8 بهمن 1394
شماره خبر: 157517

سند تک‌برگی برای ۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور صادر شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

سند تک‌برگی برای ۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور صادر شد


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون برای ۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور سند تک برگی" کاداستر" اخذ شده است، گفت: امسال بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است.
مسعود منصور در حاشیه پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان‌ جنگل‌ها در نشست خبری با خبرنگاران استان البرز که امروز در محل مرکز آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران منابع طبیعی و آبخیزداری جوانشیر برگزار شد، اظهار داشت: پیشگیری یکی از مهم‌ترین اصولی است که می‌توان در راستای جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی به کار گرفت. وی با بیان اینکه طرح "یک بزرگتر از چهار" در تمامی مناطق منابع طبیعی کشور اجرایی می‌شود، افزود: این طرح در بخش‌هایی نظیر اخذ سند تک برگی (کاداستر)، تعیین تکلیف پرونده‌های اراضی اختلافی، کمربند حفاظتی، اجرای طرح حفاظت مشارکتی، مدیریت آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی و تامین اعتبارات برای اقدامات حفاظتی انجام می‌شود. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: تا کنون برای 10 میلیون هکتار از اراضی ملی کشور سند تک برگی" کاداستر" اخذ شده و امسال غریب به 20 هزار پرونده در خصوص تعیین و تکلیف اراضی مورد بررسی قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه ایجاد کمربندی حفاظتی یکی دیگر از محورهای طرح یک بزرگتر از چهار است که تا کنون در این راستا اقدامات خوبی در سطح کشور صورت گرفته است، گفت: جدا کردن اراضی ملی و مستثنیات توسط این کمربند حفاظتی صورت می‌گیرد که این مهم بسته به شرایط اقلیمی هر منطقه ممکن است با پوشش گیاهی تحت عنوان " کمربند سبز" انجام گیرد. منصور با تاکید بر اینکه در سال جاری بیش از هزار و 500 کیلومتر کمربند حفاظتی در نقاط مختلف از جمله بخش‌های حساس و بحرانی کشور ایجاد شده است، بیان کرد: متاسفانه برخی از روستاهای کشور برای تامین گرمایش خود به درختان متوسل می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در این راستا نیز اقدامات خوبی صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: وسایل تامین انرژی پاک برای این دسته از افراد نیز فراهم می‌شود تا منابع طبیعی و اراضی جنگلی کشور مورد آسیب و تخریب واقع نشود. وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت مردمی در راستای حفظ منابع طبیعی کشور، اظهار داشت: اگر مردم در برنامه‌های منابع طبیعی مشارکت نداشته باشند به طور قطع موفقیتی در این بخش به دست نمی‌آید. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در تاریخ 27 دی ماه سال 41 قانون ملی شدن جنگل‌های کشور مورد تصویب قرار گرفت.
وی افزود: از تاریخ مصوب شدن این تصویب نامه قانونی، عرضه و اعیانی همه جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است حتی اگر قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند. منصور با بیان اینکه اگر قانون‌گذار اشتباهی در این بخش مرتکب شده باشد حق اعتراض برای مردم وجود دارد، اظهار داشت: محلی در شهرستان بهبهان واقع در استان خوزستان به نام " نرگس‌زار" وجود دارد که به نوعی تنها رویشگاه گل نرگس با این وسعت در کشور است. وی با اشاره به اینکه این عرصه در سال 67 بعد از طی تشریفاتی قانونی به عنوان اراضی ملی تحت سند اراضی ملی به مالکیت سازمان در می‌آید، گفت: افرادی به عنوان مالک نسبت به طرح دعوا در این باره اقدام اما این امر در کمیسیون ماده واحده مورد پذیرش قرار نگرفت. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در دادگاه تجدید نظر که در سال جاری برگزار شد نظر بر ابطال رای کمیسیون صادر شد، افزود: این عرصه در حال حاضر 18.5 هکتار وسعت دارد که روزانه هزار بازدیدکننده از این عرصه زیبا دیدن می‌کنند. وی با بیان اینکه از این عرصه سالانه بالغ بر 4 الی 5 میلیون اصله گل نرگس تولید و به سراسر کشور همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس توزیع می‌شود، گفت: بیش از 40 تا 50 میلیون پیاز گل در این اراضی وجود دارد که امتیاز خوبی برای کشور از نظر اقتصادی به شمار می‌آید. منصور با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته سازمان جنگل‌ها در راستای حفظ این اراضی در بهبهان، اظهار داشت: اگر مالکیت این عرصه از سازمان جنگل‌ها اخذ شود به طور قطع این سرمایه عظیم از بین می‌رود. وی با تاکید بر اینکه نباید ثروت ملی به ثروت شخصی تبدیل شود، خاطرنشان کرد:به سبب رای مراجع قضایی مالکیت دولت بر این عرصه اخذ می‌شود اما درخواست شده این پرونده مورد بررسی مجدد قرار گیرد.





منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود