18 آذر 1394
شماره خبر: 154379

رسول بشیر و نذیر و رسول مهربانی ها

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

 رسول بشیر و نذیر و رسول مهربانی ها


خداوند متعال در قرآن کریم در وصف رسول الله (ص)می فرماید و اُمِرتُ لِاَن اَکونَ اَوَّلَ المُسلمین؛ رسول الهی اول مسلم است نه اَوَّلیت زمانی منظور اَوَّلیت مطلق است. یعنی رسول خدا می فرماید مامورم که در اسلام و در تسلیم امر خدا مقام اَوَّلیت را دارا باشم.
همچنین در قرآن کریم آمده است: اِنا ارسلناک شاهداً و مُبَشّراً و نذیرا
ای رسول ما، تو با بشیر و انذار فرستاده شده ای مردم را در برابر نیکی ها به پاداش بشارت ده و در مورد بدی ها به کیفر انذار بده.
فَبَشِّره عبادی الذین َیسَتمعُون القول و یَتَّبعون اَحسنه
بندگانم را بشارت بده که سخنان گوناگون را می شنوند و احسن آن را انتخاب کنند.
خدای متعال می فرماید:
سخنی که احسن الاقوال است که مردم را به الله دعوت می کند باید با عمل همراه باشد و روی این داعیه(دعوت)بایستد. منطق و سیره اش دعوت به الله باشد، نه اینکه زبان او دعوت به الله کند و فعلش پیک حق نباشد. خداوند رسول الله را معرفی می کند که سراج منیر است که او نور و روشنگر جامعه است. پیامبر قاعد و راهنمای بشریت و قافله انسانیت است. آنگاه که پیامبر شاهد،مبشر و نذیر است و دعوتش به الله و سراج منیر است پیامب مجاز است طبق آیه قرآن کریم و مامور است بگوید قُل اِنَّ صلاتی و نُسُکی و محیای و مماتی لِله رب العالمین. نماز من – عبادت های من – زندگی من و مرگ من برای خدای جهانیان است. روزی فردی از حضرت علی(ع) در مورد اخلاق پیامبر (ص) سئوال کرد،آقا امیرالمومنین (ع) به آن مرد فرمودند.آیا شما می توانید نعمت های دنیا را بشمارید؟ ((اِن تعدوا نعمت الله لاتحسوها)) خداوند چند چیز را در قرآن عظیم شمرده است. خدای متعال می فرمایند شما نعمت های خدا را نمی توانید بشمارید و در قرآن آمده است. ((و متاع الدنیا قلیل)) حضرت علی (ع) گفت شما این متاع قلیل را نمی توانی بشماری چطور اخلاق عظیم پیامبر را برای شما بشمارم . اخلاق عظیمی که خداوند می فرمایند((اِنک لَعلی خلقٍ عظیم)) فرق است بین عظیمی که خداوند می فرمایند و ما می گوییم. در روایات وارد شده است وقتی که پیامبر خدا مکه را فتح کرد مردم مدینه گفتند که پیامبر به شهر خودش آمده و احتمالاً به مدینه برنگردد و نگران بودند،لکن به جهت حق شناسی با مردم مدینه، برگشتند و اهل مکه گفتند که ما انتظار داشتیم رسول خدا در مکه می ماندند و در جواب آنان فرمودند به جهت حق شناسی و اخلاق و آداب و احترامی که مردم مدینه به من داشتند، با آنان بر می گردم. این سیره و روش ائمه اطهار مخصوصاً پیامبر خدا می باشد.
عباس ميــري

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود