4 دی 1393
شماره خبر: 134210

ترسیم چشم انداز سند آمایش سرزمین البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

ترسیم چشم انداز سند آمایش سرزمین البرز


معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز گفت: هدف از تدوین طرح آمايش سرزمين، توزيع بهينه جمعيت و فعاليت در سرزمينی است، به گونه اي كه هر منطقه متناسب با قابليت ها، نيازها و موقعيت خود از طيف مناسبي از فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي برخوردار خواهد شد.
ذبیح الله قائمی با بیان این مطلب به ترسیم چشم انداز سندآمایش سرزمین پرداخت و گفت: در واقع هدف كلي آمايش سرزمين، سازماندهي فضا به منظور بهره وری مطلوب از سرزمين در مقياس منطقه اي و استاني مي باشد؛ برنامه ريزي توسعه پايدار نيز ابعاد مختلف اقتصادي- اجتماعي- كالبدي، زيست محيطي و سياسي- مديريتي را شامل مي شود كه در تمام محورهاي برنامه ريزي آمايش سرزمين بايد مورد توجه قرار گيرد. قائمی در ادامه به اصلي‌ترين جهت‌گيري‌هاي آمايش سرزمين اشاره کرد و گفت: توسعه و تجهيز محورهاي اصلي ارتباطي كشور در كريدورهاي شمال ـ جنوب (در محورهاي شرق، شرق مياني، مركز و غرب) و شرقي ـ غربي (در محورهاي دامنه شمالي البرز، دامنه جنوبي البرز و جنوب شرقي ـ غرب و جنوب شرقي ـ جنوب غربي) به عنوان دالان‌هاي (كريدورهاي) بين‌المللي حمل و نقل براي استفاده مناسب از موقعيت ممتاز ارتباطي كشور به عنوان محورهاي اولويت‌دار در توسعه است. وی تحول ساختار بخش كشاورزي در جهت دستيابي به كشاورزي مدرن و رقابتي به گونه‌اي كه به رغم كاهش سهم شاغلان اين بخش در كل ساختار اشتغال حد فعلي شاغلان بخش ثابت باقي بماند از دیگر ارکان آمایش سرزمین بر شمر و گفت: زمينه‌سازي لازم براي استفاده حداكثر از ظرفيت‌ها و توان‌هاي محيط‌هاي روستايي در حفظ و نگهداشت جمعيت در اين محيط ‌ها براي برقراري تعادل در الگوي استقرار جمعيت با متنوع‌سازي فعاليت‌ها در محيط‌هاي روستايی،ايجاد اشتغال و افزايش نقش فعاليت‌هاي صنعتي و خدمات قابل استقرار در محيط‌ هاي روستايي به طوري كه نسبت شهرنشيني و روستانشيني در افق طرح به ترتيب در حد 75 درصد و 25 درصد حاصل شود. از دیگر اولویت ها است.
جایگاه آمایش سرزمین در تدوین برنامه توسعه
وی در ادامه سخنان خود به جایگاه آمایش سرزمین در تدوین برنامه توسعه اشاره کرد و گفت: نظر به اهمیت آمایش سرزمین در امر برنامه‌ریزی توسعه، در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه جدی همگان و به‌ویژه اركان نظام قرار گرفته است. قائمی ادامه داد: سیاست‌های كلی آمایش سرزمین در سال 1390 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در قانون برنامه پنجم توسعه طی مواد 181 تا 184 به امر آمایش سرزمین پرداخته شده است؛ همچنین در سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی كه اخیراً توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، به "ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌كارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت مناطق كشور" نیز تأكید شده است که خوشبختانه داشته‌‌های كشور در زمینه آمایش سرزمین قابل توجه است. تاکنون سه دوره متوالی مطالعات آمایش سرزمین در کشور انجام شده است؛ دوره اول مطالعات آمایش سرزمین در دهه پنجاه، دوره دوم مطالعات آمایش سرزمین اسلامی در دهه شصت و دوره سوم مطالعات آمایش سرزمین در دهه هفتاد صورت گرفته است. وی گفت: در کنار مطالعات انجام شده و سیاست‌های کلی ابلاغی و تکالیف مقرر قانونی در مورد آمایش سرزمین، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور نیز اقدام به راه‌اندازی و تشکیل شورای آمایش سرزمین کرده است و تهیه و تصویب برنامه‌های توسعه سرزمین را در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی در دستور کار قرار داده است. قائمی افزود: از سوی دیگر، امر مطالعات آمایش سرزمین در کلیه استان‌های کشور در سال‌های اخیر جریان یافته و در برخی از استان‌ها نیز به اتمام رسیده است. بر این اساس و بر پایه راهبری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، همه استان‌های کشور پیشنهادات خود را تحت عنوان "نظریه پایه توسعه استان" تدوین کرده‌اند. این سند مقدماتی بیان‌گر جهت‌گیری‌های راهبردی توسعه استان است که می‌تواند در مراحل تهیه برنامه راهبردی و تهیه برنامه عملیاتی، گفت‌وگوی قوی‌تر و مؤثرتری را بین بخش‌ها و استان‌ها به‌وجود آورد. معاون استاندار گفت: در این خصوص شوراهای هماهنگی توسعه منطقه‌ای نیز شكل گرفته است و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور با هدف ایجاد نظام یكپارچه برنامه‌‌ریزی و مدیریت توسعه سرزمین، اقدامات وسیعی را به انجام رسانده است که از جمله آن میتوان به طراحی و ایجاد نظام ملی شاخص‌های ارزیابی توسعه اشاره کرد. بر این اساس بانك دیدگاه‌های توسعه و دانشنامه توسعه، کتابخانه الكترونیك توسعه و بانك اطلاعات توصیفی توسعه ایجاد شده است و سامانه اطلاعات جغرافیایی راه‌اندازی و شاخص‌های ارزیابی توسعه تهیه و ابلاغ گردیده است. همچنین ژئوپرتال تمام متن باز ساترا در 31 استان و چندین دستگاه ملی نصب و راه‌اندازی شده است. وی افزود: اكنون در کنار سه دوره مطالعات آمایش سرزمین، مطالعات فراوانی نیز توسط سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و ... انجام شده است و نهادسازی‌های لازم صورت گرفته است. امكانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور ایجاد شده است.
طرح مطالعاتی آمایش سرزمین استان از پروژه های محوری و کلیدی است
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز گفت: طرح مطالعاتی آمایش سرزمین استان البرز یکی از پروژه های محوری و کلیـدی استان است که از اواخر سال 1390 در این استان آغاز گردیـده و محصول نهـایی این مطـالعه، برنامـه ریزی توسعه ای استان ميباشد که نقشه راه در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی را در افق بلند مدت ترسیم می کند؛ در واقع این مطالعه پایه اصلی تهیه سند توسعه استان است. وی با اشاره به مشکلات موجود در خصوص جمع آوری اطلاعات گفت: با توجه به مشكلات ذكر شده درخصوص جمع آوري اطلاعات، مجدداً در تاريخ 30/04/93 قرارداد طرح آمايش تا پايان سال 1393 تمديد گرديد كه با عنايت به مرتفع شدن بسياري از مشكلات اجرايي اميد است اجراي طرح تا پايان سالجاري به اتمام برسد. معاون استاندار ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح تا كنون، بیش از 60 درصد ميباشد که 50 درصد مطالعات انجام شده به تأيید ناظر (جهاد دانشگاهی) و معاونت برنامه ریزی رسیده است. قائمی گفت: از ابتدای تابستان تاكنون جلسات بسياری با كارشناسان دستگاهها و مديران استان برگزار گرديده و اهميت طرح آمايش را يادآور گرديده ايم و خوشبختانه پس از پيگيری های بسيار مشكل اطلاعات پايه دستگاهها تا حد زيادي مرتفع گرديده و گزارش های جديدی نيز توسط مشاور تهيه و يا اصلاح شده و در دست بررسي ناظر و كارشناسان و اساتيد ميباشد. گفتنی است؛ تاکنون گزارش های متعددی تهيه شده و در دست بررسي است که تحليل ويژگي هاي اقتصادي جمعيت - تحليل وضعيت اقلیمي – تحليل پوشش گياهي - ارزیابی توان اکولوژیک - سرمایه اجتماعی - تحلیل وضعیت فرهنگی استان - تقسیمات کشوری و پستی و بلندی ها – تحولات جمعيت در سه دهه گذشته – تحليل نظام شهری استان – تحليل نظام روستانشيني و عشايري استان - ساختار کشاورزی – ساختار صنعتي و معدني استان – ساختار خدمات – تحليل زمين شناسي و قابليت¬هاي معدني – منابع آب – منابع اراضي و خاك شناسي – تحليل نظام سكونتگاهي و ساختار فضايي آن - توصيف و تحليل پيوندهاي اصلي بين سكونتگاهها در پایه آن تدوین شده است و اميد می رود با اتمام اين طرح بتوانيم به توسعه اي متوازن در استان دست یابیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود