9 خرداد 1395
شماره خبر: 163842

نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فردیس در محل فرمانداری برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فردیس در محل فرمانداری برگزار شد


نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان فردیس با موضوع پسماندهای بیمارستانی ، صنعتی و خانگی و همچنین مدیریت نخاله های ساختمانی صبح امروز 8 خردادماه در محل فرمانداری فردیس برگزار شد.
در این نشست که با حضور معاون سیاسی انتظامی فرمانداری، بخشداران مرکزی و مشکین دشت ، رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردیس و نمایندگان دیگر اعضای این کمیته برگزار شد معاون سیاسی انتظامی فرمانداری فردیس بر لزوم فرهنگسازی در جامعه در خصوص رهاسازی زباله ها و نخاله های ساختمانی در سطح شهر و مضرات آن و نقش تأثیرگذار رسانه ها در راستای ترویج فرهنگ صحیح و پاکیزگی شهر تأکید کرد و از رسانه ها خواست تا با تشریح مضرات ناشی از رهاسازی زباله و نخاله در محیط، آسیب های محیط زیست، شیوع بیمار های مختلف و غیره به آگاه سازی مردم بپردازند.
وی افزود: ادارات و شهرداری ها با نصب بنر در این خصوص به مردم اطلاع رسانی نمایند. ضمن اینکه ادارات تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش نیز از ظرفیت های خود برای فرهنگسازی و افزایش آگاهی عموم جامعه در این خصوص همکاری های لازم را داشته باشند و شبکه بهداشت نیز گزارشی از انواع بیماری هایی که از این طریق انسان و موجودات زنده را تهدید می کند به فرمانداری ارسال نماید.
محمدرضا فلاح نژاد با بیان اینکه محیط زیست متعلق به شخص خاصی نیست و برای حفظ آن همه افراد جامعه مسئولیت دارند و باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند گفت: شبکه بهداشت در خصوص پسماند بیمارستانی، اداره صنعت، معدن و تجارت در خصوص پسماند صنعتی، جمع آوری و تخلیه آنها و همچنین کلیه اعضای کمیته درخصوص مصوبات، گزارش عملکرد خود را به فرمانداری ارسال نمایند.
وی همچنین ادامه داد: موضوع شبکه فاضلاب شهری و تصفیه آن در فردیس، مشکین دشت، فرخ آباد و شهرک صنعتی سیمین دشت همچنان مسکوت مانده و باید پیگیری شود و گزارش آن به فرمانداری ارسال گردد.
فلاح نژاد همچنین از اداره جهاد کشاورزی خواست تا با نظارت بر مرغداری ها و دامداری ها از تجمع فضولات آنها در معرض دید عموم جلوگیری کرده و در صورت امکان آنها را به محل دیگری منتقل نمایند.
در ادامه این نشست بخشدار مرکزی فردیس در خصوص تخلیه نخاله در گود ایرانیان واقع در شهرک قدس گفت: طبق مذاکرات انجام شده با بخشدار شهرک قدس، در صورت موافقت شهرداری های فردیس تفاهمنامه ای با بخشداری شهرک قدس منعقد می گرددکه طبق آن تخلیه نخاله در گود ایرانیان و یا محلی که این بخشداری مشخص می کند با 50 الی 60 درصد تخفیف صورت گیرد که انجام این کار به همت شهرداری های شهرستان فردیس نیاز دارد.
وی با بیان اینکه نخاله ها به سمت باغشهر سرحدآباد نیز کشیده شده که با نظارت فرمانداری و بخشداری هم اکنون حجم آن نسبت به گذشته کاهش یافته است ادامه داد: حجم نخاله ها در شهرک منظریه و اطراف فرمانداری کاهش و در منطقه اسکویی و شهرک سپید دشت افزایش یافته که باید شهرداری منطقه توجه بیشتری در نظارت بر آن داشته باشد.
ابراهیم حسنی همچنین در خصوص صنایع مزاحم واقع در جاده ملارد و داخل شهر گفت: استقرار این صنایع در نقاط مرکزی شهر و جاده ملارد موجب افزایش ترافیک و ایجاد مزاحمت برای مردم است که در صورت امکان تدابیری برای انتقال این صنایع به خارج از شهر فراهم شود.
در بخش دیگری از این نشست رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس مهمترین مشکل شهرستان در خصوص موضوع مورد بحث را نداشتن مکان برای تخلیه نخاله خواند و اظهار داشت: طبق مصوبه کارگروه پسماند استان البرز در آبانماه گذشته ، شهرداری های کلیه مناطق کرج و شهرداری های اقماری موظف شدند ، مکانی برای تخلیه موقت نخاله در هر منطقه تأمین نمایند که متأسفانه تاکنون از سوی هیچ یک از شهرداری های فردیس و مشکین دشت تا کنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.
مهندس مرتضی شکوری پور گفت: متأسفانه تنها مکانی که شهرداری برای تخلیه نخاله معرفی می کند، حلقه دره است که به دلیل بعد مسافت ، کامیونداران نخاله ها را در گودال ایرانیان در شهرک قدس و یا بصورت غیرمجاز در نقاط مختلف شهرستان تخلیه می کنند.
دهیار فرخ آباد نیز در بخشی از این نشست گفت: قرار گرفتن منطقه فرخ آباد در حریم شهرداری های منطقه 3، مشکین دشت و محمد شهر مشکلات فراوانی را برای این منطقه بوجود آورده است. روزانه چندین کامیون نخاله در این منطقه بویژه ورودی روستا تخلیه می شود که بیشتر آن متعلق به محمد شهر است. علی محمدی همچنین جاری شدن فاضلاب های مشکین دشت به فرخ آباد ، تخلیه زباله از سوی شهرداری منطقه 3 در محل تپه تاریخی این روستا و تبدیل آن به زباله دانی را بعنوان مشکلات دیگر برشمرد و همچنین وجود شهرک صنعتی داشلیجه را به دلیل تخلیه نخاله های شیمیایی، آتش زدن آنها ، بوی بد و ... را دردسری برای فرخ آباد خواند و از مسئولین ذیربط خواست تا با نظارت بیشتر و تأمین مکان مناسب برای تخلیه نخاله، از تبدیل شدن روستای زیبای فرخ آباد به محل تخلیه زباله جلوگیری نمایند. در ادامه معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان فردیس ضمن اشاره به تخلیه 15 هزار کامیون نخاله در منطقه 10 شهرداری گفت: طبق گزارشات ارائه شده 80 درصد از نخاله های موجود در فردیس مربوط به شهرستان های اطراف است که به دلیل عدم ساماندهی برخی نقاط، بستر لازم برای تخلیه نخاله را برای دیگران فراهم کرده ایم. سرگرد سلیمانی افزود: نظارت راهور و جریمه کامیونداران تنها چاره کار نیست؛ بلکه با پیشگیری محیطی و ساماندهی اماکن مستعد به تخلیه نخاله و همچنین نصب GPS بر روی کامیونها، می توان تا حدود زیادی از پیشروی روند تخلیه نخاله در سطح شهرستان فردیس جلوگیری نمود.


ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود