17 مرداد 1394
شماره خبر: 146946

نشانه‌های آغاز رشد صنعتی در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

نشانه‌های آغاز رشد صنعتی در کشور


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی نرخ‌های رشد نشان از آغاز رشد صنعتی در کشور را دارد و در این راستا صنایع کوچک نقش مهمی دارند و می‌تواند مشکلات اقتصاد کشور را برطرف کنند.
سیدمحمدعلی سیدابریشمی در مراسم بزرگداشت سالروز حمایت از صنایع کوچک که با حضور نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و سایر مسئولان استانی برگزار شد، اظهار داشت: 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک است و در سال جاری تصمیم گرفتیم به جای برگزاری این مراسم در تهران، در استان‌های مختلف برای گرامیداشت این روز حاضر شویم و در خدمت صنعت‌گران باشیم. وی با بیان اینکه البرز با قرار گرفتن در کنار استان تهران، سرریز جمعیتی پایتخت را دارد، افزود: این استان به تنهایی دارای مشکلات عدیده‌ای است و فضای کسب و کار مطلوبی ندارد و باید ساماندهی جدیدی در مورد فعالیت‌های این استان صورت گیرد. معاون وزیر صنت با تاکید بر اینکه شرکت شهرک‌های استان البرز 8 مصوبه برای ایجاد شهرک دارد، اما تنها 3 شهرک ایجاد کرده، گفت: این 3 شهرک نیز پر شده است هرچند اقدام بخش خصوصی برای ایجاد شهرک صنعتی قابل تقدیر است. وی با بیان اینکه تنها 60 هکتار زمین در استان البرز باقی‌مانده است، اظهار داشت: این زمین‌ها بر حسب موقعیت ممکن است کارایی چندانی نداشته باشند. سیدابریشمی با بیان اینکه متاسفانه کار اینجا پیش نمی‌رود، خاطرنشان کرد: یکی از مدیران استان نامه نوشته که هر نوع توسعه شهرک‌های صنعتی در این استان ممنوع است و این حرف بزرگ و بدی است و این نامه برای وزیر و استاندار ارسال شد که جرات بزرگی است که مدیری به خود چنین اجازه‌ای داده که ممنوعیت سرمایه‌گذاری برای استان صادر کرده است. وی با بیان اینکه لازم است در این استان شهرک‌های صنعتی توسعه یابد، گفت: آب، برق و گاز شهرک‌ها باید تامین شود که با مصوبه مجلس دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که در اعتبارات خود از سال آینده ردیف بودجه‌ای برای تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی فراهم کنند. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: ما وظیفه ساماندهی صنعت را بر عهده داریم و واحدهای صنعتی کوچکی که عامل آلودگی محیط زیست در شهرها هستند باید به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند و از آب لوله‌کشی استفاده نکرده و محیط زیست را آلوده نکنند. وی با بیان اینکه ایجاد تصفیه‌ فاضلاب در شهرک‌ها از رسالت‌های ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: هنوز به آن موفقیتی که باید دست پیدا نکردیم و در این راستا فاضلاب اشتهارد به صورت کامل بهره‌برداری شود و خروجی و ورودی آب کنترل شده باشد. سیدابریشمی با اشاره به اقداماتی که در این دولت در جهت حمایت از صنایع کوچک انجام شده، بیان کرد: قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی داشتیم که اجازه سند زدن به نام صنعت‌گر را نمی‌داد اما با درخواست دولت و حمایت نمایندگان مجلس در قانون رفع موانع تولید، این مسئله در مورد شهرک‌ها و مناطق ویژه اقتصادی رفع شد. وی با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک به عنوان سازمان‌های توسعه شناخته شده‌اند و نباید دستشان برای خدمت رسانی بسته شود، اظهار داشت: در مجموعه صنعت کشور 4 صنعت توسعه‌ای وجود دارد که این سازمان‌ها برای ارائه خدمت نیازمند دست باز در زمینه‌های مختلف هستند.
معاون وزیر صنعت در مورد واگذاری شهرک‌های صنعتی، یادآور شد: شهرک‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود به انگشتان دو دست هم نمی‌رسید اما اکنون به حدود 200 شرکت رسیده که پس از انجام زیرساخت‌ها به آن‌ها واگذار می‌شود، البته با مشکلاتی مواجه هستند که امید است با تلاش مجلس و دولت رفع شود. وی افزود: قسمتی از مالیات بر ارزش افزوده که واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند و بخشی از آن متعلق به شهرداری‌ها است در صورتی که هیچ‌گونه خدماتی به داخل شهرک‌ها ارائه نمی‌کنند و این مبلغ باید به شرکت‌های خدماتی بخش خصوصی ارائه شود.
سیدابریشمی با تاکید بر اینکه امسال به لحاظ دستورات دولت، هیچ‌گونه افزایش قیمت برای حق بهره‌برداری از زمین نداریم، گفت: برای مناطق محروم 10 درصد افزایش داده شود و اقساط از 30 ماه به 36 ماه افزایش پیدا می‌کند و این خدمتی است که برای سرمایه‌گذاری در کشور انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌ها اصلاح شده، تصریح کرد: روز حمایت از صنایع کوچک نشان‌دهنده حمایت مجموعه دولت از این صنایع است و تلاش برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و در نظر گرفت قانون رفع موانع تولید برای توسعه اقدام بسیار مهمی بود. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به معافیت‌های مالیاتی صنایع کوچک اشاره کرد و افزود: تصدی بخشی از مزایای پارک‌های علم و فناوری در جهت ارتقا دانش فنی و استفاده از معافیت‌های مالیاتی و سایر مزایا از دیگر مواردی است که در جهت حمایت از صنایع کوچک انجام شده است. وی با اشاره به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بیان کرد: سرمایه این صندوق در ابتدا 21 میلیارد تومان بود اما اکنون 32 میلیارد تومان شده و 70 میلیارد تومان نیز مقرر شده که به آن افزوده شود. سیدابریشمی از تصویب ماده 81 که کلیه دستگاه‌های اجرایی باید کلیه خدمات خود را تا درب منزل برسانند، خبر داد و گفت: در این فاصله زمانی 8 شهرک جدید اضافه شده است. وی با تاکید بر اینکه در دولت گذشته 260 شهرک بدون بررسی فنی و اقتصادی تصویب شده بود، خاطرنشان کرد: مصوبه تعدادی از این شهرک‌ها به سبب عدم بررسی فنی و اقتصادی لغو شد و مابقی در صدد پیگیری برای اجرای آن هستیم. معاون وزیر صنعت، اظهار داشت: نرخ‌های رشد نشان از آغاز رشد صنعتی کشور را دارد و در این راستا صنایع کوچک نقش مهمی دارند و می‌توانند مشکلات اقتصاد کشور را حل کنند. وی افزود: امید است این روند ادامه یابد و مشکلات موجود در تامین موارد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و تکنولوژی واحدهای صنعتی را فراهم کنیم و پس از اجرایی شدن توافق‌نامه بر مشکلات این حوزه در بخش خصوصی و صنایع کوچک، فائق آییم.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود