24 تیر 1395
شماره خبر: 166345

اختصاص امکانات ورزشی به مناطق محروم و حاشیه نشین استان

سپیدار‌آنلاین: گروه ورزشی

اختصاص امکانات ورزشی به مناطق محروم و حاشیه نشین استان


استاندار البرز اختصاص بودجه لازم برای برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه کارکنان دستگاه های اجرایی و امکانات ورزشی به نقاط کم تر برخوردار را در دستور کار ستاد ساماندهی امور جوانان قرار داد.
«ستاد ساماندهی امور جوانان» با حضور «سیدحمیدطهائی» استاندار البرز، «امیر عفراتی» مدیرکل ورزش و جوانان، فرمانداران و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان که در بحث امور جوانان و اوقات فراغت این قشر نقش آفرین هستند،تشکیل شد. سیدحمیدطهائی در ابتدای این جلسه که نخستین نشست رسمی مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان بشمار می رفت اظهار امیدواری کرد این مقدمه فتح بابی برای برداشتن قدم های عملیاتی در امور ورزش و جوانان استان باشد. در ادامه برنامه ها و اولویت های ساماندهی امور جوانان از سوی اداره کل ورزش و جوانان مطرح شد که تشریح روند برگزاری همایش های مدیریت فضای مجازی و سواد رسانه ای ویژه کارکنان دستگاه های اجرایی از جمله آنها بود.
خلاء آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی در جامعه هویداست
استاندار البرز در این رابطه به نقش کلیدی سواد رسانه ای در نحوه استفاده امکانات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این نوع رسانه ها پدیده های نوظهور هستند که باید الفبای آن را آموخت چرا که در ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه نیز رسوخ کرده و باید شیوه بهره برداری از آن مسئله ای مهم و فراگیر تلقی می شود. طهائی با بیان اینکه خلاء آموزش در نحوه استفاده از این امکانات در جامعه مشهود است، تصریح کرد: فضای مجازی همانند دریچه ای رو به دنیایی جدید گشوده و به روی همگان باز است و باید به عنوان موضوعی جدی در این زمینه آموزش دید. استاندار با اشاره به برنامه اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه آموزش مدیریت فضای مجازی و سواد رسانه ای، دستگاه های اجرایی استان را ملزم به طی این دوره ها نمود و این مهم را به عنوان یکی از مصوبات نشست ساماندهی امور جوانان در دستور کار قرار داد.
اختصاص بودجه برای آموزش سواد رسانه ای
طهائی گفت: حرکت در فضای مجازی همانند رانندگی نیاز به مهارت دارد و اگر فردی فاقد این توانمندی باشد قطع به یقین خطرات را نیز باید متحمل شود. وی افزود: در این زمینه نیاز است تا اعتباری به این منظور از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به اداره کل ورزش و جوانان اختصاص یابد. اختصاص یک درصد از ماده 53 از سوی دستگاه ها به امر ورزش و جوانان محور دیگر نشست ساماندهی امور جوانان استان بود.نماینده عالی دولت در استان دستگاه ها و سازمان های استان را مکلف به اختصاص منابع مالی و در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات ورزشی صرف اوقات فراغت ساخت. ( طبق مصوبه قانونی مجلس اختصاص یک درصد ماده 53 دستگاه ها به موضوع ورزش و جوانان مصروف در نوسازی مدارس و مناطق محروم، همچنین ایجاد طرح ها و زیرساخت های مورد نیاز در حوزه ورزش، توسعه فرهنگی – اسلامی و مهارت آموزی بصورت قانون مجاز شمرده شده است.)
فرصت 10 روزه برای معرفی رابطان اوقات فراغت در دستگاه های اجرایی
طهائی همچنین نقش جوانان را در تصمیم گیری برای اوقات فراغت آنها مهم دانست و با بیان اینکه این امر تا کنون در برنامه ریزی ها مغفول مانده است، گفت: یکی از گلایه های جوانان در برنامه ریزی ها این ست که برای آنها نقش دیده شود.نیاز می بینیم که خود جوانان در امر اوقات فراغت و نحوه گذران آن دخیل باشندچرا که از این طریق سایر مهارت ها همچون مهارت حل مسئله، ابتکار و خلاقیت را در کارگروهی و تیمی می آموزند. بنابراین نباید از کنار این مهم به سادگی گذشت. در این رابطه دستگاه ها موظف شدند تا ظرف 10 روز رابطان اوقات فراغت خود را به اداره کل ورزش و جوانان معرفی کنند.
در ادامه جلسه ساماندهی امور جوانان، وضعیت مناطق حاشیه نشین استان و لزوم تدوین برنامه ای جامع در گذران اوقات فراغت جوانان ساکن در این مناطق تشریح و تبیین شد. در ابتدای این نشست فرمانداران شهرستانهای فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ برنامه های هفته جوان را گزارش دادند.
عفراتی مدیرکل ورزش و جوانان: سانس های ورزشی در اختیار قشر محروم قرار گیرد
امیر عفراتی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در بخشی از این نشست گفت: تشکیل کمیته ارزیابی اوقات فراغت در فرمانداری ها ملاکی برای رتبه بندی عملکرد مسئولان و متولیان امر خواهد بود.
مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت توسعه سرانه های ورزشی به ویژه در مناطق محروم استان بیان کرد: بخش عمده ای از سالن های ورزشی استان که در اختیار سازمان ها و دستگاه ها قرار دارد به منظور ایجاد توازن در سرانه های ورزشی باید سانس های مشخصی در اختیار جوانان مناطق محروم قرار گیرد. وی افزود: در این رابطه با کلیه ادارات مکاتبات لازم صورت گرفته است.
عفراتی گفت: شناسایی ظرفیت جوانان فعال در سازمان های مردم نهاد از برنامه های ستاد ساماندهی امور جوانان است و انتظار می رود جهت مشارکت گیری این قشر در مناطق نیازمند به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی استفاده شود. مصوبات این سومین نشست ساماندهی امور جوانان استان به ریاست استاندار البرز بدین شرح اعلام شد:
-تشکیل کمیته ارزیابی اوقات فراغت با محوریت فرمانداران
-الزام در برگزاری دوره های فضای مجازی ویژه کارکنان
-اختصاص سهم یک درصد دستگاه ها از سرفصل ماده 53 به امور مربوط به ورزش و جوانان
-فراهم نمودن امکانات و سالن های ورزشی بصورت رایگان در مناطق محروم
-اختصاص اعتبار لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای فعالیت های اوقات فراغت
-معرفی رابطان اوقات فراغت دستگاه ها ظرف مدت 10روز به ستاد ساماندهی امور جوانان
-مشارکت جوانان در تدوین برنامه های اوقات فراغت

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود