16 فروردین 1395
شماره خبر: 160623

البرز یکی از ایمن‌ترین استان‌های کشور بلحاظ بیماری «تب برفکی» است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

البرز یکی از ایمن‌ترین استان‌های کشور بلحاظ بیماری «تب برفکی» است


مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه تب برفکی کمترین خسارت را به دام های این استان داشته است گفت: البرز یکی از ایمن ترین استان های کشور از حیث بیماری های دام به خصوص تب برفکی است.
علی اصغر شریفی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به ویژگی های خاص خود برای مقابله با آن باید تلاش و اقدامات خاصی صورت گیرد. وی افزود: خوشبختانه در سال ۹۴ استان البرز کمترین تهدید و آسیب را از ناحیه این بیماری داشت و برای سال ۹۵ نیز شاهد این بیماری دامی در استان نخواهیم بود. شریفی با بیان اینکه استان البرز از حیث داشتن دامداری های صنعتی بزرگ یکی از مراکز مهم کشور محسوب می شود، گفت: فعالان این بخش در کنار دامپزشکی استان با حساسیت موضوع سلامت دام و عرضه فرآورده های پروتئینی را پیگیر هستند و با رسیدگی به موقع و کنترل و پایش مستمر سالم ترین فرآورده را به مردم عرضه می کنند. مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به موضوع مهم آموزش اشاره کرد و گفت: به مدد آموزش های لازم و برگزاری دوره های اطلاع رسانی به خوبی موضوع تب برفکی و تبعات آن در استان البرز کنترل شد و ما در این بخش یکی از موفق ترین استان های کشور لقب گرفتیم.
صنعت دامپروری اشتغالزا است
وی صنعت دامپروری را اشتغالزا و مهم دانست و گفت: خوشبختانه مسئولان استانی به جایگاه مهم این حوزه پی برده اند و در سال ۹۴ به مدد یک تعامل خوب و سازنده ما بسیاری از اهداف و برنامه های خود را اجرایی کردیم. شریفی به ارائه آماری از فعالیت های این سازمان در سال ۹۴ پرداخت و گفت: میزان بازدید از مراکز پرورش دام ها و طیور موجود در سطح مراکز استان البرز بسیار بالا بوده است به نحوی که به طور متوسط در طول سال بین ۶ تا ۷ بار دام ها مورد بازدید و واکسیناسیون قرار گرفته اند.وی به بخش نظارت ها اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز بازرسان ما با جدیت و به شکل مستمر کنترل های لازم را داشته اند و در صورت مشاهده تخلف آن را به مراجع قضایی ارجاع داده اند و یا اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از تخلف صورت داده اند.
معدوم سازی ۱۳۵ تن فرآورده های دام خامی
شریفی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع نزدیک به ۴۷ هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، کشتارگاه های دام و طیور و کارخانجات بسته بندی انجام شده است که ماحصل آن ضبط ۲۸۲ تن و معدوم سازی ۱۳۵ تن فرآورده خام بوده است و با ارجاع ۲۵۱ پرونده به مراجع قضایی در نهایت ۱۲۴ واحد پلمب شده اند. وی به نظارت ها در بخش عرضه فرآورده های پروتئینی اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در سطح استان اقدام به عرضه می کنند که در سال ۹۴ از طریق تیم های بازرسی به شکل متناوب فعالیت ها رصد شده است و در صورت مشاهده تخلف اقدامات قانونی لازم با همکاری اداره تعزیرات حکومتی صورت گرفته است. مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه در سال گذشته ۵ هزار نمونه گیری از واحدهای مرغداری استان انجام شده است گفت: این نمونه گیری ها در قالب یکهزار و ۵۶۶ بازدید انجام شده است ضمن آنکه این بازدید ها در بخش آبزیان ۲۶۵ مورد و ۶۰۱ نمونه گیری بوده است.
معرفی ۴۰ واحد متخلف به مراجع قضایی
شریفی به عملکرد این سازمان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۵ اکیپ بازرسی در سطح استان فعال بود و طی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ بازدید نزدیک به ۲ و نیم تن فرآورده دامی معدوم شد و ۴۰ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند. وی در بخش پایانی صحبت های خود با رد استفاده از هورمون در مرغداری ها گفت: برخلاف تصور مردم هورمون در مرغداری ها استفاده نمی شود و با توجه به هزینه بر بودن آن مورد توجه مرغداری ها نیست بنابراین در این خصوص این اطمینان را به مصرف کننده می دهیم که فرآورده های گوشتی منعی برای مصرف ندارند و با نظارت کافی وبا کیفیت مناسب عرضه می شوند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود