24 شهریور 1393
شماره خبر: 129295

مشروح آنچه در شورای آموزش و پرورش استان گذشت

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

مشروح آنچه در شورای آموزش و پرورش استان گذشت


جلسه شورای آموزش و پرورش استان البرز در آستانه سال تحصیلی جدید تشکیل شد.
در آستانه فصل مهرماه و سال تحصیلی جدید؛ جلسه شورای آموزش و پرورش استان، به ریاست مهندس سیدحمیدطهایی استاندارالبرز و با حضور شهردار کرج، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل مرکز صدا و سیمای البرز و جمعی از اعضای این شورا در محل استانداری البرز تشکیل شد. مهندس طهایی استاندار البرز در این نشست ضمن تبیین نقش آموزش و پرورش در ساختن آینده شغلی دانش آموزان، این دوران را تأثیرگذارترین برهه در حافظه جامعه دانش آموزی کشور خواند و با روایت خاطره ای بعد از گذشت 40 سال، هنوز نیز نقش آموزش را در تربیت اوان کودکی بی نظیر دانست.
*هر دانش آموز، حافظ یک درخت....
وی با روایت خاطره ای از دوران تحصیلی خود اینگونه یادآور شد که روزی شهرداری داشتیم که در جمع ما دانش آموزان برای سخنرانی حاضر شد، درختانی با خود آورده بود که بسیار مقاوم بودند، درختانی از جنس نارون که عنوان میشد از کرج به همدان آورده شده است. بعد به ما دانش آموزان گفت: تک تک این درختان بنام هر یک از شما دانش آموزان کاشته می شود و بعد از ما خواست که نگهبان درختان خود باشیم. از آن روز به بعد، آن دانش آموزان پرهیاهو، نگهبان درختانشان شدند و سعی می کردند به بهترین نحو از درخت خود محافظت کنند تا به قول و قرار خود با شهردار شهرشان عمل کرده باشند. وی افزود: امروز بعد از گذشت بیش از 40 سال هنوز خاطره آموزش این شهردار با ارتباطی که با ما دانش آموزان گرفت، در ذهن من باقی است؛ این مصداقی از ارتباطات مسئولان و نقش آنها در نهادینه شدن آموزش است. استاندار البرز تصریح کرد: این رویکرد باید بین مدیران آموزشی ما وجود داشته باشد و به این نحو ارتباط خود را با دانش آموزان تحکیم بخشیم تا به اهداف عالی آموزشی دست یابیم.
*طرحی نو در آموزش و پرورش البرز دراندازیم
استاندارالبرز، در ادامه این نشست، شورای آموزش و پرورش استان را هیئت امنای آموزش و پرورش استان دانست و اظهارداشت: بسیاری ازدغدغه های حوزه آموزش و پرورش با تشکیل تیم های فکری، تحقیقاتی و مطالعاتی، برخاسته از این شورا می تواند طرحی نو را در آموزش و پرورش استان دراندازد. وی تصریح کرد: اگر دستاورد و حاصل تلاش های شما فرهنگیان و اساتید، تحویل فارغ التحصیلانی به جامعه باشد که روزی در ادارات به جستجوی شغل باشند باید در تصمیم سازی های خود بازنگری داشته باشیم چرا که راه اصلی ما این مسیری که طی می کنیم نیست. استاندار البرز با طرح این سؤال که آیا شیوه ما در آموزش و پرورش با هدف تربیت افرادی که آینده شغلی شان تضمین شده باشد،صحیح بوده است؟، تصریح کرد: اگر اینگونه است، روزهای دوشنبه در جریان دیدارهای مردمی با حجم درخواست های فارغ التحصیلان بیکارجویای کار نمی بودیم.
*جذب زودهنگام دانش آموختگان فنی و حرفه ای به بازار کار
رئیس شورای آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به نقش مستقیم این شورا در آینده دانش آموزان کشور و تحقق سهم اشتغالزایی، ادامه داد: مرکز فنی حرفه ای اعلام می کند که کارآموزان در این مرکز با طی دوره، خیلی زود جذب بازار کار می شوند و آمار اشتغالزایی این گروه بیشتر از فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
*مهارت فنی و حرفه ای را به دانش آموزان، بیاموزیم
رئیس شورای آموزش و پرورش استان البرز، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر تغییر سبک تعلیم و تربیت با رویکرد محفوظات مفهومی، بیان کرد: در کنار اجرای شیوه آموزش مفهومی به دانش آموزان، باید درک مطالب فنی و حرفه ای نیز در سرفصل آموزش گنجانده شود.
*ضرورت وصل دانش آموزان به مراکز فنی و حرفه ای
وی افزود: باید سعی شود که دانش آموزان را به مراکز فنی و حرفه ای وصل کنیم تا ضمن احصاء پتانسیل هایشان در بخش مهارت های فنی، آینده شغلی آنان نیز تضمین شود.
استاندار البرز در محور دیگری از سخنان خود، اقدامات فرهنگی را در نهادینه ساختن برخی اهداف در جامعه مهم خواند و تصریح کرد: تولید یک تیزر تبلیغاتی در صدا و سیما به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی تا جایی تأثیرگذار است که پیام آن تا مدت ها در ذهن ها باقی می ماند. وی پیشنهاد تولید برنامه هایی با محوریت آموزش را در مرکز صدا و سیمای البرز، حرکت در این مسیر دانست و تأکید کرد: دست اندرکاران آموزش و پرورش استان باید از پیشنهاد مدیرکل صدا و سیما در مشارکت تولید برنامه سیمای مدرسه نهایت بهره مندی را داشته باشند.
*شورای آموزش و پرورش را فرابخشی ببینیم
استاندار البرز در ادامه گفت: شورای آموزش و پرورش استان، تصمیم ساز در تمامی ابعاد آموزشی است و نباید آن را تک بعدی ببنیم.
*سالن های ورزشی خالی استان در اختیار مدارس کم برخوردار قرارگیرد
مهندس طهایی افزود: با این رویکرد رسیدگی به مطالبات حوزه ورزش مدارس نیز بخشی از سرفصل های کاری این شورا را در برمی گیرد، از آنجا که یکی از دغدغه ها در مناطق محروم استان، کمبود فضاهای مناسب ورزشی است، باید بخشی از سالن های ورزشی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
*ضرورت مشارکت شهرداری در توسعه فضاهای کوچک ورزشی در شهر
وی تصریح کرد: در بسیاری نقاط، فضاهای خالی شهر را به زمین محدود چمن و ابزارآلات ورزشی تجهیز می سازند و در حاشیه مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می دهند، این روند باید با مشارکت شهرداری در مناطق مختلف اجرایی شود. استاندار البرز گفت: یکی از استعدادهای البرز به ورزشکاران آن است و مدارس یکی از آن دست مراکزی است که نقش مهمی را در آینده ورزشکاران این استان ایفا می کند. وی بر ضرورت ترتیب نشستی با تربیت بدنی و شهرداری کرج به منظور اجرای چنین طرح هایی در مناطق مختلف تأکید کرد.
*توصیه های امام جمعه کرج در پویایی شورای آموزش و پرورش
ضرورت بازخوانی آیین نامه ها و مقررات شورای آموزش و پرورش استان، تقویت اطلاعات علمی – آماری – خبری شورا، ضرورت حضور فعال و خلاق مدیران در شورا، تشکیل کارگروه رسیدگی به نظرات و پیشنهادات آموزش و پرورش استان، اعلام اولویت ها و برنامه ها تا پایان سال تحصیلی 94 و...از جمله تأکیدات نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج در این نشست بود که در قالب توصیه هایی در جمع اعضای شورای آموزش و پرورش استان قرائت شد. تنظیم برنامه مسابقات المپیاد درون مدارس با مشارکت شهرداری کرج، تقدیر از معلمان ورزشی صاحب مقام، اجرای توصیه های امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه، آغاز مطالعه طرح تولید مجموعه برنامه سیمای مدرسه، تشکیل تیم آسیب شناسی مسائل اجتماعی جامعه دانش آموزی، انجام مطالعات توسعه آموزش فنی و حرفه ای با توجه به آمایش منطقه ای استان، مکاتبه با اداره کل ورزش و جوانان جهت استفاده از فضاهای ورزشی استان، ارائه عوارض 5 درصد شهرداری ها به آموزش و پرورش استان در سال 92 نیز از جمله مصوبات جلسه آموزش و پرورش استان به شمار می رفت. در این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش استان، شهردارکرج، مدیرکل صدا و سیمای استان البرز نیز برنامه های خود را در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام کردند. ارائه گزارشی از فعالیت ها، در تابستانی که گذشت و اعلام برنامه های سال تحصیلی جدید با دعوت از مسئولان برای نواختن زنگ دفاع مقدس همزمان با بازگشایی مدارس از دیگر محورهای این نشست به شمار می رفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود