19 شهریور 1393
شماره خبر: 129043

فقط 6 ثانیه ورزش

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فقط 6 ثانیه ورزش


پژوهشگران اسکاتلندی می گویند شش ثانیه ورزش و فعالیت بدنی شدید در روز می تواند وضعیت سلامتی افراد سالمند را کاملا دگرگون کند.
یک پژوهش نمونه در مورد ۱۲ فرد بازنشسته نشان داده است که زمان بسیار کوتاهی از فعالیت جسمی شدید، فشار خون را در این افراد کاهش داده و در طولانی مدت سلامت عمومی و تحرک جسمی آنها را به شکل محسوسی بهبود بخشیده است. این پژوهشگران در دانشگاه ابرتی اسکاتلند معتقدند که این کار می تواند از هزینه نجومی درمان افراد سالخورده بکاهد. کارشناسان می گویند که نتیجه این پژوهش یک بار دیگر ثابت می کند که ورزش و تحرک جسمی برای سلامت افراد در هر سنی ضروری است.
شش ثانیه ورزش می‌تواند سلامت سالمندان را دگرگون کند
روش موسوم به «نرمش فشرده و شدید» در سالهای اخیر گسترش یافته است چون همان فواید روشهای متعارف نرمش را در دوره زمانی کوتاهتری به دست می دهد. در این روش به جای نیم ساعت دویدن و یا دوچرخه سواری آرام، افراد در یک زمان کوتاه ،مثلا چند دقیقه، حداکثر فشار را به عضلات خود وارد می کنند. پژوهشگران در اسکاتلند می گویند که این اولین نمونه از تحقیقات در مورد افراد سالخورده است.
عرق ریختن
در این پژوهش گروهی از افراد سالمند به مدت شش هفته و هر هفته دو بار به آزمایشگاه می آمدند و به مدت شش ثانیه با سرعت بسیار زیادی دوچرخه سواری می کردند. پس از استراحتی کوتاه و بازگشت ضربان قلب به حالت عادی یک بار دیگر این نرمش شدید را انجام داده و در پایان دوره آزمایش در هر جلسه حدود یک دقیقه این کار را انجام می دادند.
دکتر جان بابراج یکی از دست اندرکاران این پژوهش می گوید: «سرعت نرمش این افراد خیلی سریع نبود ولی برای کسانی دراین سن و سال کافی بود.» این پژوهش که نتایج آن در مجله انجمن پیرپزشکی آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که فشار خون ۹ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش کاهش یافته، قابلیت بدن آنها برای جذب اکسیژن بهبود یافته و فعالیت و حرکات جسمی روزمره مثل راه رفتن و یا نشستن و برخاستن برای آنها ساده تر شده است.
شش ثانیه ورزش می‌تواند سلامت سالمندان را دگرگون کند
دکتر جان بابراج می گوید این شیوه نرمش کردن می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد. او همچنین اعتقاد دارد، جمعیت اکثر کشورها به مرور پیرتر می شود و اگر آنها را تشویق نکنیم که زندگی فعالتری در پیش بگیرند هزینه اقتصادی سلامت آنها نجومی خواهد بود. بسیاری از بیماریهای معمول در دوران کهولت مثل امراض قلبی و بیماری قند با کم تحرکی رابطه مستقیمی دارند. اگر بتوانیم افراد سالخورده را فعال نگهداریم مسلما احتمال ابتلا به این امراض کاهش خواهد یافت. در عین حال انجام این گونه ورزشها به افراد سالخورده کمک می کند که از حالت تنهایی خارج شده و با انجام کارهای جمعی زندگی اجتماعی فعال تری داشته باشند.» دکتر جان بابراج می گوید برای افراد سالخورده انجام نرمش به شکل متعارف آن مثل راه رفتن و یا دویدن دشوار است چون اکثر آنها تمام اوقات خود را صرف نگهدای و مراقبت از دیگران می کنند. به اعتقاد او انجام ورزشهای شدید و فشرده در یک مدت زمان کوتاه و چند دقیقه ای با اوقات و کارهای روزانه این افراد انطباق بیشتری دارد. دکتر جان بابراج می گوید که مردم می توانند این نوع نرمش را در خانه انجام دهند ولی تاکید می کند که قبل از این کار حتما با پزشک خود مشورت کرده و مطمئن شوند که وضعیت جسمی و سلامتی آنها را به مخاطره نمی اندازد. او می افزاید:«یکی از ساده ترین روشهایی که افراد می توانند به تنهایی آن را انجام دهند دویدن در یک مسیر شیب دار و سربالایی است. هر چه شیب بیشتر باشد و دویدن را سخت تر کند بهتر است. می توان شش ثانیه این کار را انجام داد و پس از یک استراحت کوتاه آن را چند بار دیگر تکرار کرد.»
آیا روش مطمئنی است؟
اعتقاد بر این است که انجام ورزشهای فشرده و شدید ممکن است از روشهای متعارف ورزش مطمئن تر باشد. بالارفتن ضربان قلب و فشار خون بر اثر نرمش و یا ورزش طولانی مدت در افراد مسن می تواند موجب سکته و یا حمله قلبی شود. دکتر بابراج می گوید: «دویدن برای یک مدت نسبتا طولانی به نسبت ورزش فشرده در یک زمان کوتاه در مجموع فشار بیشتری به قلب وارد می کند.»
شش ثانیه ورزش می‌تواند سلامت سالمندان را دگرگون کند
دکتر آدام گوردن پزشک متخصص و رییس افتخاری جامعه پیرپزشکی انگلستان می گوید: «این پژوهش بسیار جالب و عالی است و تصور متعارف در مورد حد و حدود فعالیت بدنی مناسب برای افراد سالخورده را به چالش کشیده است. به اعتقاد من آنها باید این آزمایش ها را در مورد افراد مسن تر و نحیف تر نیز انجام بدهند.»





منبع: برترین ها

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود