25 خرداد 1391
شماره خبر: 7910

ضرورت اختصاص بودجه مصوب 50 ميلياردي دولت به محل دفن زباله كرج

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ضرورت اختصاص بودجه مصوب 50 ميلياردي دولت به محل دفن زباله كرج

سپیدار آنلاین: شهردار كلانشهر كرج گفت: به منظور حل مشكلات دفن زباله و خروج محل دفن فعلي به مكاني مناسب تر نياز است تا هرچه سريعتر بودجه 50 ميليارد توماني مصوب دولت براي اين پروژه اختصاص يابد.
سيدعلي آقازاده در همايش هم انديشي صنعت بازيافت و نقش آن در كارآفريني و حفظ محيط زيست ضمن تقدير و تشكر از دستاندركاران برگزاري اين همايش و حضور اعضاي شوراي شهر از جمله داود وحيدي و حميد ابوالحسني و ساير مسئولان كشوري و استاني،‌ اظهار داشت: قرار بود براي انتقال محل دفن زباله به مكاني مناسب 50 ميليارد تومان از سوي دولت به شهرداري كرج كمك شود كه محل دفن زباله از محل مسكوني دور شود اما از دور سوم سفر رياست جمهوري به كرج تاكنون حتي يك ريال هم داده نشده است. اين مسئول ادامه داد: اگر همين امروز هم اين بودجه اختصاص يابد سه سال طول مي كشد تا زمين مناسب انتخاب و عمليات جابجايي محل دفن زباله انجام شود و 30 سال نيز به طول خواهم انجاميد تا اين محيط به طور تقريبي به شكل فعلي محيطهاي اطراف قرار گيرد و بو و ساير عواقب دفن زباله از محيط فعلي دور شود. شهردار كلانشهر كرج بااشاره به ساخت مسكن مهر ماهدشت دردو كيلومتري محل دفن زباله هاي كرج اين امر را بسيار خطرناك دانست و عنوان كرد: اين ساخت و ساط به هيچ عنوان با برنامه ريزي و تدبير نبوده است و اگر در اين راستا كوچكترين مشكلي براي مسكن مهر پيش بياد شهرداري پاسخگو نخواهد بود و اين موضوع خطرات آتي را به همراه خواهد داشت. آقازاده بيان كرد: براي ساماندهي وضعيت فعلي محل دفن زباله نياز به همكاري و تخصيص بودجه دولتي وجود دارد و شهرداري به تنهايي نمي تواند ريالي براي اين پروژه هزينه كند.
نهادهاي مردمي در حفظ محيط زيست فعال شوند
شهردار كرج گفت: افرادي كه به صورت حرفه اي در عرصه زيست محيطي مسئوليت دارند به طور مستقيم درگير هستند و بايد پاسخگوي مسئوليت بزرگ خود باشند. وي به كم شدن جرم جسم زمين اشاره كرد و ادامه داد: اين جرم در حال كاهش بوده و در عوض روز به روز به جرم هوا اضافه مي شود و اين امر ناشي از آن است كه طي 100 سال گذشته هزاران هكتار جنگل به دست بشر نابود شده و در عوض آن بيابان ها افزايش داشته است. وي با اشاره به توليد 40 ميليون تني زباله در هر روز در دنيا يادآور شد: كره زمين كه محل بالندگي انسان است به سرعت در معرض تخريب قرار گرفته كه در صورت عدم تصميم درست از سوي دولتها در كمتر از صد سال آينده جايي براي زيست انسان در زمين باقي نخواهد ماند. وي با تاكيد بر اينكه با افزايش جمعيت كره زمين آلودگي افزايش مي يابد، گفت: اولويت نگاه رهبران جهان بايد به مسئله زيست معطوف گردد اگر ما بتوانيم زباله ها را بازيافت كرده و به مصارف شهري بازگردانيم خدمت بزرگي به جامعه بشريت كرده ايم. وي افزود: در اين راستا شهرداريها، نهادهاي مردم نهاد و گروه هاي اجتماعي بايد براي رفع آلودگي از زمين و هوا تلاش ويژه اي كنند. آقازاده اضافه كرد: تلاش براي رفع ترافيك و روان كردن آن هدفي جز كاهش آلودگي را دنبال نمي كند و ايجاد كمبربندهاي سبز در كنار شهرهاي بزرگ نيز براي كاهش آلودگي محيط زيست ضروري است.
رشد فوق العاده فعاليتهاي شهرداري كرج نسبت به دوره هاي گذشته
اين مسئول تاكيد كرد: كارهايي كه در اين دوره شهرداري انجام شده است و در حال پيگيري و اجرا بوده قابل مقايسه با دوره هاي گذشته نيست و عملكرد اين دوره بين 400 تا 500 برابر نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده است. وي با اشاره به موقعيت جغرافيايي نيمه خشك ايران گفت: ميزان متوسط بارندگي در ايران 150 ميليمتر بوده اين درحالي است كه اين ميزان در اروپا هزار و 500 ميليمتر و در كشورهاي آسيانه ميانه متوسط بارندگي بين 700 تا هزار ميليمتر است لذا در كشور ما نگهداري درختان و فضاي سبز هزينه سنگيني نسبت به كشورهاي ديگر دارد.
دفن 100 تن زباله طي روز در كرج
شهردار كرج عنوان كرد: ما بطور متوسط روزانه 100 تن زباله دفن مي كنيم كه با توجه به رشد جمعيت و افزايش ميزان زباله توليد اين امر بسيار خطرناك است.



منبع: پايگاه خبري مديريت شهري كرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود