12 دی 1395
شماره خبر: 172297

اجرای حکم قلع و قمع در بیش از 490 مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

اجرای حکم قلع و قمع در بیش از 490 مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در البرز


مسئول گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان البرز گفت که احکام قلع و قمع و رفع تصرف در 492 مورد تغییر کاربری غیرمجاز دراراضی کشاورزی این استان طی سال جاری اجرا شده است.
سرهنگ سید ناظم علی نقی افزود: از این تعداد تغییر کاربری غیرمجاز، بیشترین بخش مربوط به دیوارکشی با 473 مورد و پس از آن محوطه سازی با 172 مورد و ساخت بنا با 105 مورد و ساخت استخر با 82 مورد در رده های بعدی قراردارند. وی گفت: در قانون اجرای تبصره 2 ماده 10 حفظ کاربری اراضی به ماموران اجازه داده می شود پس از شناسایی، گزارش مصور را با مدارک به مرجع قانونی برسانند و دستور قلع و قمع را دریافت کنند. وی اظهار داشت: براساس قانون مامورین اکیپ های گشت حفاظت اراضی به محض مشاهده ساخت و ساز غیرمجاز می توانند عملیات را متوقف کنند که در این مدت 635 مورد توقف عملیات صورت گرفته است. علی نقی ادامه داد: همچنین در این مدت 332 مورد تغییر کاربری اراضی زراعی، 2682 مورد تغییر کاربری اراضی باغی و 201 مورد تغییر کاربری اراضی بایر شناسایی شده است. وی گفت: در اجرای این احکام 492 مورد زمین به میزان 340 هکتار به حالت اولیه بازگشته و آزادسازی شده اند. مسئول گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان البرز با بیان اینکه اگر هرسال شناسایی و قلع و قمع ها در حوزه اراضی کشاورزی کمتر صورت گیرد نشانه ی خوبی است که تغییر کاربری کمتری را نشان می دهد. وی اضافه کرد: درسال 94 در کل 577 هکتار آزادسازی اراضی کشاورزی تغییرکاربری صورت گرفته انجام شده بود.
وی که مدیر سامانه 131 در استان نیز هست، افزود: این سامانه از مرداد ماه سال گذشته راه اندازی شد که تا پایان سال 94 یک هزار و 119 مورد تماس و پیام مردمی و در مدت 9 ماهه سال جاری 2093 مورد تماس مردمی توسط این سامانه دریافت شده است. علی نقی بیان داشت: از زمان راه اندازی این سامانه و همچنین راه اندازی گشت های حفظ کاربری در استان، عقب نشینی متخلفین بیشتر شده زیرا یکی از عوامل تغییر کاربری ها بنگاه داران هستند و مردم با مراجعه به این افراد برای خرید ویلا و زمین، ابتدا با این سامانه برای اطلاع از مجاز بودن یا نبودن محل مربوطه تماس می گیرند. استان البرز دارای 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان حدود 25 هزار هکتار اراضی باغی و مابقی اراضی زراعی است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود