31 فروردین 1394
شماره خبر: 140594

اول رجب؛ سالروز ولادت امام محمد باقر(ع)

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

 اول رجب؛ سالروز ولادت امام محمد باقر(ع)


ماه رجب، آغاز پر فضیلت‌ ترین سه ماه سال است (رجب، شعبان و رمضان) که هر سه ماه از مقام والایی در میان دیگر ماه‌های سال‌ برخوردارند و اولین روز این ماه مصادف با میلاد پیشوای پنجم امام محمد باقر (ع)است.
ماه رجب، آغاز پر فضیلت‌ ترین سه ماه سال است (رجب، شعبان و رمضان) که هر سه ماه از مقام والایی در میان دیگر ماه‌های سال‌ برخوردارند. گو این که این ماه، حتی در جاهلیت نیز مورد احترام زیادی بوده ‌و آن را حرام می‌نامیدند زیرا جنگ و کارزار را نیز در این ماه ناروا و ممنوع می‌دانستند. و چون به احترام ماه رجب، تمام سلاح‌ها بر زمین گذاشته می‌شد، آن را «اصم‌» نیز نام‌گذاری کرده‌اند. آن چه بیش‌تر بر عظمت و احترام این ماه افزوده است، مناسبت‌های آن است که در راس آن‌ها عید بزرگ مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم (۲۷ رجب) و عید میلاد امیرالمومنین مولای متقین علی بن ابی‌طالب علیه افضل الصلاه والسلام (۱۳رجب) می‌باشد.
اول رجب:
سالروز ولادت پیشوای پنجم، حضرت امام محمد باقر علیه السلام است که درنخستین روز از ماه رجب سال‌۵۷ هجری در مدینه منوره به دنیا آمد. آن حضرت‌چهار سال از عمر مبارکش را با جد بزرگوارش امام حسین علیه السلام گذراند و ۳۵ سال با پدرش امام سجاد علیه السلام و پس از شهادت پدر، ۱۸ سال زندگی کرد که مدت امامت آن حضرت را نشان می‌دهد. امام باقر علیه السلام در روز هفتم ذی حجه از سال ۱۱۴ هجری در سن‌۵۷ سالگی‌به شهادت رسید.
دوم رجب:
امام علی بن محمد الهادی علیهم السلام، دهمین امام و پیشوای شیعیان در روز دوم رجب یا پنجم رجب از سال ۲۱۲ یا ۲۱۴ هجری در روستایی به نام‌«بصریا» نزدیک مدینه منوره به دنیا آمد و طبق برخی روایات در روز سوم رجب یا ۲۵ جمادی الثانی از سال ۲۵۴ هجری در سامرا به شهادت رسید. امام هادی علیه السلام‌ ۶ سال و ۵ ماه همراه با پدر زندگی کرد و پس ازشهادت پدر ۳۳ سال زیست که مدت امامتش می‌باشد.
دهم رجب:
امام نهم، حضرت محمد بن علی الجواد علیهم السلام در روز جمعه دهم ماه رجب ازسال ۱۹۵ هجری به دنیا آمد. آن حضرت در سن ۸ یا ۹ سالگی به امامت رسید و ۱۷ سال‌ مدت امامتش به طول انجامید، یعنی عمر مبارکش از ۲۶ سال تجاوز نمی‌کند. ولی‌ به هر حال سن و سال برای آن بزرگواران و پیشوایان معصوم مطرح نیست، چه این که‌آن‌ها برگزیدگان خدایند و از آغاز تولد، انسان کامل هستند. امام جواد (ع) روز ششم ذی حجه یا به قولی در روز آخر ماه ذی‌قعده ازسال ۲۲۰ هجری به شهادت رسید.
13 رجب:
حضرت امیرالمومنین روز۱۳ رجب و ۳۳ سال قبل از هجرت در کعبه خانه خدا به‌دنیا آمد. او نخستین و آخرین کسی است که در کعبه زاده می‌شود.
۲۵ رجب:
در این روز، هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت‌حضرت امام‌موسی کاظم علیه السلام در سن ۵۵ سالگی در سال‌۱۸۳ در زندان سندی بن شاهک‌لعنه الله علیه و به دستور هارون الرشید عباسی لعنه الله علیه به شهادت‌رسید. امام کاظم علیه السلام که معروف به باب الحوائج است ۵۵ سال مدت عمر مبارکش‌می‌باشد که ۲۵ سال آن دوران امامتش است.
۲۷ رجب:
یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی است. روزی است که رسول خدا به پیامبری‌ مبعوث شد و وحی بر آن حضرت نازل گشت. امروز روز ولادت اسلام است و روزی است که‌ مردم از ظلمات بیرون آمدند و به نور پیوستند، لذا بر امت است که امروز را در سراسر جهان جشن بگیرند و شادمانی کنند; جشنی بزرگ که سزاوار این روز بسیار بزرگ باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود