15 اسفند 1394
شماره خبر: 159800

زباله؛ سرمایه ای عظیم که از دست می رود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

زباله؛ سرمایه ای عظیم که از دست می رود


شهردار کرج تصریح کرد: در حالی که زباله به عنوان طلای کثیف در جهان شناخته می شود، متاسفانه حجم قابل توجهی از این سرمایه ارزشمند در شهر ما تلف می شود که این امر در دو بعد قابل توجه است؛ وهله نخست نبود زیرساخت های کافی و وهله دوم عدم فرهنگسازی و آگاهی شهروندان نسبت به این موضوع می باشد.
علی ترکاشوند این خبر را اعلام کرد و اظهار داشت: تفکیک زباله امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به امری معمول و مرسوم تبدیل شده و مردم این کشورها به خوبی با نقش و اهمیت زباله و بخصوص تفکیک آن از مبداء آگاه هستند. اما متاسفانه این امر در کشور و شهر ما چنان که باید جا نیفتاده و مردم هنوز نسبت به اهمیت موضوع بی اطلاع هستند. وی گفت: سرمایه قابل توجهی هر روزه در شهر کرج از بین می رود؛ این در حالی است که بعد آموزشی و فرهنگسازی در این خصوص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در کنار آن نیز مدیریت شهری موظف به تامین زیرساخت ها و نیازهای مرتبط می باشد.
شهردار با یادآوری اینکه بسیاری از زباله های خشک قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند، ادامه داد: این در حالی است که زباله های خشک و تر کنار هم جمع آوری شده و پروسه بازیافت با کندی و دشواری انجام می شود. ترکاشوند با بیان اینکه میزان تولید زباله هر فرد کرجی در طول روز حدود 700 گرم می باشد که این میزان دو برابر سرانه متوسط جهانی است، بیان داشت: یکی از علل این امر عادات غلط شهروندان در جمع آوری و عدم تفکیک زباله هاست که گذشته از سرمایه ای که با این سبک نادرست از جیب شهر خارج می شود، آسیب سنگینی به محیط زیست وارد می شود. شهردار کرج، نقش تفکیک زباله از مبداء را در کاهش تولید زباله بسیار زیاد عنوان کرد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از حجم زباله های جمع آوری شده را زباله های خشک تشکیل می دهند که با کاهش این پسماندهای خشک، از حجم تولید زباله بسیار کاسته شده و از هزینه گزافی که مدیریت شهری برای جمع آوری روزانه پسماند در شهر متحمل می شود، به شدت کاسته خواهد شد. ترکاشوند یادآور شد: در سال جاری اقداماتی در خصوص فرهنگسازی و آموزش تفکیک از مبداء انجام شده که از جمله آنها آموزش چهره به چهره در پنج منطقه شهری از منطقه 5 تا 9 است تا با ترغیب و تشویق شهروندان به این اقدام، آنان را با تاثیرات مطلوب زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی موضوع آشنا کنیم.عالی ترین مقام اجرایی شهرداری کرج، در عین حال این اقدامات را ناکافی دانست و سال آینده را سال توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبداء عنوان کرد و گفت: در کنار آن مدیریت شهری کرج نسبت به تهیه و تامین زیرساخت های لازم برای بازیافت پسماند و امور مربوط به آن گام خواهد برداشت. این مسئول افزود: معاونت خدمات شهری با محوریت سازمان پسماند شهرداری کرج موظف به پیگیری و تبیین این امر در جامعه و محیط شهری کرج هستند تا هر چه سریعتر شاهد توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبداء و کاهش آمار تولید زباله در شهر باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود