5 بهمن 1390
شماره خبر: 4351

كوبیدن درب مساجد در پایان ماه صفر بدعت است

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

كوبیدن درب مساجد در پایان ماه صفر بدعت است

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان البرز، كوبیدن درب مساجد در پایان ماه صفر را بدعت خواند و تاكید كرد كه بدعت در دین اسلام حرام است.
خرافات و تمسك به اموری كه مستند و مدرك معتبر روایی و دینی ندارند از جمله اموری است كه موجب انحراف دین و منجر به بدعت در دین می شود. آداب و رسومی كه با رنگ و لعاب دینی ناگهان در جامعه سر برمی آورند و عده ای ساده دل و یا جاهل را هر چند با نیت پسندیده به دنبال خود می كشد. چند سالی است در پایان ماه صفر، كوبیدن درب مساجد در برخی شهرها باب شده است كه در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیكو وانمود می شود، اما هنگامی كه در آن اندیشیده می شود نتیجه به آنجا می رسد كه با خرافه ای دیگر مواجهیم. كوبیدن درب هفت مسجد در پایان ماه صفر و در شب اول ماه ربیع الاول، چند ساعت قبل از نماز صبح روز اول این ماه و مژده دادن به حضرت فاطمه (س) و حضرت محمد (ص) از پایان دو ماه عزا و اندوه وآغاز ماه شادمانی و گرفتن حاجت خود از دست ایشان، از خرافاتی است كه دربین مردم رواج یافته و رو به گسترش است. در سال های ابتدایی این مراسم به كوبیدن در مسجد و آنگاه اقامه نماز صبح در آخرین مسجد اكتفا می شد. اما با گذشت زمان بر پیرایه های این عمل افزوده شد. سال بعد تضرع و ناله و گریه بر درب مسجد. سال بعد پخش نذورات و شیرینی و شكلات و...، سال بعد گفته شد در آخرین مسجد باید دعای توسل خوانده شود و سال بعد روشن كردن شمع بر در مسجد و آب و جارو كردن مقابل آن و نیز بردن دسته و سبد گل بر درب مساجد هم اضافه شد و همین طور این سیر تكاملی ادامه یافت تا جایی كه برخی از نماز مغرب شب اول شروع به این كار می كردند تا از خواب شب هم بی بهره نمانند. جای تأسف است در برخی موارد این گونه آیین های من درآوردی و نامعلوم در جامعه رواج می یابد و برخی از مردم به جای آنكه به علما و مراجع رجوع كرده و با تحقیق سراغ این اعمال برون،د با اعتماد به سخنان بی پایه افراد بی مایه در دام خرافات گرفتار می شوند. این تأسف آن گاه فزونی می یابد كه در این سال ها بارها مراجع و علما بر رواج خرافات نهیب زده اندو بر بی ریشه بودن این عمل تاكید كرده اند. در همان سال های ابتدایی مراجع عظام طبق وظیفه دینی و شرعی خود كه هنگام ظهور بدعت ها، علما باید علم خود را بروز و ظهور دهند، بر بی ریشه بودن این عمل تأكید كردند. اما متأسفانه هنوز برخی این راه اشتباه را می پیمایند. این نمونه ای از مدل های فراوان است كه برخی در خارج از چارچوب دین برای طلب حاجات و نیازهای خود از خداوند و ائمه متمسك به آیین هایی این چنینی می شوند.
جت الاسلام 'محمدرضا معینی ' پیرامون سندیت كوبیدن درب مساجد در پایان ماه صفر گفت : بنابر مستندات تاریخی و روایی معتبر شیعه و سنی، شب اول ماه ربیع الاول به واسطه واقعه مهم خوابیدن حضرت علی(ع) در بستر پیامبر اكرم(ص) در سال سیزدهم بعثت در همان شبی كه كفار مكه تصمیم به قتل دسته جمعی حضرت رسول(ص) در بستر خواب گرفته بودند و در همان شب ایشان به مدینه هجرت فرمودند ـ به 'لیلهٔ المبیت' مشهور است. وی افزود : بنابر نظر فقها و بر اساس آنچه در روایات مستند و معتبر آمده است، مستحب است كه مومنین در این شب به یاد آن مجاهدت امیرالمومنین(ع) در مساجد حضور یافته و تا سحر به راز و نیاز و مناجات با خداوند متعال بپردازند اما كوبیدن درب مسجد و شمع روشن كردن برای رفع حاجت در سحرگاه این روز خرافه ای بیش نیست و از نظر تاریخی هیچگونه سندیتی ندارد. معینی اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می شود. وی یادآور شد : اطلاع رسانی و آگاه ساختن صحیح، دقیق و به موقع مردم در مورد مسایل دینی از ضروریات و اصول كاری دستگاه های مربوط و از جمله رسانه است كه می تواند جلوی ترویج و گسترش خرافات كه همچون موریانه ریشه اعتقادات جامعه را می خورد را گرفته و به تعالی جامعه یاری رساند. معاون فرهنگی اداره كل تبلیغات اسلامی استان البرز با ااشاره بر اینكه بدعت گذار در دین مورد خشم خدا و رسول خداست، افزود: افرادی كه سنت های غیردینی را با اسم دین و به عنوان عملی مستحب ترویج می كنند، دچار فعل حرام می شوند. وی همچنین بر لزوم آگاه سازی مردم در این زمینه و در راستای منابع متقن و اصیل اسلامی از سوی علما و ائمه جماعات تاكید كرد.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود