23 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141997

افزایش و بهبود کیفی صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز ضروری است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

 افزایش و بهبود کیفی صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز ضروری است


عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز گفت: محصولات کشاورزی استان در بین کشورهای خاورمیانه با استقبال روبرو شده است که باید در جهت افزایش کیفی و بهبود وضعیت صادرات آن بیش از پیش تلاش کنیم.
سید احمد میر جلیلی" با اشاره به اینکه استان البرز نه تنها از نظر محصولات زراعی در کشور نقش ویژه دارد بلکه در صادرات نیز فعال است افزود: در سال زراعی گذشته بالغ بر 5 هزارو 400 دستگاه کانتینر 40 فوت محصولات زراعی و باغی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است. میر جلیلی، بر ضرورت حمایت دولت از بخش کشاورزی تاکید کرد وگفت: یکی از مشکلات سرمایه گذاران در بخش های کشاورزی، دامداری و طیور طولانی بودن زمان دریافت مجوز تاسیس و احداث اینگونه واحد ها می باشد. وی با اشاره به دست اندازهای غیر طبیعی در برخی از ارگانها اظهار کرد: سرمایه گذار برای دریافت یک پروانه تاسیس گلخانه 12 ماه به دلیل استعلام از دستگاه های مختلف دوندگی می کند که این مشکل باعث عدم استقبال آنها به سرمایه گذاری در این زمینه ها خواهد بود.
نگاهی جدی به طرح "تامین سوخت کامیون ها بر اساس پیمایش"
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: طرح جدید نحوه تامین سوخت کامیون ها بر اساس پیمایش ناقص است و به صادرکننده کالاها به ویژه در بخش محصولات و فرآورده های کشاورزی کمکی نخواهد کرد. "سید احمد میرجلیلی "افزود: بر اساس این طرح برای کشنده های حامل فرآورده های کشاورزی در یک روز تنها 240 لیتر سوخت تعیین شده که با توجه به مسافت طی شده این مقدار کافی نیست. وی همچنین با اشاره به کانتینرهای یخچال دار افزود: این کانتینرها سوخت بیشتری مصرف می کنند که این مهم در طرح جدید تامین سوخت کانتینرها مورد توجه قرار نگرفته است. عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز افزود: نبود سوخت کافی در کانتینرها باعث خاموش شدن یخچالها و در مواردی از بین رفتن محصولات صادراتی شده است.
به گفته میر جلیلی کشاورزی بی توقع ترین و کم هزینه ترین بخش تلقی می شود بنا براین دولت باید این بخش را مورد حمایت و توجه ویژه قرار دهد.
رفع بحران کم آبی در گرو بهره گیری از روش های نوین کشاورزی
عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز اعلام کرد: در شرایطی که استان البرز با مشکل بحران کم آبی مواجه است توسعه و گسترش روش های نوین آبیاری در سطح مزارع این منطقه یک ضرورت است. وی اضافه کرد: هم اکنون حرکت های ثمر بخشی در جهت آبیاری قطره ای در سطح استان انجام پذیرفته اما به لحاظ بحران کم آبی و وسعت مزارع ، این برنامه ریزیها کافی نیست. وی اظهار کرد: تسریع در اجرای روش های آبیاری نوین موجب صرفه جویی در مصرف آب و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی خواهد بود. میر جلیلی بیان کرد: حفر چاه های غیر مجاز در این استان یکی از معضلاتی است که بحران کم آبی را دامن زده و رفع این مشکل تلاش های جدی و مستمر مسوولان ذیربط را می طلبد.
مدیریت جدید با لغو احتمالی تحریم ها
"سید احمد میر جلیلی" در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی گفت: ضروری است ارتباط میان مسوولان، ارگانها و صنایع در جهت رفع موانع موجود در مسیر تولید و کسب و کار بیش از پیش افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد: با لغو احتمالی تحریم ها باید مدیریت جديدي به ويژه در بخش هاي توليد، صادرات و واردات کشور اعمال شود چرا که با توجه به اينکه محصولات توليدي ما نسبت به کشورهاي اطراف به لحاظ تورم، گران تر از محصولات وارداتي تمام مي شود لذا خطر بحران در مسير توليد کشور خودنمايي خواهد کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود