20 خرداد 1394
شماره خبر: 143547

نگاهی اجمالی به انتخابات هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

نگاهی اجمالی به انتخابات هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی کشور


با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حضور دولت در بسیاری از بخش ها فعالیت های اقتصادی، وجود نهادی همانند اتاق بازرگانی می تواند نقش موثر و پررنگی در بهبود اوضاع اقتصادی و حرکت به سمت خصوصی سازی و خروج از اقتصاد دولتی داشته باشد.
اتاق بازرگانی در واقع نقش یک نهاد واسط برای برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و بازرگانان داخلی از یکسو و تجارو سرمایه گذاران خارجی از سوی دیگر را دارد و می تواند به شکل گیری و تقویت زمینه های لازم برای صادرات کالاها و خدمات در صنایع مختلف و از طرف دیگر جلب نظر سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشورمان، کمک شایانی کند. از این رو در حال حاضر شاید جایگاهی معتبر تر و کارآمد تر از این نهاد که بتواند بخش خصوصی را در دستیابی به منابع، سرمایه ها و بازارهای خارجی یاری رساند و به این ترتیب امکان حضور و مشارکت شرکت ها و بخش های غیر دولتی در اقتصاد کشور را فراهم کند ، وجود نداشته باشد. با توجه به دیپلماسی سیاسی کشور در حوزه پرونده هسته ای ایران و رفع احتمالی تحریم ها لزوم استفاده از دیپلماسی اقتصادی و استفاده از تجربیات دستگاه دیپلماسی در این حوزه و استفاده از مشاورین متخصص در چگونگی تعامل اقتصادی با کشورهای دیگر باید در دستور کارقرار گیرد . در نتیجه نیاز به افرادی با روحیه خود باور، جهادی و برآمده از بدنه اصلی اتاق بازرگانی بیش از پیش در این حوزه قابل تامل است. شتاب دادن به رشد شاخصه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور افزایش رقابت پذیری در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی و ارتقا جایگاه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور و استفاده ازکارآفرین های برتر و حرکت از یک نهاد غیر دولتی به سمت یک نهاد دانایی محور فراگیر به سمت استفاده ازکلیه تشکل بیش از پیش قابل توجه است . استان البرز با توجه به نزدیکی پایتخت و مزیت های فراوان در حوزه های صنعت، معدن و کشاورزی پتانسیل نهفته و بسیار قدرتمندی را در حوزه مختلف در خود جمع آوری کرده است. وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام و دسترسی خوب به فرودگاه های بین المللی پیام، امام خمینی (ره) و مهرآباد استقرار شهرک های صنعتی تخصصی در استان البرز و زیر ساخت های بسیار معتبر در حوزه های زیر بنایی بخشی از ظرفیت های استان می باشد. گستردگی واحدهای تولیدی فعال در حوزه های صنعتی، مواد غذایی، صنعت قطعه سازی سرآمد دیگر استانهاست.
در حوزه کشاورزی 80 درصد سبزی و صیفی جات و 60 در صد از میوه کل کشور در استان البرز را تولید می کند. در بخش معادن وجود سنگ آهک و گچ، معادن ساختمانی، مس، ذغال سنگ، نمک، سیلیس و معادن شن و ماسه را نباید نادیده گرفت. اتاق بازرگانی موتور محرکه و بخش فکری حمایت از تولید و صاحبان تولید است و با توجه به تغییرات صورت گرفته در بدنه مدیریتی برخی از اتاق های استاهای کشور باید نمایندگان تشکلی، صنفی در بدنه جدید تصمیم گیری و هدایت پارلمان بخش خصوصی کشور حضور داشته باشند. با توجه به نزدیکی انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی، مدیریتی اتاق های بازرگانی کشور و استفاده تجربیات که در دوره های قبلی در هیات رییسه اتاق ایران صورت گرفته ضروری است. با تاکید ویژه مدیران دولتی استان البرز و نیز با توجه به اینکه این استان در سال 1389 مولودی از استان تهران است و همچنین همجواری با پایتخت این فضا و پتانسیل وجود دارد که نماینده ای از اتاق البرز در هیات رییسه اتاق ایران حضور پیدا کند. قطعا با توجه به حضور نزدیک به سه هزار واحد تولیدی، صنعتی، مراکز تحقیقات دانش بنیان در حوزهای پزشکی ،کشاورزی و بیوتکنولوژی این بستر فراهم است این مطالبه به حق بایداز سمت اتاق بازرگانی البرز پیگیری شود. با توجه به حضور"دکتر نهاوندیان "به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری و حمایت دولت از نقش اتاق های بازرگانی در این دوره استفاده از پتانسیل و ظرفیت مدیریتی متخصص در بدنه اجرای اتاق بازرگانی ایران بیش از پیش مورد نظر است. امید است با حضور افراد تواتمند در بدنه مدیریتی اتاق بازرگانی شاهد شکوفایی جدیدی در حوزه مدیریتی به خصوص در خروجی های پارلمان بخش خصوصی به عنوان مشاوره سه قوه ( تصمیم گیری، تصمیم سازی) و حمایت از تشکل ها و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و حضور در عرصه های اقتصادی جهانی بیش از پیش استفاده شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود