1 شهریور 1393
شماره خبر: 127900

زنان البرزی از میراث معنوی استان حمایت می کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

زنان البرزی از میراث معنوی استان حمایت می کنند


نشست کارشناسان اداره کل بانوان و خانواده استانداری با کارشناسان صاحب نظر برخی از ادارات کل استان پیرامون جشنواره بین المللی میراث معنوی (ناملموس) به میزبانی استان اصفهان برگزار شد.
در این نشست خانم آثاری کارشناس دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به تشریح مفهوم میراث معنوی و چگونگی برگزاری این جشنواره در استان اصفهان پرداخت. وی با بیان اینکه جریان جهانی شدن موجبات تخریب میراث فرهنگی ناملموس و کمرنگ شدن فرهنگ و تمدن کشورها را فراهم می کند به نقش زنان در پاسداری از میراث معنوی اشاره کرد. وی افزود : عبارت ميراث فرهنگي ناملموس به معناي اقدام‌ها، نمايش‌ها، ابرازها، دانش، مهارت‌ها ـ و نيز وسايل، اشيا، مصنوعات دستي و فضاهاي فرهنگي مرتبط با آنهاست كه جوامع، گروه‌ها و در برخي موارد افراد، آنها را به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي خود مي‌شناسند. وی افزود : می توان گفت ميراث فرهنگي ناملموس در عرصه‌هاي ذيل پدیدار مي‌شود:
الف ـ سنت‌ها و ابرازهاي شفاهي شامل زبان كه محلي براي ميراث فرهنگي ناملموس به شمار مي‌رود.
ب ـ هنرهاي نمايشي،
پ ـ اقدامات اجتماعي، آيين‌ها و جشنواره‌ها،
ت ـ دانش و اقدام‌های مربوط به طبيعت و كيهان.
ث ـ مهارت در هنرهاي دستي سنتي،
از جمله مصوبات این نشست که به جهت حضور جمعی از زنان توانمند استان در عرصه فرهنگ و میراث معنوی و دستاوردهای شاخص این استان در نخستین اجلاس زنان با حضور زنان برگزیده از بيش از 50 کشور جهان و گروهی از بانوان برگزیده جمهوري اسلامي ايران با موضوع نقش محوری زنان در احیاء، حفظ، ترویج و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی معنوی برگزار گردید می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
معرفی زنان فعال در عرصه های پنج گانه میراث ناملموس به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری
معرفی تشکل ها و سازمان های غیر دولتی فعال در عرصه میراث معنوی به دفتر امور بانوان و خاواده استانداری
معرفی دستاوردهای موجود به همراه شناسنامه و تصویر(در صورت ملموس بودن دستاورد)، در عرصه های پنج گانه میراث ناملموس(معنوی) به دفتر امور بانوان و خاواده استانداری

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود