19 شهریور 1394
شماره خبر: 148840

صنعت استان البرز نیازمند همیاری بیشتر بانک ها است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

صنعت استان البرز نیازمند همیاری بیشتر بانک ها است


رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: مشکلات عدیده صنایع استان از جمله کمبود نقدینگی در مسیر افزایش کمی و کیفی تولید نیازمند همیاری هرچه بیشتر بانک های استان است.
رحیم بنامولایی در میزگرد تخصصی چالش ها و فرصت های بانک و سیاست های پولی درآینده اقتصادی استان که با حضور مسوولان دولتی و خصوصی برگزار شد، افزود: مشکلات اقتصادی واحد های تولیدی نیازمند همدلی و ارایه راهکارهای بانکها برای بهبود وضعیت موجود است. وی اظهار کرد: سرمایه های کشور در شهرک های صنعتی دفن شده است و برای نجات آن به یاری دولت مردان و مدیران بانک ها نیازمندیم. وی خاطرنشان کرد: ضوابط و مقررات بانکها برای ارایه تسهیلات به صنعت کشور کهنه و قدیمی شده که باید ضمن اصلاح این مقررات، برای نجات آن بکوشیم.
رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز تصریح کرد: صنعت استان البرز یک صنعت پویا و ارزشمند است که باید برای تحول در این صنعت در شرایط پسا تحریم گام برداریم تا بتوانیم صادرات محوری در اولویت اول قرار دهیم. وی اضافه کرد: صنعت کشور می تواند اقتصاد جامعه را از وضعیت کنونی نجات دهد مشروط به اینکه با همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی برای نجات آن بکوشیم.
بنا مولایی تاکید کرد: توجه خاص به صنعت ، کسب و کار را رونق می بخشد و ناهنجاری های ناشی از بیکاری محو خواهد شد.
خرید دین/تامین مالی واحدهای تولیدی
رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به ضرورت روی آوردن به روش های جدید برای تامین مالی واحدهای تولیدی ،خرید دین را یکی از این راه ها ذکر کرد و افزود: دردستور کار قرار دادن خرید دین در دو بخش خرید دین واحدهای تولیدی و خرید دین تسهیلات پرداختی بانک ها به واحدهای تولیدی کمک شایانی خواهد کرد.وی ادامه داد: این روش راهکاری مناسب برای تامین مالی و نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور محسوب می شود که در شرایط فعلی می تواند به کمک واحدهای تولیدی بیاید.
بانک تجارت برای همکاری با صنعت اعلام آمادگی کرد
همچنین در این نشست مدیر کل شعب بانک تجارت استان البرز با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی را از خود جدا نمی دانیم اظهار کرد: درشرایط فعلی در استان بیش از 50 % از تسهیلات پرداختی ما مرتبط با صنعت بوده ما با تمام توان خود با صنایع استان همکاری خواهیم داشت. رحیم تفضلی با تاکید بر اینکه حدود اختیارات ما در استان البرز مطابق حدود اختیارات مناطق درجه یک کشور است گفت: اگر واحدهای تولیدی منابع مالی خود را از بانکهای تهران به استان ارایه دهند بانکها استان قوانین و اختیاراتکامل برای تسهیلات تا سقفی که در پایتخت دریافت می کردند دارند. وی با اشاره به تمهیدات بانک تجارت در ایجاد واحد ارزی مستقل در دوران پسا تحریم افزود: این بانک در حال حاضر با 4 کشور ارتباط سیستم سوئیفت داشته که این سیستم، شبکه بین المللی ارتباط مالی بین بانکی بوده که شناخته شده ترین ابزار برای 'انجام تبادلات و انتقال پیام های بین بانکی' است . وی ادامه داد: به دلیل امنیت و اطمینان پذیری سیستم سوئیفت بسیاری از بانک ها ی جهان مبادلات اسناد بانکی خود را از این طریق انجام می دهند.
صدور ال سی داخلی تاثیر آن بر فعالیت واحدهای تولیدی
مدیر کل بانک تجارت استان البرز همچنین با اشاره به اینکه lc داخلی باید جدی گرفته شود گفت: صدور ال سی داخلی قطعا بر فعالیت تولیدکنندگان اثر می گذارد. سرپرست شعب منطقه 8 استانهای بانک اقتصاد نوین با اشاره به اینکه در حال حاضر شعبه این بانک تنها دریک فقره 250 میلیارد تومان به صنعت این استان وام داده است بیان کرد:این بانک به صاحبان واحدهای تولیدی با چک و سفته بدون هیچ محدودیتی تسهیلات پرداخت می کند. همایون بهزاد افشار ادامه داد: در مقابل چک هایی که حاصل از فروش شماست ما می توانیم تسهیلات پرداخت کنیم .وی اضافه کرد: با کاهش تورم پیش رو سودی که به مشتری داده می شود کمتر و در نتیجه سودی که از صنایع گرفته خواهد شد نیز کاهش پیدا می کند. فرزاد بهادری معاون بانک صنعت و معدن استان البرز اظهار کرد: این بانک دفتر چه های قرارداد شرکت شهرک ها و واحدهای تولیدی را به عنوان وثیقه برای ارایه تسهیلات می پذیرد . وی تصریح کرد: خرید دین در بانک صنعت و معدن هنوز اجرایی نشده و ما بیشتر بر روی بحث معاملات اسناد ریالی متمرکز هستیم. وی با اشاره به بحث بی عدالتی در اعطای تسهیلات گفت:بانکها بر اساس صورت مالی شرکت ها که به اداره دارایی ارایه می شود تسهلات پرداخت می کنند بانک ها، بر اساس قانون شعب خود صورت های مالی این شرکت ها را به اداره دارایی فرستاده و آنها با توجه به فروش پایینی که از خود نشان دادند و بانکها موظف اند بر اساس آن لیست مالی تسهیلات را تعیین کنند. وی ادامه داد: بنا براین اگر میزان فروش و درآمد شرکتی در لیستی که به دارای ارای می دهد بیشتر باشد قطعا میزان تسهیلات بانکی انها افزیش خواهد یافت. وی گفت: در رابطه با امهال و استمهال تسهیلات، اکثر شرکت ها به صورت مکرراز این قانون استفاده نموده و سودی به بانک پرداخت نکردند.
اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده
بهادری با اشاره به اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده که بخشی از آن در استان البرز در حال انجام است گفت: درحال حاضر با اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده با ارایه کارمز به بانکها و ارایه سود به واگذار کننده اعتبار می تواند کمک بزرگی به بخش تولید و صنعت باشد. بهادی تصریح کرد: بانک بر اساس وثایق تسهیلات نمی دهد بلکه بر اساس میزان فروش، صورت های مالی تسهیلات پرداخت می کند.
استقبال بانکها از همکاری با صنعت
معاون کمیسیون هماهنگی بانک های استان البرز تصریح کرد: بانکها با ارایه پرداخت منابعشان در قالب سرمایه در گردش به بخش صنعت استقبال می کنند. محمداقدامی با اشاره به موسسات غیرمجاز خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از منابع بانک ها به سمت موسسات غیر مجازی که نظارت کاملی در آن صورت نگرفته رفته که سامان دادن به این وضعیت کمک شایانی به هدایت منابع مالی به بخش تولید خواهد کرد. وی ادامه داد: اگر یک مجموعه تولیدی شفافیت در ارایه اطلاعات داشته باشد در رتبه بندی برای ارایه تسهیلات به ان اثر خواهد داشت. حسین کوثر پسندیده سپرست بانک ایران زمین نیز با اشاره به این نکته که تسهیلات بانک ایران زمین یکسان با نرخ های متعارف بانک مرکزی است افزد: تسهیلات بانک ایران زمین یکسان با نرخ های متعارف بانک مرکزی است. وی یکی از مشکلاتی که بانک ها با آن مواجه هستند را کمبود نقدینگی دانست و اظهار کرد: 90 در صد از تسهیلات پرداخت شده برگشت ندارد. وی ادامه داد: بانک های دولتی منابع دولتی بیشتری دارند بانک های خصوصی از این نظر در تنگنا هستند زیرا تنها منابع شان سپرده های مشتریان است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود