22 دی 1392
شماره خبر: 113656

مردم منابع طبیعی را محدود به روز درختکاری می‌دانند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مردم منابع طبیعی را محدود به روز درختکاری می‌دانند


نشست هماهنگی برنامه های هفته منابع طبیعی در البرز با اشاره به تعداد آیات قرانی مربوط به طبیعت، توجیه نبودن مسئولان استان درباره ضرورت ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و ناشناخته بودن منابع طبیعی نزد بیشتر مردم برگزار و بر ضرورت مشارکت رسانه ها و دستگاه های استانی برای نهادینه شدن این فرهنگ تاکید شد.
نشست هماهنگی برنامه های هفته منابع طبیعی با حضور حجت الاسلام ابوطالب ندرلی نماینده ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، حسین میررجبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای این ستاد شامگاه شنبه در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در کرج برگزار شد. در این نشست ابتدا حجت الاسلام ابوطالب ندرلی طی سخنانی با اشاره به جایگاه دین در طبیعت گفت: متون دینی به تمام شئون زندگی شخصی و اجتماعی توجه کرده اما متاسفانه ما تنها به چند مورد آن بیشتر توجه نکرده ایم. وی با بیان اینکه در قرآن حدود هزار آیه درباره طبیعت، آب، خاک و درخت آمده است، یادآور شد: این در حالی است که مجموع آیات فقهی که در قرآن به آن اشاره شده تنها 600 آیه است و در 450 آیه نیز به اهمیت درخت اشاره شده است.همین امر نشان دهنده نگاه قرآن و دین به طبیعت است و تاکید می کند که طبیعت سرمایه ای گرانبها برای شما است. حجت الاسلام ندرلی با انتقاد از کم توجهی نسبت به ترویج فرهنگ منابع طبیعی گفت: تریبون های نماز جمعه و مدارس از مکان های مناسب برای ترویج این فرهنگ است اما متاسفانه ما از این ظرفیت غفلت کرده و فقط به هفته منابع طبیعی محدود شده ایم.
وی تاکید کرد: از مهمترین دغدغه های تک تک مسئولان باید گسترش فرهنگ منابع طبیعی باشد.
ندرلو: جالی خالی منابع طبیعی در شورای فرهنگ عمومی استان
وی با بیان اینکه امسال رویکرد به هفته منابع طبیعی کمی متفاوت است، گفت: اهمیت این موضوع در قالب برگزاری مسابقات مقاله نویسی با موضوعات مرتبط، از طریق پیامک، نقاشی از طبیعت و تبلیغات محیطی و سخنرانی در نماز جمعه مورد توجه قرار گیرد. نماینده ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگسازی در حوزه توجه به منابع طبیعی امری فرهنگی است، یادآور شد: متاسفانه براساس قانون، منابع طبیعی عضو شورای فرهنگ عمومی استان محسوب نمی شود در حال یکه این مسئله از خلاء های موجود در این بخش است.
وی ورود اداراتی که در حیطه فرهنگی فعالیت می کنند به بحث گسترش فرهنگ منابع طبیعی و مساعدت این سازمانها در برگزاری هفته منابع طبیعی را ضروری خواند.
میررجبی: نگرانی از مردمی که منابع طبیعی را محدود به روز درختکاری می دانند
در ادامه نشست مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی مبنی بر "منابع طبیعی با مردم برای مردم" یادآور شد: روزهای هفته منابع طبیعی به ترتیب به نام منابع طبیعی، جشن درختکاری؛ منابع طبیعی، سنت و سیره معومین (ع)؛ منابع طبیعی، بسیج سازندگی، طبیعت گردی و همیاران طبیعت؛ منابع طبیعی، جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد؛ منابع طبیعی، آموزش و پژوهش؛ منابع طبیعی رسانه و ارتقای زندگی و منابع طبیعی،قانون و حفاظت پایدار نامگذاری شده است. حسین میررجبی ادامه داد: امسال چهارمین سال برگزاری هفته منابع طبیعی در استان البرز است که سعی می کنیم با استفاده از تجربیات سال های گذشته آن را پرشورتر و متفاوت تر اجرا کنیم. وی افزود: تمام فعالیتهای این هفته در قالب ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی انجام خواهد شد زیرا انجام برنامه های این هفته از توان یک یا دو دستگاه خارج است. میررجبی همچنین ضمن قدردانی از ارگانهایی که طی سالهای گذشته همکاری مناسبی در برگزاری و اجرای برنامه های هفته منابع طبیعی داشتند، گفت: در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم این برنامه های تدوام و رونق داشته باشد. وی در ادامه با اشاره به ناشناخته بودن منایع طبیعی در فرهنگ عمومی جامعه تصریح کرد: هنوز بسیاری از افراد نمی دانند منابع طبیعی چیست و شناخت درستی از آن ندارند. این موضوع برای کشوری که 82 درصد از عرصه های آن مربوط به منابع طبیعی است، جای نگرانی دارد که مردم آن منابع طبیعی را فقط محدود به روز درختکاری می دانند.
تدوین استراتژی ای که با تغییرات مدیریتی متوقف نشود
وی یادآور شد: در این شرایط وظیفه ما در گسترش و اشاعه فرهنگ منابع طبیعی سنگین تر است و تمام دستگاه ها برای نهادینه شدن این فرهنگ باید مشارکت کنند زیرا این موضوع کار یکی دوسال نیست و لازم است اقداماتی اساسی در این زمینه انجام شود. میررجبی گفت: انتظار داریم مسئولان به تکالیف و وظایفشان در قبال عرصه های طبیعی کشورعمل کرده و بیشتر در کنار منابع طبیعی باشند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تبیین استراتژی مبنی بر نهادینه شدن فرهنگ پاسداری از منابع طبیعی در البرز را از اهداف خود برشمرد و تاکید کرد: آن نوع استراژی که با جابجایی های مدیریتی متوقف نشود و این روند توسط مدیران جدید نیز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود