14 مرداد 1396
شماره خبر: 181957

تامین نشدن منابع مالی گره کور قطار شهر کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

تامین نشدن منابع مالی گره کور قطار شهر کرج


مدیرعامل شرکت پیمانکاری سابیر مجری پروژه قطارشهری کرج ، تامین نشدن منابع مالی را گره کور اجرای این پروژه عظیم شهری ذکرکرد.
سیدعلیرضا سجادی در نشست با خبرنگاران به بیان مشکلات پروژه 2 قطار شهری کرج پرداخت و افزود: افزایش نامتعارف نرخ ارز، تجهیزات ، دستمزد نیروی انسانی و برخی مشکلات دیگر از جمله موانع اجرای سریع خط 2 قطار شهری کرج است . وی اظهار داشت : انتظار می رفت در سال های 91 و 92 اعتبار مناسب به این پروژه عظیم شهری تزریق شود که محقق نشد و پروژه با کندی و مانع مالی مواجه شد. سجادی به بخشی از کارهای انجام شده در خط 2 قطار شهری کرج پرداخت و گفت: تکمیل عملیات اجرایی و بکارگیری مهندسان مشاور با تجربه برای بخشی از خط 2 قطار شهری از جمله کارهای انجام شده شرکت سابیر است. وی اظهار داشت: درصورت تامین اعتبار از سوی کارفرما(شهرداری کرج ) تکمیل فاز یک قطار شهری کرج در آینده نزدیک امکانپذیر خواهد شد. مدیرعامل شرکت سابیر با اشاره به اینکه کارفرما طی 5 سال گذشته تنها 32 درصد منابع مالی را تامین کرده ، گفت: مبالغ قراردادی که پیمانکار از کارفرما می گیرد هر روز ارزش خود را از دست می دهد و به تناسب نیاز پروژه نیست. وی افزود: مشکل پروژه در محاسبه نرخ قرارداد آن است و هر روز که از اجرای پروژه می گذرد بر میزان بدهی های پیمانکار افزوده می شود. سجادی بیان داشت: شرکت سابیر نرخ اندکی به تناسب سال 92 به پیمانکار پیشنهاد کرده است که انتظار می رود همکاری لازم به عمل آید. مدیرعامل شرکت سابیر گفت : هر تعهدی که داده ایم آن را محقق کرده ایم و هیچ تعهدی در زمینه قطار شهری کرج روی زمین نمانده است. وی ابراز امیدواری کرد که تعامل بین این شرکت و کارفرما افزایش یابد تا خروجی آن منجر به پیشرفت پروژه شود.سجادی 2 مشکل عمده پروژه قطار شهری کرج را عدم تعادل بین درآمدهزینه و تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال شرکت سابیر برای پیشرفت پروژه 100 واحد هزینه می کند درحالیکه 30 واحد دریافت می کند. مدیرعامل سابیر یادآور شد: تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان سبب شد تا 14 ماه ابلاغ قرارداد شرکت پیمانکاری سابیر به تاخیر بیفتند و عدم تامین مبلغ ترمیم مبلغ قرارداد مطابق توافق صورت گرفته برمشکلات این پروژه افزود. سجادی گفت: سازمان قطار شهری کرج و حومه در 4 سال گذشته به تعهدات خود در قبال شرکت سابیر و خط 2 قطار شهری عمل نکرده است. وی یادآور شد: طبق قرارداد اولیه می بایست سالانه 174 میلیون دلار برای خط 2 قطار شهری کرج تامین شود که تاکنون مبلغ مورد نیاز تامین نشده است.
سجادی گفت: از سال 86 تا سال 90 حدود 33 درصد اعتبارات محقق شد، از سال 91 تا 92 به میزان 12 درصد و در سال های 93 تا 95 میزان تخصصی به 4 درصد کاهش یافت. خط 2 قطار شهری کرج به مسافت 27 کیلومتر قرار است کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار در استان تهران متصل کند. عملیات اجرایی این خط از سال 85 آغاز و قرار بود در سال 90 به بهره برداری برسد که مشکلات مختلف مانع از تحقق پروژه شد.
تاکنون از 27 کیلومتر طول این خط ،عملیات حفاری 15 کیلومتر تونل آن انجام شده و حدود 13 ایستگاه احداث یا در دست ساخت قرار گرفته است. اختلاف بین کارفرما یعنی سازمان قطار شهری شهرداری کرج و شرکت سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی سبب شد تا این پروژه در سال های اخیر با مانع و توقف فعالیت مواجه شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود