26 مهر 1390
شماره خبر: 2188

بيش از 48 هزار هكتار از اراضي كشور به آبياري تحت فشار مجهز شد

سپیدار‌آنلاین: گروه ---

بيش از 48 هزار هكتار از اراضي كشور به آبياري تحت فشار مجهز شد

مديركل دفترتوسعه سامانه هاي نوين آبياري وزارت جهاد كشاورزي گفت: ‌48 هزار و 676 هكتار از اراضي كشاورزي كشور در شش ماه امسال به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده است.
'‌عبدالحسين بهنام زاده ' افزود:‌ از اين ميزان فعاليت 24 هزار و 712 هكتار به شيوه آبياري قطره اي ( ميكرو ) و مابقي به صورت آبياري باراني انجام شده است.
وي يادآورشد: حدود يكهزار و 200 ميليارد ريال براي اين حجم عمليات آبياري تحت فشار سرمايه گذاري و هزينه شده است.
بهنام زاده گفت: هدف از اجراي سيستم آبياري تحت فشار بويژه قطره اي آن است كه تا حد قابل قبولي در تمام مزارع به طور يكنواخت توزيع شود و اولين گام در تامين اين هدف برآورد حجم آب مورد نياز هر گياه است.
وي افزود:‌ با استفاده از اين روش مي توان اثرات ناشي از خشكي و خشكسالي را كاهش داد و از آبياري به روش قطره اي افزايش راندمان كاربرد و نيز مصرف آب نسبت به ساير روشهاي ديگر آبياري به حداكثر مي رسد.
بهنام زاده در ادامه گفت: هشتمين گنگره بين المللي آبياري قطره اي (‌ميكرو) از 27 مهر تا اول آبانماه سال جاري در مركز همايشهاي صدا و سيما برگزار خواهد شد.
وي افزود:‌ توسعه آبياري قطره اي زير زميني ،‌ مناسب ترين اقدامات مديريتي ، خودكار سازي ابياري ميكرو، آبياري در گلخانه و مزارع كوچك از جمله موضوع هايي است كه در اين گنگره بين كارشناسان ، مديران آبياري ، پژوهشگران ، سازمانهاي دولتي و بخش خصوصي ، 54 كشور جهان مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
به گفته وي ،‌ يك ميليون و 50 هزار هكتار از اراضي آبي كشور تاكنون به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده كه‌ 580 هزار هكتار از اين اراضي به آبياري باراني و مابقي به سيستم قطره اي( ميكرو) تجهيز شده است.
وي افزود:‌ روشهاي آبياري تحت فشار در كشور از سال 71 به صورت منسجم آغاز شد و امروز به دليل كارهاي زيربنايي كه در اين زمينه انجام شده امكان اجراي اين مهم در 150 تا 200 هكتار از اراضي كشاورزي كشور به صورت سالانه فراهم شده است.



منبع : خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود