10 آذر 1395
شماره خبر: 170512

تعیین تکلیف یک اثر تاریخی شهر هشتگرد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

تعیین تکلیف یک اثر تاریخی شهر هشتگرد


اختلاف 20 ساله بر سر مالکیت کاروانسرای تاریخی ینگی امام بین شهرداری هشتگرد و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز پایان یافت و این اثر تاریخی تعیین تکلیف شد.
در نشست که در فرمانداری ساوجبلاغ با حضور فرماندار، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری البرز، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر هشتگرد برگزار شد، با مداخله فرماندار اختلاف بر سر مالکیت مجموعه تاریخی ینگی امام به پایان رسید. فرماندار ساوجبلاغ در این نشست، گفت: کاروانسرای ینگی امام یک مجموعه بی نظیر تاریخی است که به لحاظ نبود مدیریت و اختلافات موجود درباره آن در حال نابودی است.
ابوالقاسم پالیزگیر گفت: در گذشته ژاندارمری وقت مجموعه را تبدیل به پادگان و راهنمایی و رانندگی هم قسمتی از محوطه آن را پارکینگ خودروهای اسقاطی و تصادفی کرده بود که بعد از توافق نهایتا به میراث فرهنگی تحویل شد. وی افزود: شهرداری هشتگرد با توافق صورت گرفته به احداث حصار در اطراف این مجموعه تاریخی اقدام کرده بود که بدینگونه بحث در خصوص مالکیت مجموعه شکل و اختلاف بین شهرداری و میراث فرهنگی آغاز وتا امروز ادامه داشته است. پالیزگیرگفت: این مجموعه تاریخی متعلق به همه مردم است وباید شهرداری کمک کند تا مشکل بوجود آمده حل وفصل شود. وی گفت: این کاروانسرا در پیشانی شهر قرار گرفته که امیدواریم بعد از یک دهه شاهد ساماندهی آن باشیم. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از تفاهم به وجود آمده ابراز رضایت کرد و گفت: یکی از وظایف میراث فرهنگی حفظ، احیا، معرفی و بهره برداری از آثار تاریخی و فرهنگی است. عبدالناصر میرچی اظهار داشت: در سازمان میراث فرهنگی دونوع نگاه گورستانی وزندگی وجود دارد که بهترین نگاه به میراث فرهنگی نگاه زندگی بوده چرا که ضمن حفظ به احیای آن نیز پرداخته می شود. وی گفت: شهرستان ساوجبلاغ علاوه برالمان و پتانسیل های فراوان از معدود شهرستان هایی است که نسبت به آثار فرهنگی توجه ویژه می شود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت : کاروانسرای ینگی امام جزء آثار مفاخر تاریخی بوده که نظیر آن را در کل کشور کم داریم و می توان با احیا و واگذاری آن به شهرداری که نگاه اقتصادی شخصی به آن ندارد، از محل کار فرهنگی سودآوری کرد.وی گفت: بناهای تاریخی سند خاص خود را دارند و ما حق انتقال آنها را به هیچ جا نداریم و تنها می توانیم برای منافع سازمان پیمان و بهره برداری با تعیین زمان معین انجام دهیم. وی همچنین گفت: با احیای کاروانسرای ینگی امام علاوه بر کاروانسرا وتپه پایگاه میراثی هم فعال خواهد شد.در پایان این نشست مقرر شد اداره‌ میراث فرهنگی ظرف یکماه نسبت به دریافت مجوز لازم اقدام و ظرف 15 روز کارشناسان شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به برآورد هزینه مرمت واحیا کاروانسرا اقدام کنند و پس از کارشناسی وتعیین هزینه های مرمت واحیا مجری طرح مشخص شده و شهرداری پس از توافق و انتخاب به عنوان مجری طرح، از هرگونه مطالبات پیشین خود صرف نظر نموده و در پایان ظرف مدت 3 ماه نسبت به انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی مرمت کاروانسرا اقدامات لازم صورت پذیرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود