7 شهریور 1395
شماره خبر: 169204

عمل به مبانی اسلامی، راهکار حل مشکلات دستگاه قضاست

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

عمل به مبانی اسلامی، راهکار حل مشکلات دستگاه قضاست


آیت الله میرباقری معتقد است: باید تحولات، مدیریت شده و دستگاه قضایی متناسب شود؛ به هیچ‌وجه نمی‌توان جریان مدرنیزاسیون را پذیرفت برای اینکه ما معتقد به تمدن اسلامی هستیم و طبیعتا باید الگوی جدیدی برای تغییرات اجتماعی داشته باشیم.
آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری، در نشست مشترک با دستگاه قضایی استان البرز و در تبیین دلایل افزایش تعداد ورودی به دستگاه قضایی اظهار داشت: حرکت جامعه از سنت به مدرنیته، منجر به جایگزینی ارزش‌های مدرن با سنتی می‌شود که این اتفاق منجر به گسترش منازعات اجتماعی می‌شود و این منازعات و ناهنجاری‌ها را نمی‌توان با اقدامات جزئی کنترل کرد. وی افزود: در غرب عبور از سنت به تجدد قبول شده لذا ساختار و تعریف نظام قضایی و مبانی تغییر کرده است و ساختار جدیدی برای داوری تعریف می‌شود. نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه معنای تخلف و روش‌های جلوگیری بین سنت و مدرنیته متفاوت است و بخشی از اتفاقات در جامعه ما به دلیل تعاملاتی است که بین اسلام و مدرنیته اتفاق می‌افتد گفت: لذا اگر مدرنیته را بپذیریم راه حل‌ها را هم قبول می‌کنیم ولی اگر در تعامل بین اسلام و مدرنیته که ایجاد چالش‌های فرهنگی می‌کند پیش برویم دچار مشکل می‌شویم.
دلیل کم بودن پرونده قضایی در غرب
وی تصریح کرد: در غرب به دلیل گسست خانواده و روابط، خانواده مفهوم خود را از دست داده و معنای آن دچار تغییر شده است که در این تعریف جدید، نیازی به داوری و قضا جز در موارد خاص نیست.
آیت‌الله میرباقری با تاکید بر اینکه‌ مدرنیزاسیون برخلاف تمدن اسلامی است و باید الگوی جدیدی برای تغییرات اجتماعی داشته باشیم، گفت: در این الگو، کل دستگاه قضا شامل پیشگیری، راه‌حل‌ها، آسیب‌شناسی‌ها، ساختار و قوانین قضایی تغییر می‌کند. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بخش عمده مشکلات دستگاه قضا را مربوط به عبور از سنت به تجدد دانسته و اظهار داشت: باید تحولات، مدیریت شده و دستگاه قضایی متناسب شود؛ به هیچ‌وجه نمی‌توان جریان مدرنیزاسیون را پذیرفت برای اینکه ما معتقد به تمدن اسلامی هستیم و طبیعتا باید الگوی جدیدی برای تغییرات اجتماعی داشته باشیم که در این الگوی جدید، کل دستگاه قضا شامل آسیب‌شناسی، پیشگیری، راه‌حل‌ها و ساختارها تغییر پیدا می‌کند. وی اضافه کرد: اگر مدل توسعه متناسب با آرمان‌های خودمان را نداشته و در تعامل با دنیای اسلام و دنیای مدرن نباشد این تفاوت بین دستگاه سنتی قضا و فضای تجدد، بحران‌های عظیمی را ایجاد می‌کند.
دلیل کثرت ورودی پرونده قضایی در ایران
نماینده استان البرز در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وقتی ما مدرنیسم را ـ به حق ـ نمی‌پذیریم و مدل توسعه جدیدی را در بستر قضا تعریف نمی‌کنیم در عبور از سنت به مدرنیسم، چالشهای اجتماعی اتفاق می‌افتد که در نگاه کلان، علت کثرت ورودی به دستگاه قضا همین مسئله است. وی افزود: در این شرایط، افزایش کادر دستگاه قضایی، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه برای حل مشکلات باید به دنبال توسعه قضایی به معنای مناسب‌سازی آن با تحولات اجتماعی بود که در این نوع توسعه، مناسب است ملاحظات دین و تجدد اعمال شود و بین تجدد یا دین، یکی را بپذیریم. آیت‌الله میرباقری تاکید کرد: در صورتی که تناقض بین سنت و مدرنیته باشد نارضایتی مردم از دستگاه قضایی نیز افزایش می‌یابد و اگر همگامی بین دستگاه قضایی و جامعه نباشد چالش و شکاف بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود