25 فروردین 1394
شماره خبر: 140262

ارائه گزارش آخرین وضعیت جاده چالوس از سوی فرماندار کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

ارائه گزارش آخرین وضعیت جاده چالوس از سوی فرماندار کرج


معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج، در خصوص آخرین وضعیت منطقه جاده چالوس و بخش آسارا پس از بارندگی های اخیر گفت: نزول رحمت الهی که طی سه دهه اخیر به ویژه در بخش آسارا و جاده چالوس بی نظیر بود که موجب بالا آمدن سطح آب سد کرج به میزان 8 متر شده و کماکان افزایش آب ورودی به سد، پس از سیلاب ادامه دارد.
دکتر ایرانی، در خصوص وضعیت مناطق آسیب دیده و خسارات وارده پس از بارندگی های اخیر نیز گفت: شرایط محور کرج- چالوس باعث شد تا در جلسه اضطراری اول شورای مدیریت بحران استان که روز یکشنبه با مسئولیت مهندس معصومی، معاون عمرانی استانداری و با حضور تمامی دستگاه های اجرایی عضو تشکیل شد و تا پاسی از شب ادامه داشت، نسبت به مسدود نمودن جاده چالوس تا اطلاع ثانوی تصمیم گیری شود. وی افزود: اعزام نیروهای امدادی هلال احمر، آتش نشانی ، راهداری ، پلیس راهور، بخشداری به سرعت در همان ساعات اولیه انجام شده و با سرعت عمل نیروهای امدادی ، راهداری، نیروی انتظامی پلیس راهور، اداره برق ، بخشداری و سایر ادارات مربوطه، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ، این نیروها تمام تلاش خود را جهت مدیریت پس از سیل به کار گرفتند که سرعت عمل در اجرای این اقدامات مناسب، شایسته تقدیر و سپاسگذاری است.
فرماندار ویژه کرج گفت: پس از جلسه شورای مدیریت بحران استان صبح روز دوشنبه به همراه مسئولین ادارات مرتبط به خصوص راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و پلیس راهور، نیروهای امدادی، بسیج اداره برق و راهداری و بخشداری، با حضور بیش از 15 ساعت در منطقه و پس از کسب گزارشات میدانی از بخش های مختلف آسیب دیده ، ارزیابی های اولیه خسارات وارده و تخریب های ناشی از طغیان رودخانه کرج و ریزش کوه و همچنین پس از گفتگو با مردم منطقه، گزارشی در خصوص وضعیت مناطق آسیب دیده به دست آمد که مهمترین مناطق خسارت دیده و آسیب دیده به شرح زیر می باشد: تخریب پل روستاها در طالقان بالا و جاده چالوس به ویژه در روستای حسنکدر، پل محله لانیز، مرکز مقاومت بسیج، پل نگهبانی و قسمتی از باغ اردوگاه و جاده اصلی و پل اردوگاه در روستای درده، تخریب دیوار کنار جاده اصلی بعد از پل مورود و روستای نساء ، تخریب جاده های روستایی سیرا، اویزر، کلها، کلوان، آیکان، لیلستان، ورزن، هرین و تکیه سپهسالار، تخریب تیرهای برق در محدوده بخشداری آسارا، جاده اویزر، تخریب باغات کنار رودخانه و آبگرفتگی باغات و مزارع نیز در اکثر مناطق بویژه در روستاهای شهرستانک، شیلینگ، آسیاب درگاه، درده، خسارت به اکثر رستوران ها و مهمان خانه های جاده چالوس ، تخریب و پیشروی آب در آکس جاده و شستن زیر جاده و ایجاد گودال های عمیق در نقاط متعددی از مسیر جاده چالوس . همچنین در اکثر راههای روستایی بخش و ... ریزش کوه نیز وجود دارد. وی در خصوص قطع برق روستاها به دلیل تخریب تیرهای برق نیز گفت: مشکل قطع برق با تخریب تعدادی از تیرهای برق از دیشب توسط عوامل شرکت برق استان و نیروهای زحمتکش انجام شده است و الحمدلله برق همه روستاها وصل شده است.
برآورد احتمالی خسارت وارده به جاده چالوس 20 میلیارد تومان است
دکتر ایرانی ، در خصوص خسارت وارده احتمالی به منطقه جاده چالوس گفت: هنوز میزان دقیق خسارت وارده احصاء نشده است، اما با توجه به خسارات وارده به زیرساخت های راه، مخابرات و برق و همچنین پلهای ورودی روستاها و باغات و مزارع، برآورد خسارت وارده بیست میلیارد تومان بوده است.
راه اصلی جاده چالوس طی 24 ساعت آینده بازگشایی خواهد شد
فرماندار ویژه کرج در خصوص بازگشایی محور کرج- چالوس نیز گفت: خسارت وارده به جاده چالوس گسترده است و در شرایط عادی بیش از 2 هفته برای تعمیرات و بازگشایی جاده زمان لازم است . اما ان شاء الله با تلاش شبانه روزی عوامل راه و شهرسازی،که با تمام توان تلاش سختی برای تعمیر نقاط آسیب دیده دارند ، طی 24 ساعت آینده راه اصلی جاده چالوس بازگشایی خواهد شد.
با کمک دولت تدبیر و امید منطقه را در مقابل حوادث احتمالی تجهیز خواهیم نمود
فرماندار ویژه کرج در خصوص جبران خسارت های وارده به مناطق آسیب دیده گفت: انشاء الله خسارت های وارده با تمام توان و در کمترین زمان ممکن جبران می کنیم. از طریق استاندار خدوم جناب آقای مهندس طهایی و دولت تدبیر و امید منطقه را نسبت به حوادث احتمالی تجهیز خواهیم نمود.
تجاوز به حریم رودخانه و تعدی به منابع طبیعی موجب این خسارات شده است
معاون استاندار البرز در ادامه با اشاره به علل به وجود آمدن خسارات ناشی از این سیل گفت: من علت های زیادی را در به وجود آمدن خسارات این سیل دخیل می دانم. ما خودمان، با دخالت در طبیعت و منابع طبیعی و نادیده گرفتن منافع ملی صرفاً با نگاه سودجویانه و تجاوز به حریم و حتی بستر رودخانه کرج و تعدی به منابع طبیعی این مخاطرات و خسارات را ببار می آوریم . رودخانه ای که به موجودی زنده شبیه است به ما به زبان بی زبانی و طغیان می گوید از حریم رودخانه دور شوید. وی ادامه داد: مجدداً از مردم و بویژه دستگاههای اجرایی می خواهم که با ساخت و سازهای غیرمجاز و متخلفین بر اساس قانون و از سوی دستگاه قضایی برخورد نمایند تا شاهد اینگونه خسارات نباشیم.
حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است
دکتر ایرانی در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند ماه سال 93 در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی و سخنان ایشان در خصوص اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است، تاکید کرد: یادمان باشد مقام معظم رهبری در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به تخریب منابع طبیعی ،به زمین خواران و رانت خواران و متجاوزین به منابع طبیعی و حریم رودخانه هشدار جدی دادند . این مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت: ما همه مسئولیم و همه باید نگران باشیم. نهادهای غیردولتی را تقویت کنیم. امر به معروف که حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است و نهی از منکر که تعدی به محیط زیست است را در دستور زندگی مان قرار دهیم. سخن پایانی من این است که حفظ محیط زیست حریم رودخانه و کوه های زیبای البرز مرکزی به عمده همه ماست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود