9 اردیبهشت 1391
شماره خبر: 6593

شورا برخاسته از اصل مشارکت مردم در سیاستگذاری های مدیریت شهری است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شورا برخاسته از اصل مشارکت مردم در سیاستگذاری های مدیریت شهری است

سپیدار آنلاین: شهردار کرج با اشاره به مناسبت ملي روز "شورا " ضمن تبریک این روز به شوراهای اسلامی و اعضای فعال در این نهاد مردمی گفت: شوراهای اسلامی واقعیتی مملوس از اصل مشارکت مردم در سیاستگذاری های مدیریت شهری هستند.
سيد علي آقازاده با بیان اینکه، کارکرد شوراهای اسلامی، برآوردن نیازهای زندگی شهروندی است، افزود: شورا با تمرکز بر مبانی اصول زندگی شهروندی، مولفه های مورد نیاز شهروندان را شناسایی و نسبت به تامین این نیازها اقدام می کند. این مسئول، شورا را یک نهاد جمعی تصمیم گیری مبتنی بر شیوه دمکراسی معرفی کرد و گفت: شاکله تشکیل شورا ها در نظام جمهوری اسلامی مشارکت در تصمیم گیری ها است که پرداختن به این مهم خروجی های مثبت و قابل قبول بسیار زیادی در بر دارد که ممانعت از اخذ تصمیمات فردی نمونه مهم و بازر آن است. آقازاده بر ضرورت داشتن نگرش های عمیق و آگاهانه اعضای شورای اسلامی شهر تاکید کرد و با بیان اینکه، این مهم لازمه موفقیت شورا در اجرای برنامه های پیش رو است، گفت: دید کارشناسانه اعضای شورای شهر بی شک تاثیر بسزایی در ارائه الگوهای موثر مدیریت شهری دارد و باید اذعان داشت انتفاع شهر و جلب رضایت شهروندی از زندگی اجتماعی در گرو این دیدگاه است. وی، مردمی بودن شوراهای اسلامی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: شوراها با رای و نظر مردم انتخاب می شوند و برخاسته از تصمیم آنها می باشند و این امر نیز به طور مستقیم بر تعهدات شورا در قبال مردم تاثير می گذارد به طوریکه انجام مسئولیت ها و تعهدات شورا در قبال مردم را ویژه و حساس می کند. آقازاده با اشاره به تعریف قانون از شورا بیان کرد: قانون در اصل هفتم شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور دانسته است و بنابر این تعریف قانون اساسی جمهوری اسلامی از شوراها، این نهادهای مردمی ابزار تجلی اراده مردم و نهاد سیاسی تصمیم گیرنده محسوب می شوند. وی از شوراها به عنوان مردمي ترين نهادي كه از بطن مردم برخواسته اند یاد کرد و افزود: این نهاد جز ماهيت خدمت‌ رساني به مردم هدف ديگري ندارند. این مسئول با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شورای اسلامی شهر کرج به ویژه در دوره سوم شورا گفت: این مهم مصداق این موضوع مهم است که همه تصميم ‌گيري‌های شورای شهر کرج، خواسته مردم می باشد ضمن آنکه، این نهاد مردمی در همه حال منافع جمعی را بر نظر و منافع شخصي ترجيح داده‌ است.
شاکله شورا برگرفته از اسلام است
شهردار کرج با بیان اینکه، شاکله و اصل شوراهای اسلامی شهر برگرفته از اسلام است، گفت: شورا نهادی تصمیم گیر است که با حفظ اصل کارکرد خود مبنی بر " مشورت " برای مسائل مختلفی است که در نهایت به شهروندان و منافع آنها ختم می شود تصمیم گیری می کند. آقازاده تصریح کرد: در واقع مشورت كردن در قرآن کریم يكي از صفات مومنين است كه در كنار صفات حسنه ديگر مطرح مي‌شود و جاری شدن این مهم در ساختار های تصمیم گیری از بهترین اقداماتی است که در تاریخ نظام جمهوری اسلامی جاری شده است. وی عنوان کرد: این تصمیمات بی شک باید متکی بر تصمیمات جمعی از سوی اعضای آگاه و مسلط به مسائل و موضوعات مختلف شهری گرفته شود تا بتوان موثر بودن آن را تضمین کرد.
این مسئول، همراهي مردم و ساير دستگاه‌ها با شورا را مهم دانست و گفت: تحقق این موضوع نيازمند بسترسازي مناسب فرهنگي و اجتماعي همچنین فراهم کردن بسترهای مربوط به این مهم می باشد و باید اذعان داشت آماده کردن این بسترهای ارتباطی رابطه مستقیم با اخذ تصمیم های مدیریتی مبنی بر انتفاع مردم از زندگی شهروندی دارد. آقازاده ادامه داد: با توجه به این اصل، شوراها ضامن ایجاد رابطه خوب مردم و مسئولان هستند. وی اهميت شوراها را در ساختار مدیریت شهری مهم ذکر و بیان کرد: این اهمیت تا حدي است كه يك فصل و هشت اصل از قانون اساسي جمهوري اسلامي به شوراها اختصاص يافته است. آقازاده افزود: زماني كه قانون اساسي در اصول كلي خود شورا را به عنوان ابزار تجلي اراده مردم و نهاد سياسي تصميم گيرنده مورد پذيرش قرار داده اند، اهميت آن بر همگان روشن و مبرهن است.
تعامل شورای اسلامی شهر و شهرداری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شهر است
شهردار کرج، تعامل مشترك ميان نهاد سياستگذار شورا و مجموعه شهرداري كرج را لازم و ضروری دانست و افزود: تداوم اين تعامل زمينه ‌ساز پيشرفت و توسعه چشمگير و افزايش ميزان رضايت‌مندي عموم شهروندان از خدمات‌رساني مجموعه مديريت شهري است. آقازاده، اعضاي شوراي اسلامي شهر را به عنوان نمايندگان مردم ذکر و عنوان کرد: شورای شهر، سياستگذاري و برنامه ‌ريزي براي توسعه و پيشرفت شهر را بر عهده دارد که این مهم نیز با تعامل و همکاری مدیریت شهری و شورا محقق می شود. وی، رابطه شهرداری و شورای شهر کرج را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مدیریت شهری نهادی خدمات‌رسان است كه انجام بيش از 370 وظيفه گوناگون را بر عهده دارد که بر این اساس این مجموعه بين ديگر دستگاه‌هاي شهري، بيشترين ارتباط و تعامل را با شهروندان و زندگي آنها دارد. این مسئول، اعضاي شوراي شهر را منتخبين مردم معرفی کرد و اظهارداشت: مدیریت شهری کرج با همراهی شورای اسلامی شهر، مجری طرح های ايده‌هاي سازنده منطبق با نیازها و خواسته های مردم هستند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود