9 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162039

پیام شهردار کرج به مناسبت روز ملي شوراها

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پیام شهردار کرج به مناسبت روز ملي شوراها


علی ترکاشوند، شهردار کرج با صدور پیامی فرا رسيدن نهم ارديبهشت ماه روز ملي شوراها را تبريك گفت.
متن بيانيه شهردار کرج بدين شرح مي باشد:
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ»
«كساني كه اجابت نمودند پروردگارشان را و بر پاي داشتند نماز را و كارشان مشورت است ميان خود و از آن‌چه روزي داديم به ايشان انفاق مي‌كنند.» آيه 38 سوره الشوري مشورت به عنوان يكي از اصول اساسي زندگي اجتماعي در جوامع اسلامي، در آيات و روايات معصومين مورد تاكيد قرار گرفته است و اين مسئله از كوچكترين نهاد اجتماعي و فردي يعني خانواده تا اصل حاكميت بايد جاري باشد.
با پيروزي و تحقق انقلاب شكوهمند اسلامي، ركن اصلي نظام بر حاكميت مردم و بر پايه راي و نظر عموم قرار داده شد و در نخستين گام با راي و مشورت مردم، مهر تاييدي بر شكل گيري جمهوري اسلامي ايران زده شد. طبق فرمان حضرت امام خميني(ره) در ابتداي پيروزي انقلاب و براساس قانون اساسي نظام اسلامي حاكميت مردم بر سرنوشت خويش و مشاركت آنها در اداره امور عمومي جامعه گستره اي وسيع از كوچه و محله گرفته تا روستا، شهر، شهرستان، استان و كشور دارد. با وجود اينكه در قانون اساسي ابتدايي ايران نيز بر شكل گيري انجمن هاي ايالتي و ولايتي تاكيد شده بود اما تاريخ گواه اين مطلب است كه هيچ گاه تا پيروزي انقلاب اسلامي نقش مردم به شكل امروز در تعيين سرنوشت كشور تا اين اندازه تاثيرگذار نبوده است. بر همين اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران جايگاه و اهميت شوراها را به عنوان ركني از اركان اداره امور كشور به رسميت شناخته است. در سال هاي اخير با تغيير در سبك زندگي و توسعه شهرنشيني است كه بعنوان يك پديده اجتماعي مستلزم برقراري روابط حقوقي ميان افراد و گروه هاي مختلف جامعه است، شوراهاي اسلامي به مثابه ي نهادي با خصوصيات محلي و با برخورداري از تجارب و دستاوردهاي ناشي از پشتيباني قانون ، سكان حكومت هاي محلي را در يد كفايت گرفتند تا بتوان مديريت محلي به صورت مرحله اي از كوچكترين نهاد حكومت از روستاها تا كلان شهرها را محقق كرد و اين مهم پس از 14 سال بركات و ارزش هاي فراواني را براي بخش هاي مختلف كشور فراهم آورده است. اينك روز نهم ارديبهشت ماه كه به پاس قدرداني از فرمان تاريخي حضرت امام(ره) در سال 1359 مبني بر تشكيل شوراهاي محلي در شهرها و روستاها و استفاده از مردم در مديريت محلي كه جلوه چشمگيري از تحقق مردم سالاري ديني در كشور است، به عنوان روز ملي شوراها نامگذاري شده است را گرامي داشته و اميدواريم عزم شوراهاي شهر و روستا در سالي كه مزين به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» است، بر تحقق عيني حقوق شهروندان، توجه به شكل گيري عملي اقتصاد مقاومتي، ارتقاء مديريت و تحقق مديريت يكپارچه شهري، به روز رساني قوانين شهرها و ضوابط شهرداري ها و ايجاد درآمد پايدار براي شهرها باشد.
علی ترکاشوند
شهردار کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود