8 تیر 1394
شماره خبر: 144730

۴۲هزار هکتار بیابان در البرز وجود دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

۴۲هزار هکتار بیابان در البرز وجود دارد


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه گرد و غبار ناشی از جا به جایی اقلیم و خشکسالی است، گفت: حدود ۴۲ هزار هکتار بیابان در استان البرز وجود دارد.
هیربد معصومی با اشاره به اینکه رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور خواستار تشکیل ستاد استانی مقابله با گرد و غبار در ۱۵ استان کشور شد، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در سازمان محیط زیست کشور تشکیل شده و اقدامات مطالعاتی شروع شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ استانی که منشاء پدیده گرد و غبار و ریزگرد هستند، ستاد مقابله با این پدیده را تشکیل می دهند، بیان کرد: با تشکیل این ستاد راهکارهای اساسی بررسی و اجرا می شود. معصومی با اشاره به اینکه دبیرخانه این ستاد در استان در اداره کل محیط زیست البرز مشغول به فعالیت است، گفت: دستگاه های مربوطه در جلسات این ستاد حضور دارند و راهکارهای مقابله با این پدیده که سلامت شهروندان را تحت الشعاع قرار می دهد مورد بررسی قرار می گیرد.
این مسئول ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان با همکاری دانشگاه محیط زیست کشور که در استان البرز مستقر است، مطالعاتی را آغاز کرده است تا منشاء گرد و غبار و ریزگردها در محدوده جغرافیایی استان شناسایی شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه مطالعات در این زمینه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با تاکید استاندار البرز منتظر اتمام مراحل مطالعات نخواهیم ماند و کارهای اجرای برای مقابله به این پدیده انجام می شود. ظرف پنج ماه آینده نتیجه مطالعات اعلام خواهد شد.
بیابان زایی پدیده گرد و غبار را تشدید می کند
وی به تجریبات مدیران دستگاه های اجرایی مانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اداره کل هواشناسی و سایر دستگاه هایی که مستقیم در این موضوع دخیل هستند، اشاره کرد و گفت: باید اقدامات همزمان انجام شود تا بتوانیم پدیده گرد و غبار را تثبیت کنیم. معصومی با اشاره به اینکه گرد و غبار ناشی از جا به جای اقلیم و خشکسالی است، گفت: حدود ۴۲ هزار هکتار بیابان در استان البرز وجود دارد. به گفته این مسئول؛ اراضی کشاورزی که ۴ یا ۵ سال کِشت نشود باعث کاهش رطوبت و سست شدن بافت خاک می شود در این صورت انسجام خاک از میان می رود و با یک طوفان پدیده گرد و غبار به وجود می آید و در صورت استمرار تشدید می شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: با وجود کمبود آب و قوع پدیده خشکسالی اراضی کشاورزی که کِشت نمی شود تبدیل به بیابان می شوند به همین منظور باید به دنبال بیابان زدایی باشیم تا با وقوع طوفان شاهد تشدید پدیده ریزگردها نباشیم. وی با اشاره به اینکه وزش باد از سمت غرب به شرق است، گفت: با توجه به وزش باد، آلودگی استان قزوین بر استان البرز تاثیری غیرقابل انکار دارد. وضعیت آلودگی پایتخت در حال انفجار است و آلودگی البرز نیز بر آلودگی تهران تاثیر می گذارد. در پایان؛ به گفته این مسئول کاهش حجم سفره های آب زیرزمینی و رها شدن اراضی کشاورزی عواملی هستند که باعث تشدید پدیده ریزگرد می شوند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود