2 خرداد 1394
شماره خبر: 142495

مدیریت صحیح منابع درآمدی کشور در دوران پسا تحریم

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

مدیریت صحیح منابع درآمدی کشور در دوران پسا تحریم


عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز گفت: درآمدهای ارزی و ریالی ناشی از لغو احتمالی تحریم ها در صورتی موجب رشد و تحول در اقتصاد خواهد شد که دولت با مشارکت و همکاری مردم و با مدیریت صحیح، منابع درآمدی را به سمت و سوی صحیح برای تولید و کسب و کار هدایت کند.
جعفر سلیمانی" افزود: این تصور که تمامی مشکلات اقتصادی کشور از تحریم ها ناشی شده تصور اشتباهی است، چرا که تحریمها تنها 30 درصد مشکلات اقتصادی را در برگرفته است. وی اظهار کرد: تجربیات تلخ سالهای پس از تحریم بیانگر این واقعیت است که درآمدهای هنگفت نفتی نه تنها تغییر در حد انتظار در وضعیت معیشت مردم ایجاد نکرده است بلکه اینگونه درآمدها بستر را برای رانت های اقتصادی و در نهایت زمین گیر شدن اقتصاد به دنبال داشته است. سلیمانی خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم شرایط پس از لغو تحریم ها را با پیش فرض ها و تئوری های نظیر سرازیر شدن دوباره پول به کشور ترسیم کنیم به همان بلایی گرفتار خواهیم شد که اقتصاد ما در طول سالهای پس از تحریم همواره با آن مواجه بوده است.وی اضافه کرد: بخش اعظم مشکلات اقتصادی جامعه ناشی از بی برنامگی و ضعف های است که از کارکردهای اجتماعی و اقتصادی نادرست و نا کارآمد سرچشمه گرفته است.
کاهش نقش تصدی گری دولت در بخش های اقتصادی
وی با اشاره به نقش نظارتی اتاق بازرگانی در خصوص سه رکن تولید، اشتغال و درآمد گفت: اتاق های بازرگانی برای اتصال این سه رکن و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دولت را یاری خواهد داد. عضو هیات رییسه اتاق البرز ضرورت کاهش در حد انتظار نقش تصدی گری دولت در بعضی از بخش های اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: اتاق بازرگانی به عنوان مشاور و هماهنگ کننده بخش خصوصی و دولت در راستای تحقق سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی زمینه را برای کاهش تصدی گری غیر ضروری دولت در اقتصاد و بهبود شاخص های کلان توسعه فراهم می کند. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز افزود: برنامه ریزی اصولی با مشارکت دولت و اتاق بازرگانی برای صنایعی که با ظرفیت کامل محصول تولید نمی کند می تواند موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال و کاهش چشمگیر بیکاری شود.
ضرورت استفاده ازتکنولوژی های نو و توسعه صادرات
سلیمانی با تاکید بر بهره گیری صنایع از تکنولوژی های روز دنیا گفت: استفاده صنایع از فناوری های نو در جهت تولید محصولات مرغوب در توسعه صادرات استان کمک شایانی خواهد کرد. وی افزود: ایجاد فرصت سرمایه گذاری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت آنان در این استان می تواند رشد و توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز با اشاره بر ضرورت گام برداشتن در جهت رواج فرهنگ استفاده از محصولات تولید داخل گفت: این امر در راستای خروج از رکود بخش صنعت تاثیر گذار خواهد بود که در این زمینه راهکارهای مطرح شده اما تاکنون زمینه اجرایی به خود نگرفته است. وی، بهره گیری صحیح از ظرفیت های علمی و پژوهشی موجود در استان در جهت جذب، انتقال و بومی سازی فناوری های بنگاه های اقتصادی و رفع موانع قانونی و مدیریتی در بهره گیری موثرتر از منطقه ویژه اقتصادی که دارای امکانات ریلی و ارتباط هوایی(فرودگاه پیام) است از جمله عوامل مهم در توسعه یافتگی استان البرز دانست.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود