9 تیر 1393
شماره خبر: 124993

فاز نخست طرح ترسیب کربن در البرز اجرا شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فاز نخست طرح ترسیب کربن در البرز اجرا شد


طرح ترسیب کربن یا همان تثبیت کربن که به عنوان پروژه ای بین المللی برای مقابله با گسترش بیابانزایی و تبعات مخرب تغییر اقلیم با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، استانداری البرز و برنامه توسعه سازمان ملل متحد در شهرستان اشتهارد این استان در حال اجراست با دیوار کمبود اعتبار مواجه شده و ادامه طرح نیازمند مساعدت و تخصیص مابقی اعتبارات تخصیصی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز درباره روند اجرای پروژه ترسیب کربن در استان البرز با بیان اینکه اجرای این طرح از اواخر سال 92 در استان کلید خورد، گفت: اسفند سال گذشته با تخصیص اعتبار 12 میلیونی استانداری کار مطالعه این طرح توسط گروه مشاوران در هشت روستای هدف آغاز شد. البته سند این طرح در البرز در مساحتی 38 هزار هکتاری در اردیبهشت 92 بین سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداری كشور، استانداری البرز و برنامه توسعه سازمان ملل متحد(UNDP) به امضا درآمد. حسین میررجبی با اشاره به اینکه پروژه ترسیب کربن از برنامه های سازمان ملل برای مقابله با توسعه بیابانزایی است، گفت: یکی از عوامل عمده تخریب کره زمین و تغییرات اقلیم انتشار گاز دی اکسید کربن است که در حال حاضر سهم این گاز مخرب در جو سه صدم درصد بوده و اگر این میزان به چهار یا پنج درصد برسد کُشنده است از همین رو تثبیت این گاز خطرناک اقدامی ضروری است. وی با بیان اینکه به علت مصرف حاملهای انرژی فسیلی ایران از نظر توليد و انتشار دی اكسيد كربن مقام سيزدهم دنیا را دارد، تصریح کرد: استان البرز سهم قابل توجهی در انتشار كربن دارد كه علت اصلی آن تمركز فعاليتهای صنعتی در اين منطقه است. بر همین اساس و برای كنترل شرايط بيابانی در استان اجرای پروژه بين المللی ترسيب كربن در استان پيشنهاد شد تا بتوان به نحو موثری كربن موجود در اتمسفر را در اندامهای هوايی و زيرزمينی گياه و همچنين در خاك ذخيره و در عين حال پيشروی بيابانزايی و تخريب مراتع در استان را كنترل کرد.
سهم البرز در انتشار گاز دی اکسید کربن قابل توجه است
وی ادامه داد: باتوجه به استقرار شهرک صنعتی بزرگ در اشتهارد و بیابانی بودن منطقه تصمیم براین شد که این طرح ابتدا در این شهرستان اجرا شود. با اعتباری هم که استانداری به طرح اختصاص داد کار مطالعاتی در بخشهای اجتماعی و اقتصادی در هشت روستای هدف شهرستان اشتهارد آغاز شده است و روند خوبی دارد ولی مطالعه کل منطقه شامل مطالعه مباحث زمین شناسی، پوشش گیاهی، اکولوژیکی و ... نیازمند اعتبار بیشتری است. به گفته میررجبی در مرحله مطالعات اجتماعی و اقتصادی شناسایی منابع و توانایی های روستا و بررسی مشکلات روستائیان بر مبنای نظرات ساکنان روستا صورت می گیرد و برنامه ریزی های طرح با مشارکت آنها انجام می شود.
تخصیص 12 میلیون از 100 میلیون اعتبار اولیه تا کنون
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعتبار اولیه تخصیص یافته از طرف استانداری را مبلغ 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص باقی اعتبار بتوانیم این طرح بااهمیت را که در حفظ منابع طبیعی و سلامت ساکنان استان تاثیر قابل توجهی دارد را با سرعت بیشتری ادامه دهیم. وی راه اندازی صندوق های توسعه و تسهیلات، ایجاد مشاغل خانگی روستایی و راه اندازی کسب و کار و رفع فقر و بازگشت حیات به روستاها را از تاثیرات مثبت طرح ترسیب کربن برشمرد که نمونه آن در خراسان جنوبی قابل مشاهده است و حیات را به روستاهای خالی از سکنه بازگرداند.
شهرستان نظرآباد؛ ایستگاه بعدی
میررجبی افزود: افزايش بهره وری از زمينهای مناطق خشك و کنترل بيابان، تلطیف هوای استان و کاهش آلودگی از طریق تثبیت شنهای روان از دیگر اثرات این پروژه است.
این مسئول نسبت به اجرای طرح ترسیب یا تثبیت کربن در شهرستان نظرآباد نیز اعلام آمادگی کرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود