از جمله آن که محمدشهر فاقد برخی از زیرساخت‌های لازم از جمله طرح جامع ترافیک و طرح جامع حمل و نقل بوده و حتی آمار دقیقی از میزان تردد خودروها و عبور و مرور نداریم. شهردار محمدشهر افزود: به عنوان نمونه، محور اصلی محمدشهر که به عنوان یک جاده ترانزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فاقد برخی از زیرساخت‌ها بوده و همین امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. ناصرخاکی ادامه داد: در این ارتباط اقدامات خوبی در دوره جدید مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است و در نخستین گام، طرحی را آغاز کردیم که بر اساس آن، آماربرداری لازم از تعداد خودروهای عبوری، محورهای اصلی، نقاط حادثه‌خیز و به طورکلی مشکلات ترافیکی محمدشهر در آن اخذ و بر اساس آمار علمی برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی خواهیم کرد. شهردار محمدشهر با بیان اینکه احساس نیاز به طرح جامع حمل و نقل در این منطقه به شدت احساس می‌شود، گفت: تدوین این طرح در اولویت گذاشته و به زودی اقدامات خوبی را مردم شاهد خواهند بود. وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح‌هایی با هدف ایمن‌سازی معابر عمومی محمدشهر گفت: طرح‌های خوبی در این زمینه داریم، از جمله احداث دو دستگاه پل عابر پیاده که تا پایان سال جاری این پل‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. ناصرخاکی با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی بانک شهر در محمدشهر گفت: خوشبختانه مجوزهای قانونی در این زمینه اخذ شده و به زودی افتتاح حساب‌ها انجام می‌شود، ضمن اینکه معتقدیم اخذ تسهیلات باید به صورتی باشد که تعهد مالی به شهر و مردم تحمیل نکند، بلکه تسهیلاتی اخذ شود که شهردار مکلف باشد در دوره مدیریت خود، برای پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهد. یکی دیگر از خبرنگاران در جلسه فوق از شهردار محمدشهر درباره طرح های اجراشده برای توسعه فضای سبز پرسید که وی در پاسخ گفت: کشورهای پیشرفته دارای سرانه 25 مترمربع فضای سبز هستند، در کشور ما نیز استاندارد لازم 14 مترمربع فضای سبز است که این آمار در محمدشهر 16 مترمربع برای هر نفر به عنوان سرانه فضای سبز وجود دارد. ناصرخاکی ادامه داد: البته با توجه به موقعیت جغرافیایی و پراکندگی محمدشهر، احساس می‌کنیم که باید فضای سبز در این شهر افزایش یابد و برای این امر نیز طرح‌های خوبی در دست اجرا داریم. یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با تعهد شهرداری برای جلوگیری از قطع درختان سئوال کرد که ناصرخاکی در پاسخ اظهار داشت: تیمی را برای پلاک‌گذاری درختان محمدشهر و حتی درختانی که در محوطه‌هایی قرار دارد که دارای مالک خصوصی است نیز تشکل شده و به طور جدی به دنبال حفظ فضای سبز موجود و درختان بوده و به احدی اجازه نمی‌دهیم خارج از قانون تعرضی به فضای سبز و به ویژه درختان محمدشهر داشته باشند.
در این جلسه در رابطه با رویکرد مدیریت شهری نسبت به انتخابات آتی سئوال شد که شهردار در پاسخ گفت: مسئولیت، وظایف و تعهدات مدیران شهری در بحث انتخابات به طور شفاف در قانون ذکر شده است، به همین دلیل از مدیران شهرداری و همچنین دوستان در مدیریت شهری خواسته‌ایم که کاری را فراتر از چارچوب‌های قانونی انجام ندهند و اگر حمایتی هم می‌خواهند از کاندیدایی داشته باشند، این حمایت باید در چارچوب قانون بوده و افرادی که طبق قانون منع ورود به فضای انتخابات دارند نیز باید قوانین را رعایت کرده و به عنوان شهردار، نظارت ویژه‌ای در این زمینه خواهم داشت. در ادامه جلسه فوق، نبود زیرساخت‌هایی از جمله سازمان‌های تابعه شهرداری مورد سؤال قرار گرفت. ناصرخاکی در این بخش اظهار داشت: با توجه به جمعیت و همچنین نیاز محمدشهر، رح‌های خوبی در این زمینه در دستورکار داریم، از جمله راه‌اندازی سازمان فضای سبز و همچنین راه‌اندازی سازمان آتش‌نشانی. وی ادامه داد: با توجه به جمعیت بالای یکصد هزار نفر و استقرار دو ایستگاه آتش‌نشانی در محمدشهر، اساسنامه راه‌اندازی سازمان‌های فضای سبز و آتش‌نشانی محمدشهر تدوین شده و در مرحله بررسی و تصویب قرار دارد. خبرنگار فارس در این جلسه از ناصرخاکی شهردار محمدشهر در رابطه با اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز سئوال کرد که وی در پاسخ گفت: بحث ساخت و سازها به دلیل برخی مسائل، از گذشته‌ها در محمدشهر مطرح بوده و متأسفانه آسیب جدی به مردم وارد کرده است. وی افزود: طی سه ماه اخیر که مسئولیت شهرداری به من محول شده، تأکید کرده‌ام که ساخت و ساز در این شهر یا باید با اخذ پروانه انجام شود و یا غیرقابل قبول و غیرقانونی بود. وی تصریح کرد: البته برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز باید عزم همگانی داشته باشیم و دستگاه‌های مختلف باید به مسئولیت و وظایف خود عمل کنند، از جمله دستگاه هایی مانند ادارات برق و گاز و همچنین دستگاه قضایی که خوشبختانه دستگاه قضایی ورود جدی و خوبی به پروندههای این بخش دارد. شهردار محمدشهر افزود: نکته‌ای که در ساخت و سازها مدنظر باید قرار گیرد، این است که تخلف‌های ساختمانی جرم تلقی نمی‌شود و شهرداری نیز تنها باید از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند و برای جلوگیری از این ساخت و سازها نیاز به ابزارهای قانونی داریم از جمله اخذ مجوزهای قضایی که نیاز است همه دستگاه‌ها با هم متحد و همراه باشند. وی ادامه داد: ناگفته نباید بماند که مشکلاتی در این زمینه داریم از جمله معضلاتی در بدنه و کمبودهایی در حوزه نیروی انسانی داریم. موضوع دیگر، بخش مربوط به شرایط شهری و نداشتن طرح جامع است که بحث ساخت و سازها در محمدشهر را پیچیده کرده است. وی تأکید کرد: مدیریت شهری در محمدشهر تأکید جدی و ویژه‌ای برای جلوگیری از ساخت و سازهای شهری دارد و از رسانه‌ها و مردم نیز می‌خواهیم ما در این زمینه همراهی کنند تا بتوانیم خدمات خوبی به مردم ارائه دهیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود