22 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162776

آخرین هماهنگی ها برای مدیریت بحران بارش ها و سیل احتمالی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

آخرین هماهنگی ها برای مدیریت بحران بارش ها و سیل احتمالی در البرز


شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد تا ضمن بررسی وضعیت بارش های جوی و ارزیابی میزان آمادگی مناطق حادثه خیز، برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی تصمیم گیری کند. معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیرکل هواشناسی در این شورا حضور داشتند. مشروح خبر این نشست را می خوانید.
هيربد معصومي در نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران استان البرز با اشاره به پيش بيني هواشناسي استان مبني بر آغاز بارش ها و احتمال سريز مخازن و بروز حادثه، گفت: با توجه به اين امر مسئوليت دستگاه هاي اجرايي مورد بررسي قرار گرفته و ابلاغ مي شود. وي ادامه داد: تمامي اقدامات برنامه ريزي شده براي كاهش خسارت به شهروندان و روستانشينان البرزي به خصوص ساكنان حاشيه رودخانه ها اجرا مي شود. معصومي گفت: براي مقابله با حوادث بايد اقدامات پيشگيرانه به جد در دستور كار قرار گيرد. در حوادث طبيعي كمك رساني بسيار دشوار است، ولي با مطالعاتي كه صورت مي گيرد بسترهاي بحران بررسي شده و مسئولان براي مقابله با وقايع غيرمترقبه آماده مي شوند. وي با اشاره به مشكلات ناشي از كمبود آب نیز بیان کرد: سال گذشته براي تامين آب شرب استان در بسياري از مناطق با مشكلات بسيار جدي مواجه بوديم كه امسال با بارش هاي خوبي كه صورت گرفته سفره هاي زير زميني قدري جان دوباره گرفته و ظرفيت سدها نيز تا حدودي پر شده كه اميد است روند بارش ها ادامه داشته باشد تا تابستان امسال از نظر ذخاير آب دچار مشكل نشويم. معاون استاندار البرز اضافه كرد: دهياران و شهرداران در نظر داشته باشند كه به منظور اجراي طرح هاي روستايي و هادي اگر ساخت و سازهاي غير مجاز در بستر و حريم رودخانه ها صورت گرفته در اسرع وقت براي تعيين تكليف آن اقدام و اطلاعات لازم در اين خصوص را اعلام كنند. معصومي با اشاره به اينكه پيشگيري و پيش بيني در مورد زلزله قدري سخت است ولي در مورد سيل امكان پذير است، گفت: ضرورت دارد كه مطالعات نحوه دفع آب هاي سطحي شهر توسط شهرداري انجام و نتيجه به استانداري البرز اعلام شود.
اعزام كارگروه سيل به شهرستان هاي كرج، طالقان و ساوجبلاغ
مدير كل بحران استانداري البرز نیز گفت: كارگروه سيل به سه شهرستان ساوجبلاغ، كرج و طالقان به سبب وجود رودخانه اعزام شده است.مهدي مهرور با اشاره به اخطاريه شماره 18 ستاد بحران كشور، افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسي كه استان هاي البرز و تهران نيز در اين ليست قرار دارند، براي بررسي اقدامات دستگاه هاي مربوطه جلسه تشكيل شد. وي ادامه داد: سيلاب، آبگرفتگي، رگبارگ و تگرگ در استان البرز پيش بيني شده است، از اين رو در رابطه با جلوگيري از حوادث 5 دستور كار را مد نظر اقدامات اعضاء شوراي بحران قرار دارد. مهرور گفت: اين دستور العمل شامل بندهايي بر مبناي خودداري از اسكان در بستر حاشيه رودخانه، ممانعت از انجام فعاليت هاي ورزشي و صعود به كوهستان، تسهيل و روان سازي آب ناشي از بارش از است همچنين عدم پارك خودرو در محيط هاي سر باز و تميز كردن جوي هاي شهري از ديگر اقدامات حائز اهميت در اين بخش محسوب مي شود. وي با بيان اينكه سازه هاي آبخيزداري بالادست استان البرز پر شده و اين مطلب تهديدي جدي براي استان تلقي مي شود كه بايد مورد بررسي قرار گيرد اضافه كرد: هر كدام از دستگاه اهاي اجرايي و خدماتي استان موظف به انجام برخي اقدامات در رابطه با بندهاي مذكور هستند.
هشدار هواشناسي درباره احتمال وقوع سيل در البرز
مديركل هواشناسي استان البرز نیز در ادامه از احتمال وقوع سيل بر اثر سامانه بارشي كه امشب فعال مي شود، در اين استان خبر داد. منصور رحمانيان گفت:سامانه بارشي كه كانون آن شرق استان تهران است در حال ورود به البرز است كه تندباد، رعد و برق، رگبار، احتمال آب گرفتگي معابر و سيلابي شدن رودخانه ها را به دنبال دارد. وي با بيان اينكه در مناطق بالادست احتمال وقوع تگرگ نيز وجود دارد، افزود: شدت اصلي اين سيستم بارشي امشب است و صبح فردا چهارشنبه اين سامانه قطع مي شود كه عصر چهارشنبه مجددا با شدت كمتري شاهد فعاليت اين سامانه هستيم. وي با اشاره به رگبار، رعد و برق و وزش باد شديد در بعد از ظهر فردا در استان، گفت: روز پنجشنبه نيز اين روند ادامه دارد و در روز جمعه اين سامانه از استان خارج مي شود. رحمانيان خاطرنشان كرد: در ديزين نيز همين وضعيت وجود دارد و همه استان تحت تاثير اين سامانه قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود