10 مهر 1391
شماره خبر: 12453

«سیاه زخم» «سیاه جوب» کرج بهبود می یابد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

 «سیاه زخم» «سیاه جوب» کرج بهبود می یابد

سپیدار آنلاین: آبگرفتگی معابر و خیابان های سطح شهر که به یکی از دغدغه های مهم مدیریت شهری کرج تبدیل شده با اتمام مطالعات کارشناسی فاز اول ساماندهی کانال «سیاه جوب»اجرایی می شود.
این معضل که به گفته معاون فنی و عمرانی فرمانداری کرج مربوط به امسال و سال گذشته نیست و به سال های دور کرج می رسد، در جلسه شواری ترافیک شهرستان نیز مطرح شد تا بلکه با ساماندهی این کانال امسال شهروندان ناچار نباشند از دریاچه های طبیعی معابر عبور کنند!
کانال «سیاه جوب» کرج ساماندهی می شود
تلاش مدیران و مسئولان برای اینکه بتوانند این معضل را در سال جاری برطرف کنند، قابل توجه است. معاون استاندار البرز و فرماندار کرج در این رابطه از ساماندهی کانال «سیاه جوب» این شهرستان تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مسائل و مشکلات کلانشهر کرج در هنگام بارندگی که موجب آب گرفتگی معابر شهر می شود اقداماتی در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته است. وی افزود: برای رفع این معضل طبق توافقی که میان استانداری، فرمانداری و شهرداری کرج صورت گرفت در سال 91، 5/1 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 5/1 میلیارد تومان نیز از سوی شهرداری کرج تامین می شود تا بر این اساس اقدامات لازم برای ساماندهی این کانال که در منطقه قزلحصار واقع شده است، انجام شود.
این مسئول با اشاره به اینکه با تامین این اعتبار مقدمات اولیه برای آغاز عملیات اجرایی کانال «سیاه جوب» آغاز می شود، خاطر نشان کرد: اولویت اول برای آغاز این پروژه نواحی مسکونی و تجاری منطقه است که در هنگام بارندگی موجب مشکلات متعددی برای شهروندان می شود. معاون استاندار البرز و فرماندار کرج در ادامه سخنان خود از تصویب اعتبار 12 میلیارد تومانی شهرداری برای انجام پروژه دفع آبهای سطحی خبر داد و گفت: با تخصیص این اعتبار احداث کلکلتورهای کرج در سه نقطه برغان، جهانشهر و طالقانی در مدار کاری قرار می گیرد که در نهایت به کانال «سیاه جوب» هدایت می شود. وی یادآور شد: با تحقق این مهم مشکل اساسی کرج در راستای هدایت آبهای سطحی که موجب آب گرفتگی معابر و خیابانهای کرج می شود، برطرف خواهد شد. ایران نژاد با تاکید بر اینکه برای ساماندهی این کانال تمهیدات لازم اندیشیده شده است، خاطر نشان کرد: لزوم ساماندهی کانال «سیاه جوب» از جمله مواردی است که از سوی معاونت فنی و عمرانی فرمانداری در دست پیگیری است تا در آستانه فصل سرما و آغاز بارندگی ها با مشکل آبگرفتگی معابر و خیابانها مواجه نشویم.
امسال سه کیلومتر از کانال «سیاه جوب كرج» مسقف می شود
شهردار كرج نیز در این رابطه تاکید کرد: در سال های اخیر به علت طغیان این رودخانه مشكلاتی برای ساكنان جنوب و غرب كلانشهر كرج به وجود آمد كه شهرداری كرج و استانداری البرز ساماندهی این رودخانه را در برنامه كاری خود قرار دادند. علی آقازاده با اشاره به بارندگی سال گذشته و طغیان رودخانه «سیاه جوب» اظهار داشت: بر اساس توافق به عمل آمده میان استانداری البرز و شهرداری کرج مقرر شد 15 میلیارد ریال از این اعتبار توسط شهرداری و مابقی از سوی استانداری البرز تامین شود. وی در ادامه سخنان خود، طول رودخانه «سیاه جوب» را هفت كیلومتر اعلام كرد و افزود: طی سال جاری سه كیلومتر از این رودخانه دیواركشی و مسقف می شود و مابقی در سال آینده تكمیل خواهدشد.
فاز بحرانی «کانال سیاه جوب» امسال اجرایی می شود
معاون فنی و عمرانی فرمانداری کرج نیز در این رابطه در جلسه شورای ترافیک شهرستان کرج از اجرایی شدن فاز اول این پروژه به عنوان فاز بحرانی کانال «سیاه جوب» خبر داد و گفت: در حال حاضر مطالعات مفهومی این پروژه به اتمام رسیده است در این راستا با توجه به انجام مطالعات سال گذشته که منطقه بالادست کرج را مدنظر داشت از سوی دانشگاه امیرکبیر انجام شد و حوزه مطالعات داخل شهر نیز به اتمام رسیده است. علی اصغر کمالی زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع مقرر شده است این طرح از حد فاصل ریل راه آهن تا انتهای سهرابیه که در مسیر سیلاب قرار دارد، در فاز اول به عنوان فاز بحرانی پروژه اجرایی و عملیاتی شود. این مسئول خاطر نشان کرد: این فاز با توجه به نزدیکی به فصل سرما و به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب در معابر و خیابانهای شهر اجرایی می شود. وی از عمده دلایل آبگرفتگی معابر و خیابانهای سطح شهر را عدم پاسخگویی لوله ایی که در اندازه 1200 طراحی شده و نمی تواند پاسخگوی حجم ورودی آب به داخل آن باشد، عنوان کرد و گفت: با توجه به دبی بالای آب موجود در زمان بارش نزولات جوی قطر لوله کارگذاری شده پاسخگو نبوده و به همین دلیل در هنگام بارش نزولات جوی شاهد ورود حجم بالایی از آب هستیم که در نهایت به اطراف لوله سرازیر شده و با توجه به شیب منطقه به اطراف کانال هدایت می شود. به هر روی وعده مسئولان برای ساماندهی آبگرفتگی معابر و خیابانهای سطح شهر که از سالهای گذشته به یکی از مطالبات مهم مردم تبدیل شده را به فال نیک می گیریم تا بلکه امسال با شکرگزاری از این نعمت الهی وعده مسئولان را برای ساماندهی این کانال نظاره گر باشیم چراکه این معضل چنان برای مردم گران تمام می شود که عطای بارش را به لقای آنان می بخشند.



منبع: رصدنیوز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود