2 مهر 1393
شماره خبر: 129922

بانک اطلاعاتي جامعی از کشاورزان در طرح سرشماری تکمیل می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

بانک اطلاعاتي جامعی از کشاورزان در طرح سرشماری تکمیل می شود


معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز گفت: با اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی، بانک اطلاعات جامعی از کشاورزان استان ایجاد می شود.
ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب در جلسه هماهنگی ستاد سرشماری عمومی کشاورزی 93 که با حضور اعضای ستاد سرشماری عمومی و فرمانداران و معاونین فنی و کارشناسان فنی و اجرایی شهرستان ها برگزار شد، اظهار داشت:بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. وی افزود: این بخش از یک سو سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصاد کشور دارد و از سویی دیگر سهم بالایی را در حوزه اشتغال به خود اختصاص داده است. قائمی تصریح کرد: به منظور برنامه‌ریزی، پیش‌بینی آینده و تحلیل وضعیت گذشته و حال، انجام آمارگیری کشاورزی یک ضرورت است. تقریبا تمام کشورهای دنیا سرشماری کشاورزی را هر 5 یا 10 سال اجرا می کنند. در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر 10 سال یک بار اجرا می شود. وی در ادامه به ضرورت اجرای سرشماری عمومی کشاورزی اشاره کرد و گفت: با گذشت نزدیک به 10 سال از زمان آخرین سرشماری، از آنجا که سهم بخش کشاورزی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی قابل توجه است ، داشتن اطلاعات دقیق و بهنگام برای برنامه ریزی های کلان ، اجرای سرشماری عمومی از واحدهای تولید کشاورزی را اجتناب ناپذیر می‌سازد. معاون استاندار یادآوری کرد: آخرین سرشماری عمومی کشاورزی کشور در سال ۸۲ انجام شده است و ۳۱ هزار بهره بردار در استان وجود دارد و از 76 هزار هکتار اراضی در استان بالای 9 درصد اراضی زارعی و باغی کشور در این استان است از این رو ضرورت همکاری همه دستگاه ها را در استان در این زمینه می طلبد. قائمی با اشاره به محرمانه بودن اطلاعات حاصل از سرشماری ها تصریح کرد: براساس ماده هفت قانون مرکز آمار ایران، تمامی اطلاعات جمع آوری شده در طرح ها و سرشماری ها محرمانه باقی خواهد ماند و به هیچ عنوان اطلاعات در اختیار افراد قرار نمی گیرد و این اطلاعات صرفا به صورت کلی برای برنامه ریزی در جهت توسعه و اعتلای بخش کشاورزی در اختیار برنامه ریزان ،تصمیم گیران و محققان قرار می گیرد. وی برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی را منوط به اطلاعات و آمارپایه ای در بخش کشاورزی ذکر و خاطر نشان شد: با توجه به فعالیت 19 درصد از سهم اشتغال کشور دربخش کشاورزی بیشترین ارزش افزوده زارعت، باغداری و دامداری اخذ می شود و در بخش کشاورزی می توان حتی بدون افزایش بهره وری تولید بیشتر داشته باشیم. وی جلب اعتماد کشاورزان را در ارایه آمار صحیح موثر دانست و گفت: کشاورزان باید اطمینان داشته باشند که ارایه آمار و اطلاعات از سوی آنها به ویژه در بخش درآمد نه تنها محرمانه می ماند بلکه به برنامه ریزی صحیح براساس نیازها و الویت ها کمک می کند. قائمی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی نقش عمده و بسیار مهمی در توسعه اقتصادی جوامع به ویژه تأمین معیشت مردم دارد. وی افزود: سرشماری ها، منبع مناسبی برای اجرای برنامه ریزی ها است و به هر میزان این اطلاعات و آمار دقیق تر باشد تدوین اجرای برنامه ها نیز موفقیت آمیزتر خواهد بود. قائمی در ادامه تصریح کرد: بدون شک در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق کشاورزی منجر به تدوین سیاست هایی در جهت بهبود وضعیت این بخش و به حداقل رساندن مشکلات بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی خواهد شد. معاون استاندار با تاکید بر اینکه استان البرز به لحاظ فعالیت کشاورزی و دامداری از استان های مهم کشور است از این رو اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در عرصه سرشماری باید قوی باشد و هرچه اطلاع‌رسانی قوی باشد آگاهی کشاورزان بیشتر می‌شود و اجرای طرح سرشماری نیز قوی‌تر صورت می‌گیرد.
وی افزود: یکی از راه‌های شناسایی ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی سرشماری است که با شناخت در این بخش‌ بر مبنای آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود. معاون استاندار اضافه کرد: در اجرای این طرح از باغداران، زارعان، دامداران و دامپروران در آبادی‌ها و شهرها سرشماری می‌شود. قائمی در ادامه تصریح کرد:در این سرشماری از اراضی و زمین‌های زیر کشت کشاورزان، نوع محصول تولیدی آن‌ها، طیور و دام‌های سبک و سنگین و دیگر حوزه‌های کشاورزی اطلاعات گردآوری و تدوین می‌شود. وی بابیان اینکه این سرشماری با امکانات و تجهیزات به‌روز انجام می‌شود بیان داشت: یکی از مهم‌ترین سرشماری‌های عمومی کشاورزی آن است که از طریق تبلت و ابزارهای دقیق صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود