29 شهریور 1393
شماره خبر: 129604

درهای واحدهای تولیدی به روی مشاوران کشاورزی باز می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

درهای واحدهای تولیدی به روی مشاوران کشاورزی باز می‌شود


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان البرز از صدور 217 پروانه راه‌اندازی واحدهای نگهداری دام و طیور در طول سه سال اخیر خبر داد.
نصرالله شمس‌آذر، اظهار کرد: متاسفانه جایگاه حرفه‌ای مشاوران و ناظران فنی کشاورزی برای کشاورزان و فعالان این حوزه آن طور که باید و شاید مشخص نیست. وی افزود: در حال حاضر متخصصان همه صنوف در استان دارای دفتر مشاوره هستند اما در کوچه و معابر شهر هیچ تابلویی برای معرفی دفتر کار متخصصان رشته‌های مختلف کشاورزی از جمله متخصصان طراحی فضای سبز، متخصص بذر، متخصص طراحی سازه‌های گلخانه‌ای و ... به چشم نمی‌خورد. شمس‌آذر خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که هنوز فرهنگ مشورت‌پذیری در میان کشاورزان جا نیفتاده و آنان اغلب مشاوران و ناظران فنی کشاورزی را به چشم کسانی می‌بینند که فقط به آنان هزینه تحمیل می‌کنند. وی ادامه داد: باید این دیدگاه در میان کشاورزان و صاحبان واحدهای تولیدی اصلاح شود و آنان به این باور برسند که با استفاده از تجربه و تخصص مشاوران می‌توانند به بازدهی بیشتر محصول رسیده و در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنند. شمس‌آذر تصریح کرد: استفاده از تخصص ناظران فنی هزینه نیست، بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای صاحبان واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود. این مسئول گفت: نباید انتظار داشت دیدگاه کشاورزان در کوتاه مدت نسبت به استفاده از دانش مشاوران تغییر کند، بلکه این امر نیاز به برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی طولانی مدت دارد. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صدور پروانه راه‌اندازی واحدهای نگهداری دام و طیور طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت 217 فقره پروانه دام و طیور، 340 پروانه قارچ و گلخانه و 48 مورد پروانه فروشندگی سموم کشاورزی توسط این سازمان در استان البرز صادر شده است. وی خاطرنشان کرد: درکنار این موارد طی مدت مذکور، مجوز شروع به فعالیت چهار آزمایشگاه گیاه‌پزشکی نیز توسط این سازمان صادر شده است.
شمس‌آذر در پایان گفت: باید شرایط آشتی سازمان نظام مهندسی با صاحبان واحدهای تولیدی بخش کشاورزی مهیا شود که این امر مستلزم ارتباط و همکاری دوسویه بین اعضای این سازمان و کشاورزان است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود