8 خرداد 1391
شماره خبر: 7463

درخت کهنسال آسفاران در آثار ملی ثبت نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

درخت کهنسال آسفاران در آثار ملی ثبت نشده است

با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی میراث فرهنگی و دفتر حفاظت از محیط زیست استان البرز و همچنین شهرستان طالقان، تا کنون کهنسال‌ترین درخت در منطقه آسفاران طالقان در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.
استان البرز سرشار از جاذبه‌های گردشگری و آثار باستانی است که برای جذب گردشگر داخلی و خارجی از این توانمندی استفاده مطلوبی صورت نگرفته است. به عنوان نمونه در استان البرز مناطق زیبای گردشگری بسیاری وجود دارد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مطلوب، حتی مردم ساکن استان نیز از وجود آنها در نزدیکی محل سکونت خود بی‌اطلاع هستند. همچنین یکی از نیازهای اصلی آثار ارزشمند ملی و باستانی استان، اجرای برنامه‌های حفاظتی برای حفظ، نگهداری و انتقال آنها به نسل‌های بعد است. یکی از دلایل عدم توجه کافی به این حوزه،‌ قرار گرفتن کرج و شهرستان‌های استان البرز در نزدیکی تهران و در نهایت تحت‌الشعاع قرار گرفتن آنها است. به هر حال پس از تشکیل استان البرز انتظار می‌رود که مسئولان استانی توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته و کمبودهای ناشی از سال‌های گذشته را با تلاش بیشتر بر طرف کنند. یکی از آثار ارزشمندی که نیازمند این توجه بوده، کهنسال‌ترین درخت در منطقه آسفاران از توابع شهرستان طالقان است. با وجود تلاش‌های انجام شده، هنوز این درخت با وجود ویژگی‌های خاصی که دارد، در فهرست آثار ملی کشور قرار نگرفته است. این درخت که از گونه گیاهی چنار بوده، بیش از 500 سال قدمت داشته و به طور قطع از جمله آثار طبیعی ارزشمند استان البرز به شمار می‌آید که نیازمند حفاظت بسیار زیادی است.
* تداوم تلاش‌ها برای حفاظت از کهنسال‌ترین درخت طالقان
در همین رابطه از مسئول دفتر نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان درباره تلاش‌های انجام شده برای حفاظت بیشتر از کهنسال‌ترین درخت این شهرستان سئوال شد. حشمت‌الله کشیری در پاسخ گفت: این درخت از جمله مهم‌ترین آثار طبیعی منطقه بوده و تلاش‌های بسیاری برای حفاظت و نگهداری از آن انجام شده است. وی تصریح کرد: هزینه‌ نگهداری از این درخت کهنسال نیز تامین شده و در حال حاضر تحت حفاظت ویژه قرار دارد، اما برای ما مهم این است که در فهرست آثار طبیعی و ملی کشور نیز نام آن ثبت شود. کشیری گفت: علت این است که با ثبت این اثر در فهرست فوق‌، از نظر قانونی نیز شرایط حفاظت و نگهداری مناسب از کهنسال‌ترین درخت آسفاران در طالقان فراهم می‌شود. این مسئول در پایان اظهار امیدواری کرد که این مهم با همکاری مسئولان ارشد استان البرز و تعامل نهادهای مسئول، هر چه سریع‌تر انجام شود. لازم به توضیح است، روستای آسفاران در جنوب طالقان واقع و آخرین روستای شهرستان طالقان به شمار می‌آید که که پل ارتباطی بین طالقان و الموت بوده و یکی از بکرترین و صعب‌العبورترین روستاهای منطقه است. در روستای آسفاران درخت چنار تنومندی با عمر بیش از 500 سال وجود دارد که در ضلع غربی امامزاده و قبرستان روستا واقع و دارای قطر 8 متری است.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود