18 مرداد 1395
شماره خبر: 167933

باغ سیب مهرشهر به عنوان میراث جهانی قابلیت ثبت در یونسکو را دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

باغ سیب مهرشهر به عنوان میراث جهانی قابلیت ثبت در یونسکو را دارد


رئیس شورای اسلامی کلانشهر کرج از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا کرد که برای ثبت باغ سیب مهرشهر در فهرست میراث جهانی اقدامات لازم را به عمل آورند و با سازمان فرهنگی یونسکو وارد مذاکره شوند.
محمود دادگو با بیان این مطلب گفت: باغ 340 هکتاری سیب مهرشهر با بیش از دو میلیون اصله نهال مثمر از بزرگ ترین باغات پیوسته جهان به شمار می رود و باید به عنوان یک میراث جهانی ثبت و ضبط شود تا آیندگان نیز بتوانند از زیبایی های این شاهکار طبیعت بهره مند شوند. وی با بیان اینکه باغ سیب مهرشهر طی سالهای اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و برخی قصد داشتند با خشکاندن و قطع درختان، حیات این مجموعه بکر و زیبا را به خطر بیاندازند، گفت: البته مدیریت شهری کرج به سهم خود در برابر مالک دولتی باغ سیب ایستادگی و مقاومت کرد و اکنون این نهاد به طور کامل از تصمیم خود برای تغییر کاربری باغ عقب نشینی کرده است. این مسئول شهری با تاکید بر اینکه سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با همکاری منطقه 4 شهرداری این کلانشهر و همچنین دستگاه قضا پیگیر روند احیای باغ سیب مهرشهر و بازگرداندن اراضی لخت این مجموعه به سرانه های فضای سبز می باشند، بیان داشت: در مسیر صیانت از محیط زیست با احدی شوخی و تعارف نداریم و تحت هیچ شرایطی تن به تغییر کاربری باغ سیب و مرگ درختان تنومند و مثمر آن نخواهیم داد. رئیس پارلمان محلی کرج در ادامه خاطر نشان کرد: بهترین راهکار برای مصون نگه داشتن باغ 340 هکتاری سیب از تهدیدات موجود ثبت آن در فهرست میراث جهانی است که مراحل اداری و قانونی آن باید از سوی سازمان های حفاظت محیط زیست و گردشگری و میراث فرهنگی کشور پیگیری شود و نظر نهایی را نیز سازمان یونسکو اعلام می کند.
دادگو با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با دفتر رهبر معظم انقلاب در خصوص مساعدت دولت در راستای ثبت ملی باغ سیب و همچنین پایان دادن برخی نهادها به تلاش جهت قطع درختان و در ادامه تغییر کاربری اراضی لخت شده به تجاری و مسکونی، اظهار کرد: ایشان در پاسخ به نامه ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، باغ سیب و مردم کرج را مورد لطف خود قرار داده و خطاب به بنیاد مستضعفان مرقوم فرموده بودند که همکاری لازم با مسئولان شهری صورت پذیرد و اکنون شرایط بسیار متفاوت تر از گذشته شده است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود