6 خرداد 1395
شماره خبر: 163722

معماری اسلامی در صنعت ساخت و ساز کرج لحاظ شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

معماری اسلامی در صنعت ساخت و ساز کرج لحاظ شود


عضو شورای اسلامی شهر کرج ضمن اشاره به لزوم بهره گیری از معماری اسلامی در صنعت ساخت و ساز گفت: بررسی دو عامل نما و هویت جهت احیای هویت ایرانی، دستیابی به اصالت معماری ایرانی اسلامی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ های بیگانه می تواند راه حلی ارزشمند تلقی گردد.
باغستانی با بیان اینکه امروزه جامعه ایران با بهره گیری از تکنولوژی های نوین در حال تغییر و تلاش برای هماهنگ سازی در تمامی عرصه ها از جمله معماری می باشد، گفت: انسان معاصر در تلاش برای همگام بودن با پیشرفت تکنولوژی، در بسیاری مواقع غافل از هویت خود گشته و آن را پشت سر جا می گذارد. وی افزود: سست شدن پیوند معماری معاصر و معماری ایرانی اسلامی سبب بحران هاى هویتى در معمارى معاصر ایران گشته و هر روزه نیز بر شدت آن افزوده می شود. عضو پارلمان شهری کرج اذعان داشت: از آنجاییکه طراحی نما به عنوان یکی از عناصر کلیدی در جهت ارتقای کیفیت سیمای شهر نقش بسزایی ایفا می کند لذا بررسی دو عامل نما و هویت در جهت احیای هویت ایرانی، دستیابی به اصالت معماری ایرانی اسلامی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ های بیگانه می تواند راه حلی ارزشمند تلقی گردد.
این مسئول، عنوان کرد: در گذشته ساختمان‌های شهر، نه تنها از جنبه انفرادی و معطوف به خود، زیبا و مطابق با اصول زیباشناختی بصری طراحی می‌شدند، بلکه در کمال احترام به اطراف، در زمینه طرح خود جای می‌گرفتند. با ظهور مفاهیم و عناصر مدرنیته، شهرسازی ایران، مانند بسیاری مسایل دیگر، با سرعت‌های متفاوت در دوران متفاوت، دستخوش تغییراتی شد. باغستانی بر لزوم توجه مدیریت شهری برای حفظ عناصری که هویت شهر هستند؛ تأکید کرد و افزود: ساخت و سازها و تحولات گسترده کنونی که به دلیل نوسازی بافت فرسوده در جریان است ؛ توجه خاصی را می طلبد تا علاوه بر حفظ ارزش ها ،هویت گذشته و بهبود معضلات موجود، بافت و منظر شهری چشم نواز در سطح شهر ایجاد شود. رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر کرج با توصیه به مالکین و معماران برای بهره گیری از نمای ایرانی – اسلامی؛ اجرای نماهای آرام بخش و با هویت فرهنگی در شهر کرج را بسیار ارزنده دانست و ویژگی نمای ایرانی – اسلامی را اثر بخشی مناسب بر ایجاد آرامش در منظر شهری، سادگی، چشم نوازی و زیبایی بیان کرد و ارائه الگوهای مناسب برای اجرای موفق این طرح را راهکاری ارزنده برای حفظ معماری و هنر زیبای ایرانی – اسلامی دانست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود