10 تیر 1393
شماره خبر: 125050

کرجی‌ها دوبرابر استانداردهای جهانی آب مصرف می‌کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

کرجی‌ها دوبرابر استانداردهای جهانی آب مصرف می‌کنند


مدیرعامل آب منطقه‌ای استان البرز گفت: مصرف آب در کلانشهر کرج دو برابر استانداردهای جهانی است که این عدم مدیریت در مصرف منابع آبی‌، بحران کم آبی را در کلانشهر کرج بیشتر می‌کند.
بهزاد پارسا اظهارکرد: میانگین جهانی سرانه مصرف آب در روز برای هر فرد 150 لیتر بوده که این رقم در ایران 200 و در استان البرز بیش از 300 لیتر است. وی افزود: این در حالی است که منابع آبی استان البرز محدود است و میزان قابل توجهی از این منابع نیز به استان تهران اختصاص می یابد. این مقام مسئول با تاکید بر این‌که امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز که سال کم بارانی بود، وضعیت بدتر است گفت: در واقع رکورد کم‌آبی در البرز زده شده است و استان در بحرانی‌ترین وضعیت آبی ۴۶ سال اخیر قرار دارد. پارسا حجم کنونی آب موجود در مخزن سد طالقان را 35 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم آب موجود در مخزن این سد در مقایسه با سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است و این در حالی است که از این میزان آب نیز تنها 27 میلیون متر مکعب قابلیت برداشت دارد. مدیرکل آبفای استان البرز در ادامه به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت و بالارفتن بهداشت عمومی موجب افزایش مصرف آب در البرز شده است لذا از مردم انتظار داریم که با صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب از این نعمت خدادادی به نحو مطلوب تری استفاده نمایند. وی نقش رسانه‌ها و خانواده‌ها را در فرهنگ سازی الگوی صحیح مصرف آب به کودکان از همان دوران دبستان بسیار مهم عنوان کرد و ابراز داشت: اگر مصرف مدیریت نشود با توجه به محدودیت منابع، بحران کمبود آب در آینده نه چندان دور گریبانگیر همه خواهد شد. این مقام مسئول تصریح کرد: آب کالایی بدون جایگزین است که حجم مشخصی از آن در اختیار بشر قرار می گیرد لذا اگر بتوانیم نقطه مصرف را کاهش دهیم با همین حجم آبی که داریم می‌توانیم به استانداردهای جهانی برسیم و بر مشکل کم آبی غلبه کنیم.
پارسا در پایان گفت: با صرفه جویی و مدیریت صحیح، حفر چاه های جدید و بهره برداری از آب های زیرزمینی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که این مهم می تواند تاثیر بسزایی در حفظ منابع آب های زیرزمینی داشته باشد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود