11 خرداد 1395
شماره خبر: 164027

پیش بینی برداشت 54 هزار تن گندم در استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

پیش بینی برداشت 54 هزار تن گندم در استان البرز


مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرز پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری 54 هزار تن محصول استراتژیک گندم از مزارع این استان برداشت شود.
علی حیدری افزود: در سال زراعی جاری 10 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیرپوشش کشت گندم قرار گرفته که پیش بینی می شود در هر هکتار 5.3 تن محصول برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه محصول مازاد کشاورزان توسط شرکت بازرگانی و غله استان خریداری می شود، اظهار داشت: امسال دولت مجوز خرید 38 هزار و 500 تن از این محصول را به شرکت بازرگانی و غله استان را داده در حالیکه سال گذشته 40 هزار و 200 تن گندم از کشاورزان خریداری شد. وی قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری را با احتساب 2 درصد افت غیرمفید و چهاردرصد افت مفید را هرکیلوگرم 12 هزار و 700 ریال عنوان کرد و گفت: این محصول توسط چهار مرکز خرید در استان شامل مرکز خرید آردداران در نظرآباد، کارخانه آرد سفیداکبری در ساوجبلاغ، مرکز خرید اشتهارد و مرکز خرید شهید علمی در کرج خریداری می شود.حیدری به وضعیت مبارزه با آفات و بیماری های گندم اشاره کرد و بیان داشت: سن گندم اکنون در مرحله پوره است و مبارزه در حال انجام است که پیش از این مبارزه با علف های هرز نیز به خوبی انجام شد. وی ادامه داد: در سال زراعی جاری خسارات چندانی از طریق آفات به محصول گندم استان وارد نشده است. وی با بیان اینکه برداشت گندم از اواخر خرداد ماه آغاز و حدود یک ماه ادامه دارد، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته 58 هزار تن گندم از مزارع استان البرز برداشت شد.
برداشت محصول جو از مزارع اشتهارد آغاز شد
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه با اشاره به آغاز برداشت محصول جو گفت: این محصول در سال جاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت تضمینی هز کیلیو گرم 10 هزار و 28 ریال خریداری می شود. وی افزود: پس از خرید این محصول توسط این مرکز و عرضه آن در بورس، مابه التفاوت آن توسط دولت به کشاورزان پرداخت می شود. حیدری تصریح کرد: در سال زراعی جاری هشت هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش جو آبی قرار گرفته و متوسط راندمان عملکرد در هر هکتار از این اراضی 4.5 تا 4.6 تن است.
*سطح زیر کشت کلزا در استان افزایش یافت
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان البرز یکی از استراتژی ها و سیاست های دولت در سال زراعی جاری را افزایش سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا دانست و گفت: در سال زراعی جاری مقداری از اراضی زراعی استان که قبل از این زیر پوشش کشت گندم بود به کشت کلزا اختصاص یافت. وی افزود: در سال زراعی 94-93 محصول کلزا در 114 هکتار از اراضی کشت شد که در سال زراعی جاری به 271 هکتار افزایش یافت. وی پیش بینی کرد که برداشت خوبی از این مزارع به دلیل کشت به موقع و بارش های مناسب داشته باشیم، علاوه بر اینکه یکی از سیاست های دولت در سال جاری از استفاده از بذرهای هیبریدی است که برداشت خوبی از آن می شود. حیدری با بیان اینکه پیش بینی افزایش تولید بین 250 تا 300کیلو گرم در هر هکتار، گفت: سال زراعی گذشته 2.1 تن در هکتار برداشت شد در حالیکه امسال پیش بینی می شود 2.4 تن در هکتار برداشت شود. وی قیمت تضمینی خرید محصول کلزا در سال جاری را هر کیلوگرم25 هزارو 300 ریال توسط شرکت بازرگانی غله عنوان کرد.
در استان البرز 75 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که حدود 27 هزار هکتار آن به اراضی زراعی تعلق دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود