13 مهر 1390
شماره خبر: 2003

بيش از يك ميليون هكتار ازاراضي كشور به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شد

سپیدار‌آنلاین: گروه ---

بيش از يك ميليون هكتار ازاراضي كشور به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شد

معاون آب ، خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي گفت :‌ يك ميليون و 50 هزار هكتار از اراضي آبي كشور تاكنون به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده است.
مهندس '‌رحيم سجادي '‌ سه شنبه شب در آيين گشايش پنجمين نمايشگاه نهاده ها، تجهيزات آبياري ، گلخانه و ماشين هاي كشاورزي در كرج افزود:‌ 580 هزار هكتار از اين اراضي به آبياري باراني و مابقي به سيستم قطره اي تجهيز شده است.
وي اضافه كرد:‌ سير تحول روشهاي آبياري تحت فشار در كشور از سال 71 به صورت منسجم آغاز شد و امروز بخاطر كارهاي زير بنايي كه در اين زمينه انجام شده امكان اجراي اين مهم در 150 تا 200 هكتار از اراضي كشاورزي كشور به صورت سالانه فراهم شده است.
سجادي بيان داشت :‌ متوسط عملكرد در برنامه اول ،‌ دوم ، سوم و چهارم توسعه كشور در اين زمينه سالانه به ترتيب 13 هزار و 300 هكتار، 40 هزار و 700 هكتار، 43 هزار هكتار و 82 هزار هكتار بوده است.
وي گفت :‌ با توجه به اينكه كشور ايران در اقليم آب و هوايي خشك و نيمه خشك قرار دارد تنها راه حل مناسب استفاده بهينه از روشهاي نوين آبياري در بخش كشاورزي است.
وي همچنين با قدرداني از برگزار كنندگان اين نمايشگاه افزود:‌ اولين دوره اين نمايشگاه در سال 86 در قالب 80 غرفه برپا شد، اما اكنون به 110 غرفه افزايش يافته كه خود بيانگر فعاليت هاي خوب شركت هاي داخلي در اين زمينه است.
سجادي يادآور شد: آبياري تحت فشار ‌ از سال 71 در كشور آغاز شد و بيشترين عملكرد به استان فارس با انجام 123 هزار هكتار آبياري تحت فشار اختصاص دارد.
وي يادآورشد : قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فقط 50 هزار هكتار از اراضي آبي كشور به سيستم نوين آبياري مجهز شده بود كه بيشتر اين فعاليتها نيز در كشت و صنعت هاي دشت ناز ساري مازندران، مغان اردبيل و جيرفت كرمان بود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در نمايشگاه امسال حضور 9 نمايندگي از شركت هاي خارجي و تعدادي از شركت هاي توليد كننده تجهيزات آبياري نوين و ساير بخش هاي كشاورزي از 26 استان كشور شركت دارند.
اين نمايشگاه كه با همكاري بخشهاي مختلف وزارت جهاد كشاورزي، تشكلهاي بخش خصوصي و مراكز مرتبط در زميني به مساحت پنج هزار مترمربع در ضلع جنوبي ميدان امام خميني (ره ) كرج برپا شده به مدت چهار روز از ساعت 15 الي 21 پذيراي علاقمندان است.



منبع : خبرگزاري ايرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود