12 دی 1403
شماره خبر: 317087

تحول در حمل‌ونقل عمومی کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری



سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر کرج، نهادی که هفت سال پیش از ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌ها شکل گرفت، در این مدت گام‌های مهمی در راستای بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی شهر برداشته است.
محسن امیدوار حسینی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج در گفت‌وگویی با تیم خبری جهاد تبیین که به ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل و به همت خبرنگاران پایگاه خبری شهرداری کرج تشکیل شده، به تشریح عملکرد و دستاوردهای این سازمان در طول این سال‌ها پرداخت.امیدوار، در خصوص ادغام و شکل‌گیری سازمان بیان کرد: این سازمان در خردادماه ۱۳۹۶ با ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌ها در اواخر دوره چهارم شورای شهر کرج تأسیس شد. هدف از ادغام، ایجاد یک سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه و کارآمد بود.
وی گفت: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر کرج، پس از گذشت هفت سال از ادغام سه سازمان، این مجموعه بزرگ با تمرکز بر توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بهینه‌سازی خدمات و اجرای طرح‌هایی مانند احداث خط اتوبوس تندرو، تحولی چشمگیر در سیستم حمل و نقل عمومی شهر ایجاد کرده است.امیدوار حسینی اضافه کرد: افزایش چشمگیر مسافران و کاهش سن ناوگان از دستاوردهای مهم سازمان به شمار می‌رود.این مسئول با بیان اینکه گسترش حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان بوده است، گفت: در سال‌های اخیر، اقدامات قابل توجهی در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی صورت گرفته به طوری که با خرید اتوبوس‌های جدید و خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان، سن متوسط ناوگان اتوبوسرانی کرج به طور چشمگیری کاهش یافته است.
توزیع خدمات و پوشش جغرافیایی
امیدوار، با بیان اینکه سازمان، وظیفه توزیع و خدمات‌رسانی در حوزه حمل و نقل عمومی یکپارچه مسافر و بار را بر عهده دارد، افزود: در حوزه مسافر، بخشی از این وظایف مربوط به حمل و نقل ریلی (قطار شهری) است که در حال حاضر به دلیل عدم بهره‌برداری قطار شهری در کرج، این وظیفه نیز به عهده سازمان است.وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۸ خط اتوبوس در شهر کرج و شهرهای اقماری آن فعال است، از خدمات‌رسانی این سازمان به تمامی شهرستان‌های استان البرز بجز فردیس و نظر آباد خبر داد و افزود: از جمله این شهرها ماهدشت، محمدشهر و گرمدره هستند.
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی؛ کاهش سن ناوگان و کاهش آلایندگی
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: از سال ۱۳۹۷ خرید اتوبوس‌های جدید در دستور کار سازمان قرار گرفته و این امر منجر به کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی کرج شده است.
به گفته حسینی، سن ناوگان اتوبوسرانی کرج در حال حاضر یک رکورد در کشور محسوب می‌شود.وی گفت: پیش از این بخش خصوصی نیز در حوزه اتوبوسرانی فعالیت داشت، اما در حال حاضر تقریباً ۹۹ درصد ناوگان توسط خود سازمان سرویس داده می‌شود. ورود اتوبوس‌های برقی نیز علاوه بر کاهش سن ناوگان، به کاهش آلایندگی هوا کمک کرده است.
وضعیت ناوگان تاکسیرانی و اقدامات نوسازی
رئیس سازمان حمل نقل بار و مسافر شهرداری کرج، اظهار کرد: در حوزه تاکسیرانی، حدود ۱۳ هزار تاکسی مصوب در کرج وجود دارد که به دو صورت خطی و گردشی فعالیت می‌کنند. تاکسی‌های خطی دارای مبدأ و مقصد مشخص هستند، در حالی که تاکسی‌های گردشی در سطح شهر تردد می‌کنند.وی با تصریح بر اینکه متأسفانه حدود ۸۰ درصد تاکسی‌های کرج فرسوده هستند، اذعان کرد: سازمان از سال ۱۴۰۱، با استفاده از بودجه شهرداری، حدود ۵۰۰ دستگاه تاکسی را با ارائه وام به تاکسیرانان، نوسازی کرد.
راه‌اندازی خط اتوبوس تندرو؛ تغییر در الگوی سفر شهروندان
امیدوار با اشاره به راه‌اندازی خط اتوبوس تندرودر کرج، گفت: راه‌اندازی خط اتوبوس تندرو تحولی عظیم در حمل‌ونقل عمومی کرج ایجاد کرده است. این خطوط با کاهش زمان موجب رضایت شهروندان شده‌اند.وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سازمان، راه‌اندازی خط اتوبوس تندرو بوده، گفت: این طرح با هدف بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و کاهش زمان سفر شهروندان اجرا شده است. پس از راه‌اندازی این خط، سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها از ۱۷ تا ۲۰ دقیقه به ۵ تا ۶ دقیقه کاهش یافته است.وی افزود: این طرح همچنین منجر به تغییر در الگوی سفر شهروندان شده است. بسیاری از افرادی که پیش از این از سایر وسایل نقلیه استفاده می‌کردند، اکنون از این خط اتوبوس تندرو استفاده می‌کنند. تعداد مسافران در خط شهید بهشتی از ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر به حدود ۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.
چالش‌ها و فرصت‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی
مدیرعامل سازمان حمل‌نقل بار و مسافر شهرداری کرج، در ادامه به برخی از چالش‌های پیش روی این سازمان اشاره کرد و گفت: کمبود منابع انسانی عملیاتی، فرسودگی زیرساخت‌ها و افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی از جمله مهم‌ترین چالش‌های این حوزه هستند.وی افزود: با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد و خدمات‌رسانی به شهروندان را بهبود بخشید.
چشم‌انداز آینده حمل‌ونقل عمومی کرج
امیدوار در پایان به چشم‌انداز آینده حمل‌ونقل عمومی کرج اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری، در آینده شاهد توسعه بیشتر شبکه حمل‌ونقل عمومی، افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی خواهیم بود.وی افزود: همچنین با گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل، امکان ارائه خدمات هوشمند به شهروندان فراهم خواهد شد.سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر کرج با اجرای طرح‌های مختلف و تمرکز بر نوسازی و توسعه ناوگان، توانسته است گام‌های مهمی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی این شهر بردارد. کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی، افزایش چشمگیر مسافران در خط اتوبوس تندرو و تلاش برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از جمله دستاوردهای مهم این سازمان به شمار می‌رود. با ادامه این روند، می‌توان انتظار داشت که سیستم حمل و نقل عمومی کرج به سطح مطلوب‌تری ارتقا یابد.
خبرنگار: سمیه احمدی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود